Underground Sources of Light

Les Brigittines
  • 14/05 | 13:30 - 17:00

FR / EN

Gratis toegang

Op de eerste drie zaterdagen van het festival worden open momenten van reflectie georganiseerd waarin het thema van de grot weerklinkt. De grotherinnert ons eraan dat elke vorm van bescherming een lijn trekt tussen een binnen en een buiten, tussen wat wordt beschermd en waartegen er wordt beschermd; ze nodigt ons uit om opnieuw na te denken over het moderne onderscheid tussen licht en het ondergrondse, of ze roept vragen op over het achterlaten van sporen en de sedimentatie van excessen. Kunstenaars en theoretici geven lezingen en workshops in verschillende formats. Samen veronderstellen de drie momenten het verhaal van een reis doorheen het beeld van de grot: waarom gaan we er naar binnen (bescherming), waar gaan we naar op zoek (ondergrondse bronnen van licht) en wat laten we er achter (sporen van exces)?

Met een fragment uit Marilyn van Pier Paolo Pasolini; een lezing van Bojana Kunst over The underground troubles, Some thoughts on invisibility in the practice of art; een gesprek met Edit Kaldor, drie werkgroepen rond Lexicon of the Darkness; een kortfilm van Effi & Amir, en twee ondergrondse kunstenaarslezingen door Pieter De Buysser en Richard Maxwell in de Brusselse ondergrond.

Partners Institute of Applied Theatre Studies (Gießen), ISAC / Académie royale des Beaux Arts de la Ville de Bruxelles (ArBA-EsA)
Met dank aan Théâtre La Samaritaine, La Porte Noire

Leesexemplaren van The Time We Share zullen beschikbaar zijn in de bookshop.

Zie ook
Welcome to Caveland!

Programma

In 1975 Pier Paolo Pasolini devoted an article to the fireflies, the dim night-lights disappearing against the dazzling light of modernity. Forty years later, we are more and more exposed at the light of an extreme visibility. In a society in which transparency has been assumed as core value, it seems as if everything has to be brought upon the surface. Yet in front of the image of the cave we might imagine that in today's landscape of transparency, resistance is probably not simply to be sought in its darkness. Maybe we can think beyond these two categories, and enter the cave not to take shelter in the dark, but rather on the contrary: to find in it different underground sources of light.

During this second day of reflection the artistic creation retakes the role of Orpheus to which it is often associated: we descend again into the underworld, and yet neither to bring something into the lights nor to seek the darkness, rather to discover that fireflies have eventually survived.

13:30-13:45
Marilyn, an extract from Pier Paolo Pasolini's La Rabbia (film) + Introduction on the afternoon

13:45-14:15
Bojana Kunst, The Underground Troubles, Some Thoughts on Invisibility in the Practice of Art (lecture)

14:15-14:45
A conversation with Edit Kaldor (interview)

14:45-15:45
Lexicon of the Darkness. Re-imagining together the definitions of three terms: Underground, Blackout and No-Man's Land (Terra Nullius). Three groups led by the students of the Institute of Applied Theatre Studies (Gießen)

15:45-16:00
Break

16:00-16:15
Effi and Amir's Mnemonic Gymnastics (film)

16:15-17:00
Two parallel walks underground. Pieter De Buysser reading The Cartographers' Feast, Richard Maxwell reading a fragment of The Evening (Part 2)

Back to top