Suite n°4

    19/05  | 20:30 - 22:45
    20/05  | 20:30 - 22:45
    22/05  | 20:30 - 22:45
    23/05  | 18:00 - 20:15
    24/05  | 15:00 - 17:15

€ 20 / €16
2h15
Turkish, Dutch, English, Shanghainese, Swedish, Malayalam, Korean, Soussou, … → NL, FR, EN

Na Suites No1, 2 en 3 creëert Encyclopédie de la parole het laatste deel van hun felbejubelde reeks. Voor Suite No4 keert het collectief terug naar de bron, het ruwe materiaal dat de basis vormt van de voorbije iteraties: de opgenomen stemmen van hun rijke geluidscollectie. Het zijn niet langer acteurs en actrices die verloren stemmen tot leven brengen, maar de sprekers zelf die terugkeren uit het verleden om te spreken met hun eigen stemmen. Ondanks deze fysieke afwezigheid zijn de personages voelbaar aanwezig. Als geesten keren ze terug van een verre plek, en laten hun stem horen. Bereid je voor op een mentale trip die alle middelen van het theater aanwendt. Net als in opera worden de stemmen ondersteund en gedragen door een instrumentale begeleiding uitgevoerd door zeven muzikanten van het Brusselse muziekensemble Ictus. Door zich te concentreren op de oneindige wendbaarheid en muzikaliteit van menselijke spraak, is Suite No4 een viering van het meest levendige en het meest vluchtige aan de mens. Een manier om voor de laatste keer weerklank te geven aan al die waardevolle, maar anders ongehoorde stemmen.

Zie ook: Kids

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts-Kaaitheater

Concept: Encyclopédie de la parole & Ictus
Dramaturgie en regie: Joris Lacoste
Instrumentale muziekcompositie: Pierre-Yves Macé
Electro-akoestische muziekcompositie: Sébastien Roux
Verzamelaars audio documenten: Julie Etienne, Joris Lacoste, Oscar Lozano Pérez
en Elise Simonet
Geluid: Stephane Leclercq en Alexandre Fostier
Lichtontwerp en scenografie: Florian Leduc
Grafisch ontwerp en video: Oscar Lozano Pérez
Artistieke medewekers: Elise Simonet, Oscar Lozano Pérez en Nicolas Rollet
Productie en administratie: Edwige Dousset en Garance Crouillère
Met: Hugo Abraham (contrabas), Tom De Cock (micropercussie, vibrafoon, pauken),
Chryssi Dimitriou (contrabasfluit, basfluit, G-fluit), Annie Lavoisier (harp), Luca
Piovesan (accordeon), Jean-Luc Plouvier (keyboard), Eva Reiter (Paetzold fluit, viola
da gamba), Primož Sukič (electrische gitaar, akoestische gitaar)
Gasten geluidsdocument onderzoekers: Harris Baptiste (HT), Charlotte de Bekker
(NL), Sachith Joseph Cheruvatur (ML), Sibel Diker (TR), Lucas Guimarães (BR),
Otto Kakhidze (KA), Priscila Natany (BR), Nicolas Rollet (IT), Ghita Serraj (AR), Ece Vitrinel (TR)

Met de hulp van: Naby Moïse Bangoura, Anne Chaniolleau, Maria Cojocariu, Hélène
Collin, Pauline et Balthazar Curnier-Jardin, Monica Demuru, David-Alexandre
Guéniot, João Fiadeiro, Oleg Khristolyubskiy, Anneke Lacoste, Kathy Kyunghoo Lee,
Sabine Macher, Federico Paino, Jin Young Park, Sergiu Popescu, Irina Ryabikina, Ling Zhu

Productie: Echelle 1:1 (gezelschap gesubsidieerd door het Ministère de la Culture et
de la Communication / DRAC Île-de-France en door de Conseil régional d'île-de-
France) in samenwerking met Ensemble Ictus (gesteund door de Europese
Commissie, de Vlaamse Overheid en de Vlaamse Gemeenschapscommisie)
Met de steun van de Fondation d’entreprise Hermès in het kader van het New Settings Program
Coproductie: MC93- Maison de la Culture de Seine-Saint-Denis (Bobigny)/ Festival d’automne à Paris, Théâtre National de Strasbourg, Wiener Festwochen, Kunstenfestivaldesarts, Kaaitheater, Ensemble
Ictus, Teatro Municipal do Porto, Le Quartz - Scène Nationale de Brest

