Violences

    26/11  | 20:30
    27/11  | 18:00
    28/11  | 22:00
    29/11  | 18:00

1h10
French → NL, EN

Juni 1942, kort voor de razzia van de Wintervelodroom in Frankrijk. Mado is 10 jaar oud; ze steekt de grens tussen de bezette zone en de vrije zone over met een groep vreemdelingen, zonder haar ouders. De groep wordt vergezeld door een smokkelaar, die Mado’s moeder eerder betaalde met wat dure stoffen. Ze steekt ‘s nachts de grens over en neemt alleen de trein naar Vichy, waar ze voor enkele jaren zal worden opgevangen door een boerenfamilie in de Auvergne. Vertrekkend vanuit het verhaal van Mado, haar grootmoeder, neemt Léa Drouet ons mee in haar nieuwe creatie, Violences. In haar werk laat Léa geen direct geweld zien, maar de omstandigheden waaronder het legitiem wordt. Alleen op het podium, in een zandbak, bouwt en ontmantelt ze bouwsels van muren, landschappen, grenzen, waarlangs het verhaal zich ontwikkelt. Het verhaal van Mado resoneert doorheen recente gebeurtenissen – zoals het verhaal van Mawda, een tweejarig Koerdisch meisje dat werd doodgeschoten door een Belgische politieagent in 2018 – ze weerspiegelen wat hedendaags geweld en vormen van verzet kunnen zijn. Hoewel zand meestal alle sporen opslorpt en vaak ook sporen van geweld uitwist, bevat het hier ook de belofte van toekomstige configuraties. Configuraties die Léa Drouet, verwijzend naar een spelend kind, voor onze ogen uitprobeert en presenteert.

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts-Charleroi danse in het kader van News From Home

Concept, tekst en interpretatie: Léa Drouet
Dramaturgie: Camille Louis
Scenografie: Élodie Dauguet
Originele muziek: Èlg
Regie assistent: Laurie Bellanca
Lichtontwerp: Léonard Cornevin
Productie, spreiding: France Morin - Arts Management Agency

Uitvoerende productie: Vaisseau
Coproductie: Nanterre-Amandiers, centre dramatique national, Kunstenfestivaldesarts, Charleroi danse, centre chorégraphique de la Fédération Wallonie-Bruxelles, La Coop asbl
Met de steun van: Actoral – Festival & Bureau d'accompagnement d'artistes, Fédération Wallonie-Bruxelles, Service Interdisciplinaire, Wallonie-Bruxelles Théâtre/Danse, Centre Wallonie-Bruxelles Paris, Shelterprod, Taxshelter.be, ING en Tax-Shelter van de Belgishe federale regering.

Residenties: Kunstencentrum Buda, Charleroi danse, [e]utopia, La Bellone House of Performing Arts, Montevideo

Back to top

Léa Drouet (1982, Villeurbanne, Frankrijk) is regisseur en actrice. Ze heeft een diploma in regie van het Institut National Supérieur des Arts de la Scène de Bruxelles (I.N.S.A.S.) en woont en werkt sinds 2010 in Brussel.

Haar werk neemt verschillende vormen aan en vloeit voort tussen installatie, theater en performance. In 2014 richtte ze VAISSEAU op, een productiehuis dat zich probeert aan te passen aan reeds bestaande stijlen en formaten en aan degenen die nog  zullen ontstaan.

Ondanks de diversiteit aan stijlen is een constante interesse voor bepaalde vragen duidelijk voelbaar. Wat is een groep? Wat is de esthetiek van deze diverse menselijke organisaties? Hoe kunnen we dit aanpakken in de domeinen van de zintuigen, de klanken, de lichamen en de materiële materie? Hoe kunnen we esthetische ervaringen delen die deze verschillende relationele organisaties vertalen?

Omdat ze nauw betrokken is bij de alternatieve muziekscène in Brussel, werkt Léa vaak samen met verschillende van deze muzikanten. Ze omringt zich ook graag met artiesten die verschillende disciplines combineren, zoals acteurs/dansers/uitvoerders, visueel/schrijver, enz.

0&, werd voorgesteld tijdens de editie 2014 van Festival XS in het Théâtre National in Brussel en werd gecreëerd in samenwerking met Clément Vercelletto. De voorstelling verzamelde een set van 20 performers voor een tape-recorder concert. Verschillende versies van dit ruimtelijk koor werden later voorgesteld op uitnodiging van het Kunstenfestivaldesarts in het station van Brussel-Congrès (Derailment, 2015) en in Parijs, in het kader van het evenement Indiscipline (Tape-ensemble, 2016).

Wo aber Gefahr ist, wächst das Rettende auch werd in het skatepark Les Brigittines gepresenteerd als lanceringsevenement van het Kunstenfestivaldesarts in 2016. Het evenement werd gebouwd in samenwerking met gebruikers van het skatepark rond het concept van het nemen van risico's en het ongeval, en werd georganiseerd rond interviews met drie jonge schaatsers over hun verwondingen en hun relatie tot risico's, en de installatie van een vuurcirkel waarin schaatsers gevaarlijke figuren in het openbaar probeerden.

Léa werd in mei 2017 uitgenodigd door Camille Louis (filosoof en toneelschrijvefster, lid van het collectif compost in Athene in het kader van de door Goethe Institut en Institut Français georganiseerde nacht van de esthetiek. Ze werkt bij deze gelegenheid aan een performance-installatie in de vorm van een vrij spel genaamd Squiggle, een verbale en sculpturale conversatiesituatie in de openbare ruimte.

Haar laatste creatie, Boundary Games, ging in mei 2018 in première op het Kunstenfestivaldesarts in Théâtre Les Tanneurs. Deze scenische vorm bood het publiek een ruimtelijke en auditieve ervaring van compositie en decompositie van ensembles in wisselende situaties die gerelateerd zijn aan organisatie- en groepsdynamieken.

In de herfst van 2019 creëert ze Les Hostilités voor het programma l'Objet des mots (Festival Actoral en SACD). Het stuk, geschreven door Adeline Rosenstein en de vrucht van een transdisciplinaire samenwerking, draait rond geweld en zijn hedendaagse vormen. Les Hostilités – tegelijk een scenische, akoestische en tekstuele installatie – geeft geen definitie van "het geweld" maar legt één van de expressielagen bloot van deze complexe metamorfe realiteit.

Sinds juni 2020 is Lea Drouet de nieuwe artistiek coördinator voor theater van Atelier 210 in Brussel.

Back to top