Verbindingen/ Jonctions 5

Centre Dansaert Centrum

4/05 > 20:00
5-26/05, du mercredi au samedi/van woensdag tot zaterdag/Wednesday to Sunday > 13:00-19:00

In 1997 activeert de vzw Constant zijn eerste Verbindingen/Jonctions . Bedoeling van dit festival is het creatieve en kritische gebruik van de nieuwe technologieën te stimuleren. Sinds 2000 is dit festival aan het KunstenFESTIVALdesArts gelinkt. In mei ligt de nadruk op de 'codes'. Wie de code kent, heeft toegang tot de kennis: om te ageren, te manipuleren en te simuleren. Op het programma staan vijf ontmoetingen voor de niet-ingewijden. Calculated Cinema : de geschiedenis van eerste animatiefilms gemaakt met computers. Recompile with '–deprecations ': programmeren voor artiesten, activisten en nieuwsgierigen. Performance Atelier of hoe met meerderen, op afstand en in real time, communiceren en creëren. Consultatieruimte om creatief te surfen, met CD-ROM en video’s van populaire films die de wereld van de code visualiseren. Slotfeest : met de codes op zak kan de 'do it yourself' sessie beginnen. ‘Welcome to the Matrix...’

Concept & Production/Productie/Production: Constant vzw (Bruxelles/Brussel)

Coproduction/Coproductie/Coproduction: KunstenFESTIVALdesArts

Avec le soutien de/Met de steun van/Supported by: Vlaamse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, The Institute for New Media Performance Research (INMPR) - the School of Performing Arts at the University of Surrey, Musée du Cinéma/Filmmuseum (Bruxelles/Brussel)

Back to top

Het thema van het vijfde festival Verbindingen/Jonctions is 'de code'. Code. Vier letters die zich doorheen alle disciplines bewegen en zonder moeite hun grenzen overschrijden. Computercode, verkeerscode, genetische code, penale code, gedragscode, kledingscode, geheime code...: "De lijst is eindeloos. En telkens we de code proberen te grijpen, ontglipt ze ons en is ze het omgekeerde van wat we dachten te hebben. We spreken over een code wanneer we gegevens verwerken en we praten erover wanneer we een genetische sequentie begrijpen. We verwijzen naar een code wanneer in de rechtszaal een straf opgelegd wordt en we delen de vrije code van Linux die een krachtigere en niet-restrictieve broncode ontwikkelde om het monopolie van Microsoft Windows te breken en die de gebruiker naar eigen goeddunken kan opslaan, kopiëren of transformeren. Wanneer het woord 'code' gebruikt wordt, duiken ook de woorden 'norm' en 'afwijking' op. Gebruikt in relatie tot een computer geeft het woord 'code' ons het idee dat we meester zijn en dat we alles kunnen simuleren. Maar zijn we daar niet te zeker van?"

Verbindingen/Jonctions werd opgestart in 1997 door de vereniging Constant die het creatieve en kritische gebruik van de nieuwe technologieën wil stimuleren. "In het begin wilden we het beste dat de nieuwe technologieën te bieden hadden, tonen aan het publiek: een hitparade van de meest creatieve en opmerkelijke video's en CD-ROM’s. Het internet mist inhoud. De niet-commerciële en artistieke sector probeert deze leegte op te vullen door de middelen die ontwikkeld werden in de commerciële sector te maximaliseren. Maar het werd ons al snel duidelijk dat tonen alleen niet volstaat. Het bleek nodig om de machinerie uit elkaar te halen en aan iedereen uit te leggen hoe ze werkt: hoe kunnen we het gebruik van de interactieve middelen bevorderen? We wilden ook samenwerken met culturele partners in Brussel die niet de gewoonte hebben om in hun activiteiten de nieuwe technologieën op te nemen: de Stichting voor de Architectuur, het Paleis voor Schone Kunsten, galerieën, en sinds een tweetal jaren het KunstenFESTIVALdesArts. We stellen ons ook ter beschikking om de ontwikkeling van artistieke internetsites te stimuleren en te begeleiden."

