Somnia

    29/05  | 20:00
    30/05  | 20:00
    31/05  | 20:00
    01/06  | 20:00

€ 22 / € 18
3h

Lange duur / in open lucht / parcours
Pendeldienst van Brussel naar de locatie op reservatie (het aantal plaatsen is beperkt, contacteer het bespreekbureau)
Praktische informatie

Een groep van 44 dansers gaat samen met Anne Teresa en Jolente De Keersmaeker in dialoog met het natuurlijk landschap, waar parameters als geluid en stilte, licht en donker, afstand en nabijheid relatief worden, en zowel nieuwe mogelijkheden als nieuwe grenzen verschijnen. In de zoektocht naar een ecologische esthetiek laten ze de vier muren van het theater achter zich voor een performance die een minimum aan theatrale ingrepen vereist en naadloos kan versmelten met de natuurlijke omgeving. Het bos en de nachtelijke hemel vormen het ideale decor voor de ‘dromen’ waarnaar de titel Somnia verwijst. De eerste is Somnium, een novelle van de 17e-eeuwse astronoom Johannes Kepler, waarin science fiction en wetenschap versmelten om te bewijzen dat de planeten in elliptische banen rond de zon draaien. De tweede droom aan de basis van de voorstelling is A Midsummer Night’s Dream. Met Kepler en Shakespeare exploreren de dansers het samengaan van tekst, dans en muziek in een spel met de zwaartekracht, gegidst door fantastische verhalen en in een tijdruimte ver voorbij de grens van het stedelijke theater. Somnia is een project met de laatstejaarsstudenten van P.A.R.T.S., de dansschool opgericht door Anne Teresa De Keersmaeker in 1995.

Wegens het grote succes van Somnia organiseert het Kaaitheater van 5 tot en met 9 juni 2019 extra speeldata. Reserveer tickets voor deze data via kaaitheater.be.

Met: Rita Alves (PT), Maureen Bator (FR), Cassandre Cantillon (BE), Calvin Carrier (UK), Wai Lok Chan (HK), Aminata Diallo (FR), Synne Enoksen (NO), Papis Faye (SN), José Fernandez (ES), Carolina Ferreira (PT), Némo Flouret (FR), Rafael Dos Santos (BR), Jonas Gineika (LT), Tessa Hall (NZ), Hanako Hayakawa (JP), Hyeonseok Lee (KR), Thomas Higginson (UK), Mei-Ning Huang (TW), Cheyenne Illegems (BE), Keren Kraizer (IL), Georges Labbat (FR), Robson Ledesma (BR), Eimi Leggett (JP), Ivan Lucadamo (ES), Lydia McGlinchey (AU), Audrey Merilus (FR), Vasco Mirine (MZ), Fouad Nafili (MA), Azusa Namba (JP), Timothy Nouzak (AT), Stanley Ollivier (FR), Alban Ovanessian (FR), Jean-Baptiste Portier (FR), Margarida Ramalhete (PT), Luis Ramirez Munoz (CO), Myriam Rosser (ES), Julia Rubies (ES), Cintia Sebök (HU), Joshua Serafin (PH), Mariana Silva (BR), Judith Van Oeckel (BE), Mooni Van Tichel (BE), Gustavo Vieira (BR), Mamadou Wague (FR)
Gecreëerd met: Anne Teresa De Keersmaeker, Jolente De Keersmaeker     
Artistieke assistenten: Marie Goudot, Michaël Pomero, Scarlet Tummers
Tekst: Somnium, Johannes Kepler; A Midsummer Night’s Dream, William Shakespeare
Muziek: naar  The Fairy Queen, Henry Purcell
Arrangementen: Fabian Fiorini, Calvin Carrier, Némo Flouret
Muzikaal advies: Tom Pauwels
Muzikanten: Laurent Blondiau, Lieve De Sadeleer, Isabel Favilla, Benjamin Postal, Kinga Ludvai 
Stemcoach: Lucy Grauman, Fabienne Seveillac
Natural Movement: Aron Blom
Kostuums: Lila John
Assistentie Kostuums: Heide Vanderieck
Productieassistente: Sien Van Dycke
Vuur: Corentin Hannon, Dries Kestemont
Technici: Steven Peeters, Herman Venderickx
Keuken: Wieke Nelissen, Sureshkumar Rajendran, Carole Sainte-Marie,  Petronella van der Hallen
P.A.R.T.S.: Lief Bigare, Etienne Bracke, Johanna Buys, Jens Buysschaert, Sandra Da Costa, Steven De Belder, Laura De Bie, Els De Meyer, Maria Leandro, Steven Peeters, Manon Santkin, Naomi Solomaniuck, Charlotte Vandevyver, Sien Van Dycke, Theo Van Rompay, Sandy Williams, Czeslaw Wnorowski
Locatie: Kasteelpark Gaasbeek 

