Web of Trust

Théâtre de la Vie
  • 06/05 | 20:30
  • 07/05 | 20:30
  • 08/05 | 18:00
  • 12/05 | 20:30
  • 13/05 | 20:30
  • 14/05 | 20:30
  • 15/05 | 18:00

€ 16 / € 13
± 1h 45min

Ontmoet de artiesten na de voorstelling van 7/05

In 2003 beeldde Edit Kaldor een knagend gevoel van digitale eenzaamheid uit in Or Press Escape. In 2016 begeeft de Hongaars-Amerikaanse theatermaakster zich in de woelige ondergrond van het wereldwijde web. Met Web of Trust brengt Kaldor een sociaal netwerk tot in de theaterzaal. Een ongelijksoortige groep mensen uit alle hoeken van de wereld vindt elkaar in groeiende onvrede. Ze vormen een wijdverspreide gemeenschap en vinden elkaar in hun verzet en overlevingsdrang. Samen beramen ze een plan voor een radicaal andere samenleving. De voorstelling navigeert door een virtuele ruimte waarin de deelnemers reële ideeën bedenken voor een betere wereld. De hyperconnectiviteit bevrijdt en isoleert tegelijkertijd. Web of Trust is indringend en zonder meer vernieuwend theater, van het beeldscherm naar de wereld.

Concept
Edit Kaldor

In samenwerking met
Gigi Argyropoulou, Lisa Skwirblies, Bojan Djordjev, Jurrien van Rheenen, Joris Favié, Nele Beinborn, Rufino Henricus, Martin Kaffarnik, Oleg Myrzak, Meike Jansen, Giorgi M., Ivo de Kler, Rudy Keijzer, Aleksandra Jarocka, Nele Beinborn, Velvet Leigh, Michel Bezem, Jana Mendelski, Ivo de Kler, Tirza Gevers, Rodrigue Peguy, Richard Djif, Alexander Nagel, Sylvain Vriens, Koen Berghmans, Juliette Vrancken, Myriam Mezghad, Agnès Ader, Elke Gutiérrez, Gert Bouquiaux, Marollywood, Woningen 123 Logements, Pierre Olivier Perret, en anderen

Geproduceerd door
Edit Kaldor/Stichting Kata (Amsterdam)

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Théâtre de la Vie

Coproductie
Kunstenfestivaldesarts, Dublin Theatre Festival, HAU Hebbel am Ufer (Berlijn), SPRING Performing Arts Festival (Utrecht), Vooruit (Gent), Contemporary Arts Center (Cincinnati)

Met de steun van
City of Amsterdam, Performing Arts Fund Netherlands, Open Latitudes Network, Onassis Cultural Center (Athene)

Project gecoproduceerd door

NXTSTP, met de steun van het Cultuurprogramma van de Europese Unie

Back to top

“Stop treating internet like it’s a different thing and start focusing on what you actually want your society to look like.”
Peter Sunde, oprichter van The Pirate Bay

Web of Trust brengt het wereldwijde web tot in de theaterzaal. Een ongelijksoortige groep van mensen verenigt zich online, gedreven door groeiende onvrede en de drang om er iets aan te doen. Samen zoeken ze naar alternatieven voor de structuren die hun levens vorm geven.

In 2012 startte Edit Kaldor Inventory of Powerlessness op: een langetermijn onderzoeksproject dat mensen met verschillende achtergronden samenbrengt om kennis te bundelen over de basisaspecten van onze levens. Het project werd sindsdien verder uitgewerkt in steden over heel Europa en in nauwe samenwerking met honderden deelnemers. Doorheen de ontmoetingen, werksessies en performances is een breed spectrum gevormd van situaties, momenten en toestanden van machteloosheid, die eerst individueel werden verkend en later in de collectieve setting van het theater.

Web of Trust is organisch gegroeid uit het werk van de voorbije jaren. Het is een poging om het hoofd te bieden aan het complex beeld van verdriet, angst en woede die de Inventory heeft onthuld. Het is een idee, een experiment, een poging om kaders uit te vinden waarin we samen kunnen denken over wat ons te doen staat. Het is een voorstel om te onderzoeken te beproeven.

Back to top

Edit Kaldor is een unieke stem in het hedendaagse internationale theaterlandschap. Ze werkt meestal met niet-professionele acteurs en integreert in haar werk vaak verschillende digitale media op een verfijnde maar eenvoudige manier. Edit Kaldor werd geboren in Boedapest. Als kind emigreerde ze naar de Verenigde Staten, waar ze tien jaar heft gewoond alvorens naar Europa terug te keren. Ze studeerde Engelse literatuur en theater in New York en Londen en werkte als artistiek medewerker met Peter Halasz (Squat theater/Love theater, New York) aan tal van theatervoorstellingen en filmscenario’s. Tijdens haar studie aan DasArts begon ze met het maken van haar eigen theaterstukken, die worden gekenmerkt door een unieke combinatie van conceptueel sterke theatrale vormen en existentiële thema’s. Ze woont in Amsterdam en werkt internationaal. Haar werken, waaronder Or Press Escape (2003), Point Blank (2007), C’est du chinois (2010) One Hour (2012), Woe (2013) en Inventory of Powerlessness (2012-2015) werden zowel in Europa als in Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Egypte getoond.

Edit Kaldor op het Kunstenfestivaldesarts
2003: Or Press Escape
2004: New Game
2007: Point Blank
2011: C’est du chinois

Back to top