Maxime Jean‑Baptiste Brussel

Maxime Jean-Baptiste is een filmmaker die werkt en leeft tussen Brussel en Parijs. Hij groeide op in een familie die deel uitmaakte van de Guineese en Antilliaanse diaspora in Frankrijk, met een Franse moeder en een Guineese vader. In zijn artistieke werk ligt de focus op de complexiteit van de Westerse koloniale geschiedenis door de overleving van trauma’s uit het verleden naar het heden. In zijn audiovisuele en performatieve werk gaat hij dieper in op archieven en soorten reenactment die een invalshoek bieden voor het bedenken van een levendig en belichaamd geheugen. Zijn eerste film NOU VOIX (2018) werd geselecteerd voor bijna dertig festivals en tentoonstellingen en kreeg de Prijs van de Jury op het Festival des Cinémas Différents et Expérimentaux van Parijs. Zijn tweede film, LISTEN TO THE BEAT OF OUR IMAGES (2021), die hij regisseerde met zijn zus Audrey, werd onder andere geselecteerd voor CPH:DOX (Speciale vermelding), Hotdocs, ISFF Clermont-Ferrand, Sundance Film Festival en IDFA. Zijn laatste film, MOUNE Ô (2022) ging in première op de Berlinale (Forum Expanded), in februari 2022.

Sophye Soliveau is zangeres en harpspeelster. Sinds haar kindertijd inspireren Afro-Amerikaanse muziekgenres haar en componeert en begeleidt ze de muziek van haar soloproject. Ze is gepassioneerd door vocale harmonieën, van Francis Poulenc tot Bobby McFerrin en begeleidt meerdere vocale ensembles (Maré Mananga, le chœur Oshun, en L’Atelier chorale). Improvisatie en de link met muziek uit de Afrikaanse diaspora en meer specifiek gospel, r’n’b en soul, staan centraal in haar werk. Ze zingt en speelt percussie in de groep Seksion Maloya, die maloya speelt uit La Réunion en in de afrojazzgroep Àbájade.
 

website by lvh