Productie: P.A.R.T.S.
Coproductie: Rosas, tg STAN, Kunstenfestivaldesarts, Agentschap Natuur & Bos, Kasteel van Gaasbeek
Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, Kaaitheater, Agentschap Natuur & Bos, Kasteel van Gaasbeek
Dank aan: Kuno Bakker, Bart Coen, De gemeente Lennik, Hugo De Greef, De Groentelaar met Tijs Boelens, Nicolas Naessens en Sander Van Haver, De School van Gaasbeek, Drinks Limbourg, Juan Díaz Dorronsoro, Eva Fillet, Jade Fillet, Rone Fillet, Steven Fillet, Thomas Hertog, Ictus, Floor Keersmaekers, Emilie Kino, Luc Mishalle, Klaas Tindemans
P.A.R.T.S. wordt ondersteund door het Vlaams Ministerie van Onderwijs

Back to top

Somnia

Een groep van 44 dansers gaat samen met Anne Teresa en Jolente De Keersmaeker in dialoog met het natuurlijk landschap, waar parameters als geluid en stilte, licht en donker, afstand en nabijheid relatief worden, en zowel nieuwe mogelijkheden als nieuwe grenzen verschijnen. In de zoektocht naar een ecologische esthetiek laten ze de vier muren van het theater achter zich voor een performance die een minimum aan theatrale ingrepen vereist en naadloos kan versmelten met de natuurlijke omgeving. “Met Somnia wilden we voor zowel de studenten als het publiek een omgeving creëren waarbinnen de ervaring van de natuur het meest direct binnenkomt, en wel door het meest eigen, innerlijke ‘milieu’ dat een mens bezit: het lichaam waarin je bestaat en leeft. We leven met de perceptie dat we de natuur kunnen beheersen en exploiteren, maar in onze fysieke aanwezigheid maken we deel uit van de natuur, en maakt de natuur deel uit van ons. In die ervaring ligt het besef dat als we onze omgeving vernietigen, ook ons eigen einde nabij is, en groeit hopelijk de bewustwording van de grote uitdagingen die zich de komende decennia zullen aandienen.”
Het bos en de nachtelijke hemel vormen het ideale decor voor de ‘dromen’ waarnaar de titel Somnia verwijst. De eerste is Somnium, een novelle van de 17e-eeuwse astronoom Johannes Kepler, waarin science fiction en wetenschap versmelten om te bewijzen dat de planeten in elliptische banen rond de zon draaien. De tweede droom aan de basis van de voorstelling is A Midsummer Night’s Dream. Met Shakespeare en Kepler exploreren de dansers het samengaan van tekst, dans en muziek in een spel met de zwaartekracht, gegidst door fantastische verhalen en in een tijdruimte ver voorbij de grens van het stedelijke theater.
Hoe organiseer je beweging als een spel met de zwaartekracht, of als de uitdrukking of belichaming van een gedachte, tekst of taal? Anne Teresa en Jolente De Keersmaeker zochten met de laatstejaars van P.A.R.T.S. naar mogelijke antwoorden. Somnia schrijft daarbij een nieuw verhaal, schetst de droom van een generatie jonge dansers die zich klaarmaken voor de toekomst die hen als bewoners van deze aarde te wachten staat.

