Gwendoline Robin

    06/09  | 16:00

Hoe vuurwerk precies ontdekt is, is niet bekend. Waarschijnlijk is vuurwerk ontstaan in China of in het gebied waar nu Bangladesh gesitueerd is. De Chinezen gebruikten buskruit, de basis van vuurwerk, als wapen, maar ook om religieuze feesten en rituelen luister bij te zetten. Gwendoline Robin is een in Brussel gebaseerde kunstenares die in het verleden reeds sculpturale performances toonde op het festival waarbij haar lichaam met de natuurelementen vuur, aarde, water en lucht werd verbonden. Nu maakt ze een nieuwe creatie waar ze met een  groep jongeren uit Schaarbeek pyrotechnische interventies zal doen in de publieke ruimte. Ze bouwen samen constructies van speelse machines met papier, plastiek, metaal en verrassen buurtbewoners met poëtische gestes op verschillende pleinen in Schaarbeek. Zo claimen ze samen dat deze ruimtes na de lockdown niet louter een economische en efficiënte logica dienen, maar dat de publieke ruimte ook een esthetische en politieke plek is. Een plek van ontmoeting en verwondering, waar verschillende stemmen zich kunnen manifesteren en onverwachte gebaren nieuwsgierig verwelkomd worden.

Al meer dan twintig jaar werkt de Belgische beeldend kunstenares en performer Gwendoline Robin met elementair materiaal (vuur, zand, water, klei, ijs en glas) en orkestreert ze hun metamorfoses in installaties, performances en video’s. Sinds 2005 is haar werk te zien geweest op diverse internationale festivals in Europa, Azië, Amerika en Australië. Een paar van haar installaties en performances werden eveneens gepresenteerd in tentoonstellingen in Belgische, Canadese en Franse kunstencentra. 

Robins samenwerkingen, onder andere met Ida De Vos voor beweging en Simon Siegmann voor decorontwerp, hebben haar aangemoedigd om een eigen performatieve woordenschat te ontwikkelen binnen een multidisciplinair kader en om ruimtes te beschouwen als actieve tools die gedeeld worden door performer en publiek.

Sinds 2016 koppelt Robin wetenschappelijk onderzoek aan plastisch onderzoek, en is ze specifiek geïnteresseerd in de relatie tussen aarde, water en het universum. Voor het Kunstenfestivaldesarts creëerde ze de performances Cratère 6899 (2016) en AGUA (2018, in samenwerking met Siegmann en De Vos). In november 2019 opende haar tentoonsteling Sous les lunes de Jupiter in Micro-Onde – Centre d’art contemporain de l’Onde, in het Franse Vélizy. De installatie evolueert door elke performance die de kunstenares geeft en door de interne processen waaraan het werk onderhevig is.

In juli 2017 maakte Robin samen met de Franse choreografe Gaëlle Bourges het duet Incidence 1327 in het programma ‘Sujets à vif’ tijdens het Festival van Avignon.

Gwendoline Robin geeft ook les. Haar artistieke werk wordt sinds 2012 ondersteund door de Grand Studio en door Wallonië-Brussel Internationaal.

Back to top