My Ailing Beliefs Can Cure Your Wretched Desires

    07/09  | 22:00
    08/09  | 22:00

€ 6 / € 4

In Empty Forest, My Ailing Beliefs Can Cure Your Wretched Desires volgen we de rondzwervende geest van de laatste Javaanse neushoorn die in 2010 in de Vietnamese jungle werd gestroopt. De film neemt ons mee door een ingenieuze montage van verhalen en beelden – even prachtig als gruwelijk, even echt als mythologisch – die bepaalde Vietnamese tradities hebben gevormd en ze mee in stand houden. Het complexe Vietnamese geloof in de magische, helende kracht van sommige dieren heeft ertoe geleid dat neushoorns en andere dieren wereldwijd met uitsterven worden bedreigd en dat de omvangrijke illegale handel in bedreigde diersoorten toeneemt. Vanuit wetenschappelijk oogpunt blijft de Vietnamese ecologie, ondanks decennia van oorlogsvoering en bombardementen, één van de meest complexe natuurlijke ecosystemen ter wereld. De afgelopen tien jaar werden elke week twee nieuwe soorten ontdekt. Tegelijkertijd is Vietnam ook het land met de meeste bedreigde diersoorten. In Empty Forest, My Ailing Beliefs Can Cure Your Wretched Desires vertellen de dieren een andere kant van het verhaal: van het Chinese kolonialisme en zijn impact via de geneeskunde tot het Franse kolonialisme en haar obsessie met trofeemoorden, en de Vietnamoorlog. Dit verhaal laat toe opvallende parallellen te trekken met de huidige gezondheidscrisis en houdt ons, mensen, een kritische spiegel voor.

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts-Les Halles de Schaerbeek

Een film door: Tuan Andrew Nguyen
Cinematografie: Huỳnh Ngô Vân Anh, Andrew Yuyi Truong
Kunst opbouw: Khim Đặng
Camera: Trung Lê
Productieleiding: Thọ Phan
Artistieke raad: Nguyễn Thị Mai Hương
Stem van Rhino: Wowy Nguyễn
Stem van Turtle: Nguyễn Ngọc Nam Phương
Muziek: NVN
Klank design en kleurcorrectie: Trần Mạnh Hoàng

Met dank aan: Yến Võ; Cat Tien National Park, Save Vietnam’s Wildlife, Vietnam Forest Museum, Vietnam National Museum of Nature, Museum of Biology (Hanoi University of Science); en alle vrijwilligers, stagiaires en medewerkers·sters van Empty Forest

Back to top

In zijn werk verkent Tuan Andrew Nguyen (Saigon, 1976) strategieën van politiek verzet die zich situeren in het tegengeheugen en post-geheugen. Het extraheren en herwerken van verhalen via geschiedenis en bovennatuurlijke verschijnselen is een essentieel onderdeel van Nguyens video- en beeldhouwwerken waarin feit en fictie door elkaar lopen. Nguyen werd bekroond met verschillende prijzen binnen zowel het circuit van film als beeldende kunst, waaronder een Art Matters-beurs in 2010 en de award voor beste speelfilm voor The Island op het VietFilmFest in 2018. Zijn werk was te zien op verschillende internationale tentoonstellingen, zoals Asia Pacific Triennial (2006), de Whitney Biennial (2017) en de Sharjah Biennial (2019). In 2006 richtte Nguyen The Propeller Group op, een platform dat het midden houdt tussen een kunstcollectief en een reclamebureau. De groep kreeg onder meer de hoofdprijs van de Internationale Kurzfilmtage Winterthur voor de film The Living Need Light, The Dead need Music en een Creative Capital Award voor het videoproject Television Commercial for Communism. Naast een grote reizende retrospective die van start ging in het Museum of Contemporary Art in Chicago, nam het collectief deel aan verschillende internationale expo’s, waaronder The Ungovernables (New Museum Triennial, 2012), de LA Biennial (2012), Prospect3 (New Orleans Triennial, 2014), en de Biënnale van Venetië (2015).

Back to top