Tu ne Verras pas Verapaz

Filmmuseum / Musée du Cinéma

11/05 > 17:00
12/05 > 21:30
13/05 > 12:30
13/05 > 15:30 > Debate
Musée du Cinéma

Spanish, EN, FR, NL - Subtitles: NL & FR - 45’

Wie goat er mee noar Verapas*?
Doar moete wij niet wirke
Eten en drenke op eu gemak,
Sloape gelijk een virke

* Verapaz verwijst naar een lang vergeten Belgische kolonie in Guatemala. Het beloofde land voor de werklozen, kansarmen, avonturiers en andere sukkelaars die het 19e-eeuwse België liefst zo ver mogelijk van huis zag.

Naar een idee van: vzw de hondsjaren

Concept & regie: An van. Dienderen

Co-regie: Didier Volckaert

Regie-assistente: Veerle Devos

Scenario: Didier Volckaert, An van. Dienderen

Research: Veerle Devos, Tobias De Pessemier, An van. Dienderen

Line productie: Tobias De Pessemier

Productie: An van. Dienderen

Lokale manager (Guatemala) & tolk: Elke Borghs

Directeur fotografie: Didier Volckaert

2e Camera & geluid: Maximiliano Godino

Montage: Didier Volckaert

Mixage: Alea iacta

Productie: Elektrischer Schnellseher

Coproductie: vzw de hondsjaren, KunstenFESTIVALdesArts

Met de steun van: Koning Boudewijnstichting (Brussel/Bruxelles), Fonds Film Vlaanderen, Stad Gent Dienst Culturele Zaken, Provincie Oost-Vlaanderen Dienst Kunst en Cultuur

Presentatie: Filmmuseum, KunstenFESTIVALdesArts

Back to top

Wie goat er mee noar Verapas?
Doar moete wij niet wirke
Eten en drenke op eu gemak,
Sloape gelijk een virke

Dit oude volksliedje bezingt een Gents beluik uit het begin van de 20e eeuw – het ‘Verapa’, ondertussen getransformeerd tot een reeks garageboxen. De oorsprong van de naam ‘verapaz’ verwijst naar een lang vergeten stuk van onze vaderlandse geschiedenis: de voormalige Belgische kolonie in Guatemala, Santo Tomas de Castilla. An van. Dienderen en Didier Volckaert vertrokken van dit liedje, en gingen op zoek naar de achterachterkleinkinderen van de Belgische emigranten in Guatemala. “De arme afstammelingen zijn niet erg bezig met hun Belgische afkomst. Maar de rijkeren wel, ze willen als Belg erkend worden: sommigen uit nostalgie, of nood aan identificatie, anderen uit economische overwegingen. Het bevestigt nog maar eens dat culturele identiteit niet gelieerd is aan een geografische plaats, maar een complex en dynamisch begrip is.” De documentaire begint in Verapa, in de Muide, een Gentse migrantenbuurt van waaruit zoveel jaar terug de boten naar Guatemala vertrokken. “In de Muide komen twee parallelle situaties in de geschiedenis samen: de migratie van Belgen vroeger en de migratie van Turken en Marokkanen nu.”

Toen Leopold I in 1843 een stuk van Guatemala kocht, was dat niet om met de grondstoffen van de kolonie de welvaart in eigen land te bevorderen, maar om de Vlaamse werklozen, kansarmen en avonturiers af te voeren, en met hen de lage zeden en de kleine criminaliteit. “Propaganda was heel belangrijk: er circuleerden exotische gravures die Guatemala afbeeldden als beloofd land, en ook valse brieven deden de ronde, zogezegd geschreven door Belgische migranten die Santo Tomas bezongen als land van melk en honing. Daar gaat onze documentaire dieper op in: welke rol speelt beeldvorming in migratie? Wat ons opviel waren de verschillen in perceptie, ginder en hier. Bij ons wordt die migratie beschouwd als een absolute mislukking: er zijn veel mensen gestorven, en economisch gezien heeft België niet veel voordeel uit zijn kolonie gehaald. Maar de afstammelingen ginder zagen die migratie als een prachtige gebeurtenis: de Belgen die zich ginder vestigden, hebben er postkoetsen geïntroduceerd en andere infrastructuurverbeteringen die aan de basis lagen van een kleine economische revolutie in Guatemala. Met deze documentaire vertrekken we van een gemeenschappelijke realiteit: de sporen achtergelaten door deze vergeten kolonisatie en hoe deze een verhaal van alle tijden vertellen over migratie.”

“Eén van de mensen die we ginder interviewden, was een oude arme man. Tijdens het gesprek vroeg hij ons: ‘Belg, is dat een achternaam?’ Hij was blij om te horen dat België een land was, en dat hij daar vandaan kwam.”

Back to top