Suite n°4 was in residentie bij Les Subs gedurende het seizoen 2019-20

Back to top

Encyclopédie de la parole
De Encyclopédie de la parole is een artistiek project dat het gesproken woord in al zijn vormen verkent. Sinds september 2007 verzamelt de Encyclopédie de la parole alle soorten opnamen en inventariseert ze in functie van specifieke fenomenen die bepalen hoe mensen spreken, zoals het tempo, de choraliteit, het timbre, de nadruk, de spatiëring, het residu, de saturatie of de melodie. Elk van deze noties vormt een trefwoord van de Encyclopédie, voorzien van een klankvoorbeeld en een korte uiteenzetting.  
Op basis van deze collectie, die ondertussen meer dan 1000 documenten bevat die gratis te beluisteren zijn via de website, creëert de Encyclopédie de la parole klankstukken, performances, voorstellingen, conferenties, concerten en installaties.
De Encyclopédie de la parole wordt geleid door een collectief van dichters, acteurs, plastisch kunstenaars, ethnografen, muzikanten, curatoren, regisseurs, dramaturgen, choreografen en radioproducers. Zijn motto is: "We zijn allemaal experten op het vlak van spreken".
De Encyclopédie de la parole heeft het label Europees jaar van het cultureel erfgoed 2018 gekregen. Het initiatief wordt gesteund door ARCADI - Fonds de Soutien à l'Initiative et à la Recherche en door het Centre National de la Cinématographie - DICREAM. 

www.encyclopediedelaparole.org

Ensemble Ictus
Ictus is een Brussels hedendaags muziekgezelschap, dat sinds 1994 onder één dak huist met de dansschool P.A.R.T.S. en het gezelschap Rosas (geleid door Anne-Teresa De Keersmaeker), waarmee het al veertien producties heeft opgezet, van Amor Constante tot Vortex Temporum. Het gezelschap werkte daarnaast nog met andere choreografen, zoals Wim Vandekeybus, Maud Le Pladec, Eleanor Bauer en Fumiyo Ikeda. Ictus is een vast collectief bestaande uit een twintigtal muzikanten (onder wie orkestleider Georges-Elie Octors). Ictus koos vanaf het prille begin voor het gemengde statuut van "elektrisch orkest", door bijvoorbeeld een klankingenieur aan te werven als instrumentalist. Ictus stelt elk jaar een seizoensprogramma samen, samen met partners het Kaaitheater en Bozar. Hierdoor kan het experimenteren met nieuwe programma's voor een breed publiek dat houdt van theater, dans en muziek. Sinds 2004 is het gezelschap ook in residentie aan de Opera van Lille. Ictus verkent voorts nieuwe formats en luisteromstandigheden: heel korte of heel lange concerten, verrassingsprogramma's (de Blind Dates in Gent), becommentarieerde concerten, concert/festivals waarbij het publiek zich vrij kan bewegen tussen de podia (de befaamde Liquid Rooms die in heel Europa werden voorgesteld). Tenslotte leidt Ictus een studiecyclus: een Advanced Master in de vertolking van hedendaagse muziek in samenwerking met de School of Arts in Gent. Meer informatie, een blog en veel audiomateriaal zijn beschikbaar op de website.     

