Time’s Journey Through a Room

Beursschouwburg
  • 06/05 | 20:30
  • 07/05 | 18:00
  • 08/05 | 20:30
  • 10/05 | 20:30
  • 11/05 | 20:30
  • 12/05 | 20:30

€ 16 / € 13
1h 15min
JP > NL / FR

Toshiki Okada is een vormvernieuwer en sleutelfiguur van het hedendaagse theater in Japan. Hij stond al meermaals op het Kunstenfestivaldesarts met werk dat je herkent aan de eigenzinnige spreektaal en bevreemdende beeldtaal. Okada stelt rake vragen over de complexiteit van de hypermoderne Japanse post-Fukushima maatschappij. Tegelijk is zijn kunst universeel en tijdloos. In 2016 staat hij op het festival met de Europese première van Time’s Journey Through a Room. In een onheilspellend huis clos proberen de hoofdrolspelers het hoofd te bieden aan de alomtegenwoordige geesten van het verleden en de latente dreiging van het heden. Op de achtergrond horen we een gelaagd akoestisch landschap van field recordings. Okada schept – zoals enkel hij dat kan – een betoverende nieuwe wereld waarin geluid, lichaam en taal in elkaar overvloeien. Wat overblijft, is essentieel menselijke theater en de hoop op een betere toekomst.

Tekst & regie
Toshiki Okada


Klank & decor
Tsuyoshi Hisakado

Met
Izumi Aoyagi, Mari Ando, Yo Yoshida


Toneelmeester
Koro Suzuki


Geluid
Norimasa Ushikawa

Belichting
Tomomi Ohira (ASG)

Kostuums
Kyoko Fujitani (FAIFAI)

Vertaling
Aya Ogawa

Regieassistent
Yuto Yanagi

Fotograaf
Masumi Kawamura

Producent
Akane Nakamura, Tamiko Ouki (precog)

Productieassistent
Mai Hyodo (precog)

Productieleider
Chizuru Matsumoto

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Beursschouwburg

Productie
chelfitsch


Uitvoerende productie
precog


Coproductie
Kyoto Experiment/ROHM Theatre Kyoto, Kunstenfestivaldesarts, Festival d’Automne à Paris, Künstlerhaus Mousonturm (Frankfurt), FFT Düsseldorf, La Bâtie – Festival de Genève, HAU Hebbel am Ufer (Berlin), SPRING Performing Arts Festival (Utrecht)

In samenwerking met
Nishi-Sugamo Arts Factory, Suitengu Pit, Kyoto Art Center Artist in Studio Program


Met de steun van
Arts Council Tokyo

Voorstelling in Brussel met de steun van
Japan Foundation

Boventitels met de steun van
ONDA

Back to top

“Onder de gevoelens die me in de dagen na de tsunami en de ramp van Fukushima in 2011 in hun greep hielden, was er niet alleen verdriet, onbehagen en angst, maar ook hoop. Een gebeurtenis als deze zou toch een eerste stap kunnen zijn om als samenleving de rug te rechten en veranderingen die eerder moeilijk lagen te verwezenlijken. Dat is hoe ik me op dat moment voelde. Ik wou de verhouding tussen de levenden en de geesten die hun dood vonden in deze toestand vol hoop voor de toekomst afbeelden. De levens van de doden zijn voltooid en volbracht. Wij die blijven leven benijden hen. We zijn gekweld; we willen er uit ontsnappen, het voor altijd vergeten.”
Toshiki Okada, april 2016

Als reactie op de grote aardbeving in Oost-Japan van 2011, verschoof de theatrale visie van toneelschrijver Toshiki Okada naar het verkennen van de relevantie van fictie. Die verschuiving heeft geleid tot de creatie van Current Location (2012) en Ground and Floor (2013), stukken die het gevoel van spanning en isolement in de Japanse samenleving in de nasleep van de ramp allegorisch wisten uit te beelden.

Hoewel het opnieuw de sociale situatie na een ramp als thema heeft, is Time’s Journey Through a Room een scrupuleus onderzoek van de mentale conflicten en willekeurige emoties die mensen ervaren vóór hun sociale vervreemding. Het stuk borduurt voort op deze observaties en stelt ze op een nieuwe, totaal ongekende manier voor. De gevoelens die bij de Japanse bevolking opwelden in de dagen na de ramp waren niet beperkt tot verdriet en onrust; er was ook een gevoel van hoop, dat na de ramp de dingen beter zouden worden. Zij die vandaag verder leven en zich niet langer aan die hoop kunnen vasthouden, worden gekweld door de zuivere en eenvoudige uitingen van de geest van een overledene – de hoop voor een betere toekomst is weer weggeëbd. Het maakt dat ze hun oren willen sluiten en zich van de samenleving afkeren. Het script van Toshiki Okada en de intens fysieke bewegingen van de acteurs doen de onzichtbare mentale angst en pijn versmelten in een hechte en meerlagige relatie met het geluid en de ruimte, ontworpen door beeldend kunstenaar Tsuyoshi Hisakado, die het geheel met subtiele nuances weet te doordrenken. Door de manier waarop het stuk wordt getoond, lijkt het alsof het zich puur op de emoties richt en het de toeschouwers diep weet te ontroeren.

De verfijnde benaderingen in de verschillende uitingsvormen – van woorden en bewegingen tot geluid en ruimte – komen samen op het podium en overspoelen het publiek als een golf. Het werk is niets minder dan een moment voor elke deelnemer om zijn of haar eigen herinneringen en ervaringen onder ogen te zien.

Back to top

Toshiki Okada (1973) is een Japanse toneelschrijver en artistiek leider van het theatergezelschap chelfitsch, dat hij in 1997 oprichtte. Sindsdien schreef en regisseerde hij alle producties van de groep. Bij het creëren van zijn werken hanteert hij een specifieke methode, waarmee hij bekendheid verwierf en die steunt op het gebruik van een hyperalledaags Japans en een unieke choreografie. Zijn stuk Five Days in March werd in 2005 bekroond met de prestigieuze Kishida Kunio Theaterprijs en ook zijn deelname aan de Toyota Choreography Award 2005 met Air Conditioner (Cooler) (2005) trok veel belangstelling. Zijn boek Watashitachi ni Yurusareta Tokubetsu na Jikan no Owari (Het einde van de bijzondere tijd die ons was toegestaan), waarin twee novellen gebundeld zijn, verscheen in februari 2007 en werd in 2008 onderscheiden met de Oe Kenzaburo Prijs. In 2013 werd zijn eerste boek over theaterstudies gepubliceerd door Kawade Shobo Shinsha (Tokyo). Toshiki Okada’s theaterwerk stond vanaf 2007 meermaals op de affiche van het Kunstenfestivaldesarts: onder andere Five Days in March in 2007 en de wereldpremière van Ground and Floor in 2013. Hij werd recent gevraagd om zijn werk vanaf 2016 gedurende drie seizoenen te spelen binnen het repertoireprogramma van de Münchner Kammerspiele.

Toshiki Okada op het Kunstenfestivaldesarts
2007: Five Days in March
2008: Freetime
2010: Hot Pepper, Air Conditioner, and the Farewell Speech
2010: Kamishibai (met Shinji Abe)
2011: The Sonic Life of a Giant Tortoise
2011: We Are the Undamaged Others
2013: Ground and Floor

Back to top