Dit zijn alleen maar jaloerse leugens
En elke keer, sinds ’t begin van de zomer, als we elkaar zagen
op heuvel, in dal, bos of wei, in het riet bij de oever van de beek of aan het rotsige strand van de zee,
om daar te dansen in de fluisterwind,
telkens weer verstoorde je met geruzie ons plezier.
En omdat de wind tevergeefs voor ons zong
heeft hij, uit wraak, zwarte wolken opgezogen uit
de zee en ze boven het land uitgestort
en elk klein beekje zo trots doen worden
dat alle oevers overstroomden.
Dus heeft de os voor niets onder zijn juk gezwoegd,
heeft de ploeger z’n zweet verspild en is het groene graan gaan rotten voor het rijp werd.
De schaapskooi staat leeg in het verdronken land
en kraaien vreten zich vet met zwarte kadavers.
De weiden zitten onder de modder
en de kronkelpaden in het weelderige groen
zijn onvindbaar, omdat niemand ze betreedt.
Er zijn geen winters meer.
De mensen missen de gezangen
die de nachten verblijden.
De maan, die over al het water heerst
heeft, bleek van woede, de lucht in vocht gedrenkt
zodat ziekten om zich heen grijpen.
En door deze verwarring
zien we de seizoenen veranderen.
De lente, de zomer, de vruchtrijke herfst en de barre winter
ruilen hun kleren
en de verbijsterde wereld
weet door deze uitwassen niet meer wie wie is.
En deze verschrikkingen
komen voort uit onze ruzie, uit onze strijd.
Wij zijn verantwoordelijk. Wij zijn er de ouders en de stichters van.

Monoloog van Titania uit A Midsummer Night’s Dream, William Shakespeare
Vertaling: Jolente De Keersmaeker en Scarlet Tummers

Zoals de Aarde kent heel Levania dezelfde opeenvolging van dag en nacht, maar er zijn geen andere veranderingen door het jaar heen. […] Opdat aan beide polen dezelfde nachten zouden bestaan, is de Zon voor de helft van de tijd verborgen, en schijnt ze tijdens de andere helft, terwijl ze in een cirkel om de bergen reist. Want Levania lijkt voor haar bewoners net zo roerloos te blijven tussen de bewegende sterren als onze Aarde dat lijkt voor ons mensen.

Uit Somnium, Johannes Kepler

Back to top

P.A.R.T.S. is een internationale school voor hedendaagse dans en choreografie gevestigd in Brussel. P.A.R.T.S. is in de eerste plaats een artistiek project, met een curriculum dat geïnspireerd is op de artistieke praktijk van oprichter Anne Teresa De Keersmaeker en andere choreografen. Het is een laboratorium voor de toekomst, met als doel studenten uit te dagen en te stimuleren om onafhankelijke en creatieve kunstenaars te worden. P.A.R.T.S. heeft twee onafhankelijke programma’s. De Training Cycle (3 jaar) is een professionele opleiding voor dansers en choreografen die theoretische en praktische fundamenten van de hedendaagse dans aanreikt en focust op het fysieke bewustzijn, de ontwikkeling van creatieve en compositorische vaardigheden, een opleiding in drama en muziek en theoretische reflectie. De Studio’s (2 jaar) richt zich op choreografen en makers die hun creatieve praktijk en onderzoek verder willen ontwikkelen en articuleren, door middel van bewegings-onderzoek, masterclasses choreografie, theoretische seminaries en zelfstandig onderzoek.

Anne Teresa De Keersmaeker (°1960) maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York. Twee jaar later ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première. In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Haar eerste stukken, waaronder Bartók/Mikrokosmos (1987) en Achterland (1990, op muziek van György Ligeti), worden gekenmerkt door strikt geometrische trajecten in de ruimte die een formele, maar toch emotioneel geladen verhouding tot de 20ste-eeuwse klassieke muziek laten zien. Sindsdien berust haar choreografisch werk op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek. Met Rosas creëerde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruikmaakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema’s, de natuur en sociale structuren, resulterend in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte. In 1995 richtte De Keersmaeker in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) op, in samenwerking met De Munt / La Monnaie.

Jolente De Keersmaeker (1967) is stichtend lid van STAN. De afgelopen jaren creëerde en speelde ze mee in o.a. Eind Goed al Goed, Het Wijde Land, Bedrog/Trahisons, Nora, De Kersentuin, wat/nu, Poquelin II en Infidèles. Naast STAN was Jolente ook regelmatig betrokken bij het werk van haar zus, choreografe Anne Teresa De Keersmaeker en haar dans-gezelschap, Rosas. Jolente geeft ook les aan het Conservatorium in Gent en leidt regelmatig workshops in België en het buitenland.

Back to top