Verbingdingen / Jonctions 6

V/J

10-19/05
> Monday to Saturday > 13:00-23:00
> Sunday > 13:00-20:00

Do-It-Yourself! Zelf bezig zijn met technologie als ludieke én politieke houding is wat Constant vzw wil aanmoedigen in deze zesde editie van hun multimediafestival – voor de derde keer al op het KunstenFESTIVALdesArts. Op het programma: sciencefiction films en Japanse manga’s, nieuwe tendensen in geïmproviseerde elektronische muziek, kunst op het net, creatieve radio en kritische bedenkingen over nieuwe technologieën. U kan een woordenschatles voor beginners volgen of een workshop voor gevorderden. Speciale aandacht gaat uit naar de beeldvorming rond de cyborg en de kansen die vrouwen grijpen om met nieuwe technologieën een room of one’s own te creëren. U kan tien dagen lang video’s bekijken, websites en cd-rom’s ontdekken, naar concerten gaan, lezingen en workshops meepikken of… gewoon een koffie komen drinken.

Een context van: Constant vzw

Coproductie: KunstenFESTIVALdesArts

In samenwerking met & presentatie: Paleis voor Schone Kunsten/Palais des Beaux-Arts, Filmmuseum/Musée du Cinéma, KunstenFESTIVALdesArts

Met de steun van/: Vlaamse Gemeenschapscommissie, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap

Back to top

Voor de derde keer al brengt Constant vzw zijn multimediafestival in het kader van het KunstenFESTIVALdesArts. Als festival binnen het festival heeft Verbindingen/Jonctions 6 zijn eigen programma, met de bedoeling om een zo groot mogelijk publiek in contact te brengen met nieuwe technologieën. Concerten, films, video’s, lezingen, workshops: Verbindingen/Jonctions is vooral een festival van vormen…

KunstenFESTIVALdesArts: Waar staat Verbindingen/Jonctions 6 voor?

Constant:

Verbindingen/Jonctions 6 is de zesde editie van het multimediafestival dat wij, Constant dus, elk jaar organiseren. Het programma van Verbindingen/Jonctions 6 vermengt verschillende disciplines en invalshoeken: nieuwe tendensen in geïmproviseerde elektronische muziek, sciencefiction films, manga’s (Japanse tekenfilms), experimentele vormen van net art, radiocreaties en kritische bedenkingen over het gebruik van nieuwe technologieën. Dit jaar gaat speciale aandacht uit naar de vrouwen die de onafhankelijkheid van het medium aanwendden om een ‘room of their own’ te creëren op het net. De vroegere taverne van het Paleis voor Schone Kunsten is het zenuwcentrum van onze activiteiten. Bezoekers kunnen er concerten meepikken, video’s bekijken, websites consulteren, cd-rom’s ontdekken, lezingen en workshops bijwonen of gewoon een koffie drinken. Daarnaast worden er nog een aantal films opgenomen in het programma van het Filmmuseum.

KFDA: Welke thematieken komen dit jaar aan bod?

Constant:

Het technologisch knutselen, het Do-It-Yourself als ludieke én politieke houding. Klank maken via elektronische middelen is niet nieuw. Maar het medium blijft niet ter plaatse trappelen: het wordt voortdurend herontdekt en vernieuwd door artiesten die met klank spelen. Ze gebruiken bestaande elementen en wenden die anders aan om er instrumenten van te maken. Experimenteel omgaan met de meest sociale vorm van de elektronische creatie, daar ligt hun prioriteit. We hebben verschillende kunstenaars uitgenodigd: tijdens een reeks workshops en concerten zullen zij hun ervaringen uitwisselen. Het zijn Chantal Dumas (CA), Amy Denio (USA), Toshiko Noriko (JP), Andrea Neumann (D), Pierre De Jaeger (B), DJ Nurse (GB/IT), Wendy van Wynsberghe (B), Mafucage.live act-female sound technologic dub (F). En onder voorbehoud: Kaffe Matthews (GB).

KFDA: Jullie hadden het over radio op internet?

