Verbindingen / Jonctions 4

b-space.be

6 mei/mai/may 14:00 - 00:00

7-27 Mei/Mai/May: van donderdag tot zondag/du jeudi au dimanche/Thursday to Sunday 11:00 - 19:00
vrije toegang/entrée libre/free entrance

Interactief project/Situation interactive/Interactive project

Het KunstenFESTIVALdesArts is dit jaar partner van het internetfestival Jonctions / Verbindingen 4, "een artistieke zone van mediatieke turbulentie". Verbindingen biedt de mogelijkheid te navigeren tussen een rechtstreeks contact (via webcam performances die de vrouwelijke lichaamstaal onderzoeken) en de regels die het verbeeldingsproces bepalen. Het publiek baant zich een weg doorheen een fysieke en virtuele omgeving en wordt actief betrokken bij de realisatie van een film, bij het heractiveren van een archief en bij een virtuele zwerftocht doorheen een 3D simulatie.

Concept/Concept: Constant (Brussel/Bruxelles)

Productie/Production: Constant (Brussel/Bruxelles), Axis (bureau voor de kunsten v/m - Amsterdam)
Coproductie/Coproduction: KunstenFESTIVALdesArts
Avec le support de/Met de steun van/Supported by: Vlaamse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, De Vlaamse Gemeenschap, La Communauté française de Belgique

www.constantvzw.com/vj4

Back to top

Pragmatisme

De extreme conversie van visuele dimensies, de abrupte botsing van gezichtspunten, de kortstondige verkorting van afstanden zijn de dagelijkse ochtendgymnastiek van de technosfeer geworden.

Exit het sublimeren van de technologie, de fascinatie van het medium, de digitale megalomanie...
Gulliver in het oog van de lilliputter
Blijft de vraag: welke oplossingen werken er op onze schaal? Waarmee voeden we de kabels?
Gulliver in het oog van de lilliputter
Welke beelden-klanken-woorden zullen er door die leidingen gaan? Wie spreek ik aan? Met wie werk ik samen?
Gulliver in het oog van de lilliputter
JV4 wordt opgebouwd vanuit een pragmatische overweging: hoe moet ik handelen? Hoe moet ik mezelf autoproduceren, hoe moet ik samenwerken? Hoe moet ik de technologie gebruiken zonder door haar gebruikt te worden?
Gulliver in het oog van de lilliputter

Micropubliek, macrointimiteit.
Vervoering en terugwinning spelen kat en muis
De inzet van de technologie heeft ons doen wennen aan een paradox: de voorwerpen die ons toelaten
Vervoering en terugwinning spelen kat en muis
te communiceren zijn de bijproducten van spionagesystemen, de webcam wordt even
Vervoering en terugwinning spelen kat en muis
democratisch als de camera - bewakingssystemen van de winkelcentra.
Vervoering en terugwinning spelen kat en muis
In deze paradox moeten wij leven.

Dat betekent: in deze paradox zijn eigen lichaam (uit)spelen.
Het expliciete lichaam van de voorstelling
Maar wat is zijn eigen lichaam (uit)spelen in een digitale wereld?
Het expliciete lichaam van de voorstelling
Wat is de organische aanwezigheid waard ten opzichte van de machine?
Het expliciete lichaam van de voorstelling
Maar ook: nieuwe lichamen temmen.
Het expliciete lichaam van de voorstelling


Hoe reëel zijn virtuele lichamen? Hoe kan men afstand nemen van een foetus in 3D?
Idee van een schets als van een echte geografie
Want, zelfs wanneer de nieuwe media spraak verkondigen, dan nog blijven ze eerder een overgang in de indirecte vorm.
Idee van een schets als van een echte geografie
Zo kunnen we ons afvragen in welke mate ze uitspraken wijzigen,
Idee van een schets als van een echte geografie
en hoe ze de ideeën van evaporatie van identiteit vertolken.
Idee van een schets als van een echte geografie

Back to top