Voor Constant zijn de nieuwe technologieën niet alleen nieuwe praktijken maar ook een haast ondoordringbare jungle van belangrijke ethische vragen. "Internet roept hopen juridische, economische en politieke vragen op. Wie controleert een dergelijk productieapparaat? Kan het überhaupt gecontroleerd worden? Welke plaats is er voor onderzoek en ontdekking? Hoe wordt de auteur beschermd? Wie zijn de programmeurs? Wie bijvoorbeeld de basiskenmerken van een grafisch programma als Flash kent, kan alle beelden lokaliseren die erdoor gegenereerd zijn – ze hebben immers allemaal hetzelfde esthetische sjabloon. Het is beangstigend te constateren dat een programmeur een computertaal kan genereren waarvan de mathematische formules geen enkele band meer met de realiteit hebben!"

Verbindingen/Jonctions heeft zijn naam niet gestolen. Constant probeert voortdurend verbanden te leggen met andere disciplines. Er zijn contacten met filosofen, juristen, pedagogen, technici, kunstenaars, onderzoeksinstellingen, universiteiten. Het hoeft niet te verbazen dat er tijdens het Festival ‘verbindingen’ ontstaan tussen Xavier Le Roy, choreograaf, geïnstalleerd in het Kaaitheater, de medewerkers van Verbindingen/Jonctions 5 en het evenement Capture in de Hallen van Schaarbeek.

Het festival Verbindingen/Jonctions 5 biedt ons een reis aan langs de mythen, de toepassingen en de metaforen van ‘de code’. De eerste etappe is een proeve van archeologie.Calculated Cinema toont de eerste films die gemaakt werden met behulp van computers. Ze werden samengebracht door videast en historicus Eugeni Bonet (Universiteit van Barcelona) voor de Fundación Tapiès.

De tweede etappe brengt ons naar een laboratorium, opgezet om de praktijk van het programmeren te demystifiëren, bestaande talen te identificeren en de eerste passen te zetten in Java, PHP, lingo en DHTML met een speciale focus op Flash. Het atelier Recompile with ‘-deprecations' is open voor kunstenaars, activisten en nieuwsgierigen. De titel komt van de indicatie van de computer wanneer de gebruiker niet langer een up-to-date code in zijn bezit heeft. Het heeft ook een vreemde religieuze connotatie: je wordt opgeroepen om vergiffenis te vragen voor een fout die je begaan hebt om opnieuw toegang te krijgen... Recycleert de programmeur? Is hij de uitvinder van een autonome wereldtaal of de simpele uitvoerder van vooraf bestaande gegevens?

De derde etappe is opnieuw een workshop die initieert in het creëren op afstand door gebruikers van het internet. Lizbeth Goodman en Vesna Milanovic werken aan Surrey Universiteit in Engeland. Lizbeth Goodman is oprichter en directeur van het Institute for New Media Performance Research. In het begin zetten deze twee feministen een interactief afstandsonderwijssysteem op. Nu ontwikkelen ze een experimenteel programma rond het lichaam. Een persoon of meerdere personen ensceneren het beeld van hun lichaam op het net, ontdubbelen zich en verlaten live hun lichamelijk omhulsel. Er wordt nog steeds aan het programma gewerkt. De twee uitvinders komen in Brussel experimenteren met de mogelijkheden ervan.

Vierde variant van de code: de consultatieruimte van Verbindingen/Jonctions met computers en schermen om voorbeelden van sites en CD-ROM’s te ontdekken; en - als slagroom op de taart - een keuze aan populaire films rond het thema ‘codes’, hun geheimen en hun mogelijkheden. Om in schoonheid te eindigen is Verbindingen/Jonctions 5 ook een (inter)actieve partner bij de feestavonden in de Hallen van Schaarbeek: Capture presenteert het omgaan met codes op een ludieke manier. Met een spectaculaire interventie van de Newyorker Terre Thaemlitz: als theoreticus en practicus van de transgressie van codes, als transseksueel en als muzikant trekt hij parallellen tussen de chirurgische lasertechnieken en de elektronische en digitale muziek. Met concert en discussie.

Back to top