Voicelessness

Les Brigittines
  • 12/05 | 20:30
  • 13/05 | 18:00
  • 14/05 | 20:30
  • 15/05 | 20:30

€ 16 / € 13
55 min
Farsi > FR / NL

Rencontrez l'artiste après la représentation du 13/05

De toekomst is niet veraf. In het jaar 2070 probeert een jonge vrouw het verdachte overlijden van haar grootvader vijftig jaar eerder te ontrafelen. Ze is ervan overtuigd dat ze de waarheid kent en is vast van plan die aan het licht te brengen, net zoals haar moeder dat vóór haar heeft gedaan. Maar de bewijzen voor de onopgehelderde zaak ontbreken. De getalenteerde Iraanse schrijfster en theatermaakster Azade Shahmiri staat in 2017 voor het eerst op de Brusselse bühne. Met Voicelessness creëert ze een ontroerend portret van een jonge vrouw die spartelend een houvast zoekt in een dystopische wereld. Welke waarheid is waarachtig? De rechtspraak is een afspiegeling van de ondoorgrondelijke Iraanse maatschappij, waar de vrije meningsuiting verstikt wordt, maar waar onder de oppervlakte de creativiteit kolkt en stroomt. De hersenschimmen van de hoofdrolspeelster werpen vanuit de toekomst ook een blik achteruit. Hoe kijken toekomstige wereldburgers terug op onze tijd? Voicelessness is een doorwrochte en mooi gelaagde vertelling, krachtig in haar eenvoud.

Concept & regie
Azade Shahmiri

Tekst
Soheil Amirsharifi, Azade Shahmiri

Met
Shadi Karamroudi, Azade Shahmiri

Video
Soheil Amirsharifi

Technische leiding
Ali Shirkhodaei

Lichtontwerp
Ali Kouzehgar

Muziekcompositie
Adib Ghorbani

Kostuums
Marzie Seyedsalehi

Acteurs in de video
Behzad Dorani, Sajad Tabesh, Hoda Heidari, Mariam Rahimivand

Camera
Navid Moheymanian, Vahid Alvandifar

Klankopnames
Hadi Manavipour

Montage & kleurcorrectie
Mohsen Kheyrabadi

Klankmontage
Hossein Ghourchian

Videoassistente
Mohammad Mehdi Chakeri

Franse vertaling & boventiteling
Massoumeh Lahidji

Fotocredits
Zarvan Rouhbakhshan

Met bijzondere dank aan
Amin Zamani

Met dank aan
Fatemeh Fakhraee, Hamid Pourazari, Saba Kasmaei, Ehsan Fouladi Fard, Negar Nemati, Sahar Saba, Alireza Karamroudi

Boventitels
Babel Subtitling (Frédéric Génicot, Pamela Grillet-Paysan)

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Les Brigittines

Coproductie
Kunstenfestivaldesarts, Zürcher Theater Spektakel

Uitvoerende productie
Pierre Reis (Mehr Theatre Group)

Back to top

Voicelessness

Wat gebeurt er met onze stemmen, woorden en klanken zodra ze uit onze mond ontsnappen en ons verlaten? Waar gaan ze heen? Gaan ze een onafhankelijk leven leiden? En zullen ze ooit weer tot bij ons komen? Als we ooit toegang zouden krijgen tot stemmen uit het verleden, als onze onvoorspelbare toekomst ooit een raam zou kunnen openen op het onomkeerbare verleden, zouden die stemmen ons dan vertellen wat mensen zonder stem meegemaakt hebben?

Voicelessness schetst het beeld van een man in Iran over 55 jaar en van een kind dat grasduint in een verleden dat ons heden is. Om de wereld te begrijpen, heeft het kind geen andere keuze dan een selectief verhaal samen te stellen van op basis van snippers van video’s en stemopnames. Het wil komaf maken met geesten uit het verleden die tot vandaag rondspoken. Het verleden moet eindelijk tegengehouden worden, het mag het heden niet langer overheersen. Het verhaal mag dan niet correct zijn, het is wel aanvaardbaar, overtuigend en begrijpelijk voor iedereen.

En daar is die pseudovraag weer. Als er van een feit geen bewijs bestaat, wil dat dan zeggen dat het nooit heeft plaatsgevonden? En als er toch tekenen zijn die erop wijzen dat een feit zich heeft voorgedaan, betekent het dan dat het zich precies zo heeft voorgedaan als de tekenen het tonen? Zullen we in de toekomst de waarheid en de bewijzen van die waarheid anders definiëren dan vandaag?

Back to top

Azade Shahmiri (1982) is een Iraanse toneelschrijver, regisseur en performer. Ze studeerde in 2009 af in Dramatische Literatuur aan de Universiteit van Teheran en doctoreerde op het onderwerp van de representaties van het Westen in Iraanse dramatische teksten. Shahmiri’s eerste regie voor het toneel, Blind Track of Stars (2009), een semidocumentaire tekst gebaseerd op de dagboeken en brieven van Franz Fanon, werd bekroond op het twaalfde Iran International Festival of University Theatre en kreeg lovende kritieken. Met twee korte stukken, As You Like It (2011), een solo uitgevoerd in de East Gallery in Teheran, en Murder in Scriptorium (2011), een monodrama opgevoerd op het Leev Monodrama Festival in Teheran, richtte ze haar blik op persoonlijke verhalen en ervaringen als bronmateriaal voor haar voorstellingen. Haar meest recente projecten zijn Not to Be (2016), een video-installatie in opdracht van het Theater Festival Schwindelfrei in Duitsland, en Damascus (2013), een lezing-performance die werd opgevoerd in Teheran, Zürich en Gwangju. Shahmiri werkt sinds 2004 als freelance-onderzoeker en cultuurjournalist voor verschillende kunsttijdschriften en kranten en geeft les aan de Soore Universiteit in Teheran.

Back to top