The Ramallah Club Network

De migratie en massabeweging van mensen zorgt ervoor dat gemeenschappen in ballingschap in hun nieuwe thuisland vaak ruimtes creëren waar ze zich met elkaar kunnen verbinden. Gemeenschapscentra, festivals en gelegenheidsevents helpen om de traditie, taal en gemeenschap levend te houden. Maar welke ongrijpbare elementen worden in deze bijeenkomsten overgedragen, naast het delen van eten, dansen en gesprekken? Hoe hebben deze uitwisselingen bijgedragen aan directe en indirecte vormen van verzet? Om deze vragen verder uit te diepen, nemen Samah Hijwai en Reem Shilleh de Ramallah Clubs van de Palestijnse diaspora in de Verenigde Staten als startpunt voor een reflectie. Na de vorming van Isräel in 1948, in de Arabische geschiedenis ook wel Al-Nakba (‘de ramp’) genoemd, werden duizenden Palestijnen met geweld verdreven uit hun huizen. Sommigen hervestigden zich in de omliggende steden en landen, anderen migreerden naar andere continenten. In de Verenigde Staten creërden enkele mensen die oorspronkelijk uit Ramallah kwamen een netwerk van Ramallah Clubs over het hele land, waardoor ze hun Palestijnse identiteit op verschillende manieren konden blijven beleven. In een serie gesprekken die uitgezonden wordt op Radio Al Hara, zullen Samah Hijawi en Reem Shilleh deze vragen verder uitspitten met enkele kunstenaars en mensen die in Palestijnse gemeenschapscentra over de hele wereld werken.

Samah Hijawi is kunstenares en doctoraatsstudent in de kunsten aan de Vrije Universiteit Brussel en de Koninklijke Academie Van Schone Kunsten van Brussel. In haar multimediale werken, die onder andere te zien waren in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Museum M, de Hayward Gallery, Bozar, Beursschouwburg, Bureau Europa, MoMa, Apex Art en Darat al Funun, onderzoekt Hijawi de esthetiek van de representatie in kunstwerken die verwijzen naar de geschiedenis van Palestina. Samen met Ola El-Khalidi en Diala Khasawneh richtte ze de Makan Art Space (2003-2016) op, een onafhankelijk ruimte voor hedendaagse kunst in Amman. Samen met Shuruq Harb en Toleen Touq co-cureerde ze het platform The River has Two Banks (2012-2017), opgezet om de groeiende afstand tussen Jordanië en Palestina onder de aandacht te brengen.

Reem Shilleh is onderzoekster, curatrice, redactrice en schrijfster. Ze woont en werkt in Brussel en Ramallah. Shillehs werk is gebaseerd op een diepgravend onderzoek naar militante en revolutionaire beeldpraktijken in Palestina, de Palestijnse diaspora en haar solidariteitsnetwerk. Enkele van Shillehs recente projecten zijn het gecureerde filmprogramma The Space Between: The Invocation (MMAG Foundation, Amman, 2019), de onderzoekstentoonstellingenreeks Desires into Fossils: Monuments Without a State (Khalil Sakakini Cultural Center, Ramallah, 2017) en de in opdracht van de A.M. Qattan Foundation gecureerde filmcollage Perpetual Recurrences (Qalandiya International, Ramallah, 2016). Shilleh is mede-oprichtster van Subversive Film, een collectief van curatoren en onderzoekers dat sinds 2011 een nieuw licht wil werpen op historische werken gelinkt aan Palestina en de regio. Daarnaast ondersteunt het de conservering van film en bestudeert het archiefpraktijken, de effecten ervan op de verbeelding en de resonanties die ze kunnen veroorzaken. Reem Shilleh maakt deel uit van het BAK Fellowship-programma (2019-2020).

Back to top