www.ictus.be 

Pierre-Yves Macé
De muziek van Pierre-Yves Macé bevindt zich op het kruispunt van de hedendaagse compositie, de electroakoestische creatie, de sound art en een zekere rockgevoeligheid. Zijn werk berust in belangrijke mate op de noties van recyclage, toe-eigening en citaat. De cyclus Song Recycle voor piano en luidspreker, een work-in-progress opgestart in 2010, is opgebouwd uit bewerkte vocale amateurperformances die van YouTube zijn geplukt. Zijn muziek wordt uitgebracht op de labels Tzadik, Sub Rosa en Brocoli. Ze wordt vertolkt door de ensembles Cairn, l’Instant Donné, l’Orchestre de chambre de Paris, Hong Kong Sinfonietta, les Cris de Paris, le collectif 0 (“zéro”). Hij werkt samen met de kunstenaressen Hippolyte Hentgen, de schrijvers Mathieu Larnaudie, Philippe Vasset, Pierre Senges, Julien d’Abrigeon,en componeert de muziek voor voorstellingen van Sylvain Creuzevault, Christophe Fiat, Joris Lacoste, Anne Collod en Fabrice Ramalingom. In 2014 is hij laureaat van de residentie Hors les murs (Institut Français) voor het project Contreflux. Met de steun uit 2009 van de Université de Paris 8 verschijnt in 2012 zijn doctoraatsstudie in de muziekwetenschap bij de Presses du réel met als titel Musique et document sonore.

www.pierreyvesmace.com

Sébastien Roux
Sébastien Roux componeert experimentele muziek die hij aabiedt in verschillende formats, zoals cd's en vinylplaten, luistersessies, installaties of klankwandelingen en radiofonische werken. Hij experimenteert met luisteromstandigheden, soundscapes en composities vertrekkend vanuit vormelijke beperkingen. Sinds 2011 ontwikkelt hij een benadering vanuit het principe van de klankvertaling, waarbij een reeds bestaand werk (visueel, muzikaal of literair) als partituur wordt gebruikt voor een nieuw auditief werkstuk. Hij werkt samen met de gezelschappen Dedalus en GEX. Parallel hiermee werkt Roux regelmatig samen met kunstenaars afkomstig uit andere disciplines. Hij werkt samen met de auteur Célia Houdart en de scenograaf Olivier Vadrot aan transdisciplinaire en in situ projecten. Met de Amerikaanse choreografe DD Dorvillier werkt hij rond de relatie dans-muziek. Hij kreeg opdrachten en residenties via EMPAC, Deutschlandradio Kultur, WDR, ZKM, RSR, GRM, La Scène Nationale de Montbéliard, La Muse en Circuit, CESARE en GMEM – CNCM. Hij was laureaat van de Villa Medici hors-les-murs (USA, 2012) en van de wedstrijd voor radiofonische kunst van La Muse en Circuit. Hij resideerde in de Villa Medici in Rome (2015-2016). 

www.sebastienroux.net

Joris Lacoste
Joris Lacoste schrijft voor het theater en de radio sinds 1996, en maakt zijn eigen voorstellingen sinds 2003. Zo creëerde hij in 2005 9 lyriques pour actrice et caisse claire in de Laboratoires d'Aubervilliers, en in 2007 Purgatoire in het Tréâtre national de la Colline, een instelling waarvoor hij ook geassocieerd auteur was. Van 2007 tot 2009 was hij codirecteur van de Laboratoires d'Auberviliers. In 2004 startte hij het project Hypnographie op, om de artistieke toepassingen van hypnose te verkennen. Binnen dat kader creëerde hij het radiohoorspel Au musée du sommeil (France Culture, 2009), de tentoonstelling-performance Le Cabinet d'hypnose (Printemps de Septembre Toulouse, 2010), het theaterstuk Le vrai spectacle (Festival d'Automne in Parijs, 2011), de tentoonstelling 12 rêves préparés (GB Agency Paris, 2012), de performance La maison vide (Festival Far° Nyon, 2012) en 4 prepared dreams (for April March, Jonathan Caoutte, Tony Conrad and Annie Dorsen) in New York in oktober 2012. Hij startte ook twee collectieve projecten op: het project W in 2004 met Jeanne Revel, dat de notie van theatrale representatie bestudeert, seminaries organiseert en performatieve spellen produceert, en de Encyclopédie de la parole en 2007, waarmee hij de voorstellingen Parlement (2009), Suite n°1 ‘ABC’ (2013), Suite n°2 (2015) en Suite n°3 ‘Europe’ (2017) creëerde. 

www.jorislacoste.net

Back to top