atla

    14/05  | 19:00
    14/05  | 21:00
    15/05  | 19:00
    15/05  | 21:00
    17/05  | 19:00
    17/05  | 21:00
    18/05  | 19:00
    18/05  | 21:00
    19/05  | 19:00
    19/05  | 21:00

€ 16 / € 13
55 min

No seats

De Brusselse choreografe Louise Vanneste rekt het begrip van choreografie zorgvuldig uit. Met veel gevoel voor de ervaring van de toeschouwer ontwikkelt ze een eigen, onalledaagse taal. Voor haar creatie atla zet Vanneste het choreografisch onderzoek voort dat ze begon met Thérians, waar literatuur doordringt in haar bewegingstaal. Haar lezing van Michel Tourniers Vrijdag, of het andere eiland is niet bedoeld om Robinsons mythe over te brengen op het podium. Veeleer biedt het een zintuiglijke ervaring van samengebrachte beelden en mentale landschappen. De confrontatie van de held met het onbewoonde eiland, de eenzaamheid, Vrijdag of de zon vormen de situaties waaruit de choreografe en haar performers een nieuw verhaal optrekken. Tussen installatie en voorstelling tekent  Louise Vanneste de lijnen van een choreografische kaart. De intimiteit van de verbeelde omgeving nodigt de toeschouwer uit om deze te betreden en te (ver)dwalen op de vage grenzen tussen binnen- en buitenwereld, reële en verbeelde geografie.

Na de voorstelling op 18.05 nodigt Charleroi danse je uit voor een Dbrief sessie.
La Raffinerie
Gratis
Talen: NL / FR
Begeleid door: Maïté Àlvarez, Leen Van Dommelen
Inschrijving: pauline.mazeaud@charleroi-danse.be / 02 412 35 14.
Beperkt aantal plaatsen
Georganiseerd door: La Raffinerie - Charleroi danse

Concept en choreografie: Louise Vanneste
In samenwerking met:
Muziek: Cédric Dambrain
Scenografie: Arnaud Gerniers
Textielwerk: Elise Peroi
Lichtontwerp: Arnaud Gerniers, Benjamin van Thiel, Benjamin van Thiel
Video: Stéphane Broc
Extern oog: Anja Röttgerkamp
Artistieke samenwerking: Emmanuelle Nizou
Kostuums: Camille Queval
Technisch coördinator: Yorrick Detroy
Choreografie & dans: Paula Almiron, Anton Dambrain, Amandine Laval, Gabriel Schenker
Performance: Elise Peroi, Gwendoline Robin
Productie en boeking: Alix Sarrade (Alma)
Administratie: Gabriel Nahoum
Met dank aan: Camille Louis, Ictus, Studio Thor

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, Charleroi danse
Productie: Louise Vanneste / Rising  Horses en DC&J Création
Coproductie: Kunstenfestivaldesarts, Charleroi danse, les Halles de Schaerbeek, le Théâtre de Liège en Le Gymnase - CDCN Roubaix / Haut de France
In parternshap met: La Bellone
Met de steun van: Fédération Wallonie-Bruxelles, Tax Shelter du Gouvernement Fédéral de Belgique en Inver Tax Shelter
Charleroi danse zet zich in voor de productie, presentatie en ondersteuning van de werken van Louise Vanneste gedurende drie jaar van 2017 tot 2020
Louise Vanneste / Rising Horses wordt ondersteund door Théâtre de Liège (2018-2022)
Louise Vanneste is gesteund door Grand Studio

Back to top

Wanneer Louise Vanneste een choreografie creëert, komt een volledige ruimte tot leven, met heel eigen trillingen, resonanties en projecties. Ze is niet louter een gids voor bewegende lichamen. Er is meer. Het is dieper. Open. De toeschouwer van atla is getuige van een fysieke pendelbeweging tussen voorstelling en installatie, uitgevoerd door zes dansers. Zonder enige begrenzing wordt een weg zichtbaar doorheen het landschap van de verbeelding.

Belgische choreografen inspireren zich graag op de handeling van het lezen: taal is als een bron die de verbeelding activeert, ze zet dingen in beweging. Achter atla schuilt de langere titel ‘à travers les aulnes’ (doorheen de elzenbomen), een verwijzing naar de Franse auteur Michel Tournier. Maar uit atla spreekt ook een weidse, universele geografie, die ons bij dat andere meesterwerk van Tournier doen belanden: Vendredi ou les limbes du Pacifique (Vrijdag of het andere eiland).

Achtentwintig jaar alleen op een eiland, badend in een solaire, kosmische sensualiteit. Vanuit die extreme ervaring gaat Robinson op zoek naar een nieuwe verhouding tot de wereld. Wanneer hij alsnog het gezelschap krijgt van Vrijdag, stelt zich de vraag of die tweede mense-lijke aanwezigheid hem zal aanzetten tot de grote terugkeer naar de beschaving. Verrassend genoeg niet. Dankzij Vrijdag legt Robinson zich neer bij de lokroep van een andere wereld. En wordt hij één met het eiland.

De opzet van atla is geenszins om de roman als dusdanig in een voorstelling te gieten. Wel is atla doordrongen van de heel eigen resonantie, tijdservaring en aardse trillingen die uit Tourniers suggestieve roman spreken. Uit de kolkende leegten en literaire tussenruimten put de dans de kracht van een filosofisch avontuur. Dat de beweging altijd nabij blijft.

Gerard Mayen
Tekst geschreven voor Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis 2019

•••

Gérard Mayen behaalde een Master in dansstudies van de Universiteit van Parijs 8, en is journalist, danscriticus en auteur. Hij publiceert in de Franse gespecialiseerde media en is ook een beoefenaar van de Feldenkrais methode.

Back to top

Na een opleiding klassieke dans trad Louise Vanneste toe tot de dansschool P.A.R.T.S., waaraan ze is afgestudeerd. Ze kreeg een beurs van de stichting SPES (Be), waardoor ze haar carrière kon voortzetten in New York City, waar ze onder andere een opleiding volgde bij de Trisha Brown Dance Company. Sinds haar terugkeer naar Europa heeft ze een choreografisch oeuvre opgebouwd, waarbij ze vaak samenwerkingen aangaat met kunstenaars uit andere disciplines dan dans: muzikanten Cédric Dambrain en Antoine Chessex, videast Stéphane Broc, de visuele kunstenaars en lichttechnici Arnaud Gerniers & Benjamin van Thiel en de schilder Stephan Balleux. Groepsstukken, solo's, video-installaties – elk van Louise Vannestes projecten wordt benaderd als een geheel, in al zijn complexiteit, zonder hiërarchie tussen de media. Ze creëerde in 2015 het kwartet Gone in a heartbeat voor het Kunstenfestivaldesarts en in 2017 Therians voor de Rencontres Chorégraphiques Internationales de Seine-Saint-Denis. Dat laatste project is het startpunt voor een onderzoek naar het mogelijke snijvlak tussen dans en literatuur, dat wordt voortgezet met Une One foray, een in situ project, en met atla. Ze werkt momenteel ook aan een nieuw stuk voor 2021, Forest, een groepsperformance die zowel binnen als buiten wordt opgevoerd.   

Back to top