Vanwege de SARS-CoV-2 crisis zijn wij helaas genoodzaakt de 25e editie van het festival in mei 2020 te annuleren, waaronder dit project.

De missie van het festival is altijd geweest artistieke creatie te steunen. Wij houden ons ook vandaag aan die kernopdracht en we willen de artiesten en medewerker·sters van het festival blijven steunen in de huidige situatie en in hun toekomst.

U kunt bijdragen aan de actie van het festival door online Ghost Tickets te kopen. Bedankt voor uw hulp en steun. Take care!

Éléphant ou le temps suspendu

    25/05  | 20:30 - 21:00
    26/05  | 20:30 - 21:00
    27/05  | 20:30 - 21:00
    28/05  | 20:30 - 21:00
    29/05  | 11:00 - 11:30
    29/05  | 20:30 - 21:00

€ 18 / €15

De Éléphant van Bouchra Ouizguen is een collectief lichaam. Het ontstaat via de som van de gefragmenteerde bewegingen van zeven dansers op het podium, die hun identiteit en stem aan dit wezen geven. De dansers verenigen kracht en kwetsbaarheid en creëren iets dat voortdurend op de grens van de verdwijning balanceert. Ze vormen samen een waarschuwing voor een gefragmenteerd heden, als de olifant zelf, die te gen het einde van het volgende decennium grotendeels uitgestorven zou kunnen zijn. Bouchra Ouizguen, geboren in Ouarzazate, is een van de toonaangevende figuren in de hedendaagse dans en choreografie in Marokko, waar ze zich inzet voor de ontwikkeling van een lokale choreografische scène. Na de vogels van Corbeaux, één van de hoogtepunten van de editie 2015 van het Kunstenfestivaldesarts, dat daarna in verschillende delen van de wereld werd getoond, komt Bouchra Ouizguen terug naar Brussel met de première van haar nieuwe creatie. Ze verkent de mondelinge vaardigheden van de vertolkers en construeert een fascinerende choreografie in de vorm van een concert, waarbij de bewegingen van de dansers harmoniëren met stemmen en trommels: een monochroom lied dat zich geleidelijk aan ontvouwt in een kleurrijk landschap. Uiteindelijk stelt Éléphant ou le temps suspendu ons de vraag hoe we de hoop kunnen behouden in het licht van de verdwijning der dingen.

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts-De Kriekelaar

Artistieke leiding: Bouchra Ouizguen
Dansers, zangers: Kabboura Aït Ben Hmad, Harald Beharie, Fatima El Hanna, Milouda El Maataoui, Bouchra Ouizguen, Halima Sahmoud, Malika Soukri
Lichtontwerp: Eric Wurtz
Administratie en productie: Mylène Gaillon

Productie: Compagnie O
Met de steun van de Fondation d’entreprise Hermès in het kader van the New Settings Program
Coproductie: Festival Montpellier Danse, Théâtre Garonne, Kunstenfestivaldesarts,
Festival d’Automne à Paris, Les Spectacles vivants - Centre Pompidou, Hau, Kampnagel,
Wiener Festwochen

Back to top

Bouchra Ouizguen
Bouchra Ouizguen is een Marokkaanse danseres en choreografe die in 1980 in Ouarzazate werd geboren. Ze woont en werkt in Marrakesh waar ze sinds 1998 betrokken is bij de ontwikkeling van een plaatselijke dansscene. Als autodidactische danseres vanaf haar 16de creëert ze haar eerste experimentele stukken zoals Ana Ounta of Mort et moi, die geïnspireerd zijn door haar belangstelling voor cinema, literatuur, muziek... Als medeoprichtster van de vereniging Anania in 2002 en van haar eigen gezelschap Compagnie O in 2010 werkt ze samen met onder andere Mathilde Monnier, Bernardo Montet, Boris Charmatz, Julie Nioche en Abdellah Taïa. In 2010 ontvangt ze in Frankrijk de Prix de la Révélation Choréographique van de Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques (Sacd) en de Prix du Syndicat de la Critique Théâtre Musique Danse met het bevrijdende Madame Plaza, waar ze het podium deelt met kunstenaressen afkomstig uit de Aita-traditie. In 2011 creëert ze met de choreograaf Alain Buffard de solo Voyage Cola in het kader van Sujets à vif op het Festival van Avignon. In juni 2012 creëert ze Ha! op het Festival Montpellier Danse, dat ze vervolgens in 2013 voorstelt in het Centre Georges Pompidou. In februari 2014 creëert ze Corbeaux, een sculpturaal stuk voor 17 danseressen op de Biënnale van Marrakesh. Deze performance inspireerde haar tot de video's "Corbeaux" en "Fatna ", voorgesteld in het kader van een installatie in het Musée des Civilisations de l'Europe et de la Méditerranée (MUCEM) in Marseille in 2017. In 2015 brengt ze vier artiestes samen met wie ze al eerder werkte voor de creatie van Ottof - Les fourmis, in het berbers, voorgesteld op het Festival Montpellier Danse in juni 2015. In 2017 creëert ze Jerada, een performance uitgedacht voor de dansers van Carte Blanche, het nationale gezelschap voor hedendaagse dans van Noorwegen. Het stuk krijgt in 2018 de Prijs van de Kritiek van beste dansvoorstelling in Noorwegen. In 2019 wordt haar performance Eléphant voorgesteld op de Internationale Biënnale voor Hedendaagse Kunst van Rabat in het Musée des Oudayas in combinatie met de werken van de Marokkaanse kunstenaar Moulay Youssef Elkahfai met wie ze samenwerkt op het moment van de creatie van het stuk.  
Haar stukken worden wereldwijd voorgesteld in instellingen zoals het Tate Modern, het
Nationaal Museum voor Moderne en Hedendaagse Kunst van Seoel, het Brooklyn Museum, Power Station of Art in Shanghai, enz.

Back to top