Ikọ

In haar artistieke praktijk vertrekt Otobong Nkanga vaak van de systemen en procedures waarmee grondstoffen lokaal opgegraven, technologisch bewerkt en wereldwijd gecirculeerd worden. Van daaruit volgt ze de draden die ertsen, materiële cultuur en de constructie van verlangen verweven met de herverdeling van macht en kennis. In het kader van The Diasporic Schools creëert Nkanga een reeks podcasts die verband houden met haar project Carved to Flow. Dit expansief en continu transformerend werk ging in 2017 van start ging en mikt op een bewustzijn rond de vernetwerkte geografieën, economische geschiedenissen en affectieve verstrengelingen van alledaagse producten. Tijdens de maand oktober zal Nkanga vier podcasts uitbrengen: elke aflevering vertrekt van het leven van één product of element, brengt de sporen van hun transport in een uitgebreide geografie in kaart en legt zo de geschiedenis bloot vanuit hun specifieke perspectief. Om deze podcasts te maken, verzamelt Nkanga een veelheid aan stemmen en stijlen, waaruit ze soundscapes, gesprekken, poëzie, interviews en muziek samenstelt. Aflevering na aflevering begeleidt ze de luisteraars doorheen de mobiliteit van ideeën, mensen en goederen en laat ze hen reflecteren over vormen van circulatie, verbondenheid en zorg. Geluid wordt een manier om de inherente complexiteit en potentiële waarde van materiële elementen bloot te leggen en om aan te tonen hoe het land en zijn natuurlijke bronnen diep verweven zijn met emoties, herinneringen en kennis.

Otobong Nkanga wordt in 1974 geboren in de Nigeriaanse stad Kano. Ze werkt in Antwerpen als beeldend en podiumkunstenaar. Na een opleiding tekenkunst in Nigeria en aan de Ecole des Beaux-Arts van Parijs behaalt ze een master in de performancekunst van DasArts in Amsterdam, waar ze het potentieel van het lichaam en de stem verkent. Haar werk gaat over identiteit, het statuut van de Afrikaanse vrouw en de culturele eigenheid van haar geboorteland Nigeria. Haar werk werd tentoongesteld in het Centre Pompidou (Parijs), Tate Modern (Londen), Kunst-Werke (Berlijn), het Stedelijk Museum (Amsterdam) en op de Biënnale van Lyon.

Back to top