Constant:

Artiesten en media-activisten beginnen te beseffen dat het belangrijk is om mee te zijn in de digitale evolutie. Kijk naar de ontwikkelingen op vlak van geluid, van muziek op internet: daar heeft zich een alternatief ontwikkeld in het omgaan met technologie, een zeer belangrijk alternatief. Sampling bijvoorbeeld, dat een andere kijk biedt op het begrip intellectuele eigendom, of de peer-to-peer modellen zoals Gnutella of Freenet: dat zijn nieuwe manieren van omgaan met technologie. Wat wij voorstellen, in samenwerking met artiesten, is een soort toolkit om webradio te maken: wat heb je nodig om uit te zenden van op het web en hoe moet je het gebruiken. Deelne(e)m(st)ers van de workshops zullen dus dit jaar kunnen leren hoe ze radio maken op internet. De bezoeker van Verbindingen/Jonctions kan op verschillende manier meegaan in ons project: hij kan gewoon ’s avonds een concert bijwonen of van toeschouwer evolueren tot actor, door een workshop te volgen.

KFDA: Waarom roepen jullie op tot technologisch knutselen, tot ‘doe-het-zelf’?

Constant:

We vinden het hoog tijd dat mensen, of ze nu artiest zijn of niet, gebruik maken van de middelen en het systeem rondom hen. De evolutie waarin we ons bevinden kan alleen globaal bekeken worden. We moeten kijken naar de mogelijkheden die we hebben om te creëren, informatie uit te wisselen en te communiceren. Op het web kan je dingen verspreiden en kan je interageren met anderen – militaire functies staan er naast commerciële, activisten naast universiteiten. Eén van de drijfveren van de economie is de gebruiker. De grote informatica-industrieën spelen daarop in door zich rechtstreeks tot de users te richten. Door de concurrentiestrijd tussen de grote bedrijven is het gebruik van interfaces verbeterd, is het design van computers vrolijker geworden, is gratishostingmogelijk. Maar dat model zit aan zijn limiet: de markt voor pc’s is verzadigd. Dat betekent dat de ontwikkelingen zich meer gaan richten op ondernemingen, dat de markt zich zal opsplitsen in twee richtingen: de mobiele interfaces en de gecentraliseerde netwerken van ondernemingen. Tegelijk met die evolutie zien we dat de grote juridische modellen (de Verenigde Staten en Europa) meer en meer gecentraliseerd gaan controleren en bewaken. Zowel voor het auteursrecht als voor de bescherming van gegevens en de vertrouwelijkheid van transacties ziet de gebruiker zijn rechten smelten als sneeuw voor de zon.

Wat ik hier zeg, is natuurlijk geen heuglijk nieuws voor de culturele en politieke spelers die in het net een alternatief zochten voor de traditionele distributie- en communicatiemiddelen. We moeten er rekening mee houden en er kritisch tegenover blijven. Maar die ommekeer in de technologie geeft ons ook een pak mogelijkheden: ze kan leiden tot een nieuwe politiek en poëtiek.

KFDA: We zitten dus eigenlijk in een situatie waarin je kan zeggen: “Zeg me welke technologie je gebruikt, en ik zeg je wie je bent”?

Constant:

Nee, de gebruikte technologie zegt niets over de persoon, veel meer over zijn of haar economische situatie en werkomgeving. Technologie beïnvloedt alles in het leven, en niet alleen degenen die met een computer werken.

KFDA: En de films en video’s…

Constant:

De politiek van het net deed ons terugdenken aan de helden uit de cyberpunk, een literair genre en filmgenre uit de jaren ’80. Daarin zie je de hackers opduiken – wat oorspronkelijk ‘knutselaar’ betekent, en niet ‘piraat’, zoals iedereen denkt. Ze doen hun kennis op buiten het academische circuit en spelen die uit tegen de machtsstructuren. Het zijn moderne sprookjes die het op een begrijpelijke manier hebben over onze verantwoordelijkheid tegenover de nieuwe technologieën. En de ironie en kritiek die erin naar voor komen, blijven actueel. De gothic verbeelding is misschien wel gedateerd, maar als je daar abstractie van maakt, zie je dat ze het op een heldere manier hebben over de sociale gevolgen van een industriële manier van produceren en verspreiden.

KFDA: Een programma voor het grote publiek?

Constant:

Het leuke aan een festival als Verbindingen/Jonctions is dat populaire cultuur er samengaat met theoretische beschouwingen. Soms kan fictie helpen om politiek beter te begrijpen. Als je in een manga, een Japanse tekenfilm, een meisje haar computer ziet demonteren en een netwerk ineen knutselen, dan komt de kwestie van netwerken en het belang van technologische vaardigheden van vrouwen daar even goed in naar voor als in een zuiver theoretische uiteenzetting over cyberfeminisme.

Naar een interview met Constant vzw in december 2001.

Pa

Back to top