Mitra

    09/05  | 20:30
    10/05  | 18:00
    11/05  | 20:30
    12/05  | 18:00

€ 16 / € 13 (-25/65+)
70min
FR / EN / Farsi > NL / FR

Ontmoet de artiest na de voorstelling op 10/05

Mitra is een emotioneel verhaal over taboe, onderdrukking, verzet en solidariteit, gebaseerd op de ervaringen van de Iraanse Mitra Kadivar. In Teheran hielp ze mensen met psychische problemen, een toewijding die haar de vrijheid kostte. In antwoord op de noodkreet van zijn collega Mitra Kadivar probeert psychoanalist Jacques-Alain Miller haar aan de hand van e-mailverkeer uit een psychiatrisch ziekenhuis in Teheran te bevrijden. Vertrekkend van die aangrijpende correspondentie brengt de voorstelling Mitra het relaas van Kadivars strijd. Op het kruispunt tussen opera, film en installatie is Mitra een heuse schreeuw vanuit opsluiting en isolement. De waarachtigheid blijkt uit de blik van de camera, de intonatie van de stem en de klankkleur van de muziek. Mitra is een gedurfde voorstelling die een tragisch archetype van vrouwelijk heroïsme verbeeldt en getuigt van de verzettelijke, maar kwetsbare menselijkheid. Indringend.

Deze podiumversie is het eerste luik van een project dat werd opgestart door Jorge León. Het tweede luik bestaat uit een film die op dit moment wordt gemonteerd.

Concept & regisseur
Jorge León  

Compositie
Eva Reiter  

Compositie koor
George van Dam  

Muzikale supervisie
Georges-Elie Octors 

Dramaturgie
Isabelle Dumont 

Scenografie
Thibault Van Craenenbroeck 

Kostuums
Silvia Hasenclever 

Stem
Mitra Kadivar & Jacques-Alin Miller 

Zangeres
Claron McFadden 

Performer
Simone Aughterlony 

Kind
Laurenz Schäfer 

Video  
Aliocha Van der Avoort   

Beeld 
Jorge León, Aliocha Van der Avoort & Thomas Schira 

Klank

Quentin Jacques, Pierre Armand, Etienne Graindorge

Lichtontwerp
Peter Quasters 

Geluidsontwerp
Alexandre Fostier  

Opgenomen muziek & Opgevoerd door Ictus Ensemble
Michael Schmid (flute), Gerrit Nulens (percussion), George van Dam (violin), Eva Reiter (Paetzold recorder & bass viol) 

Zangers van de kooracademie van de Munt
Hanna Al Bender, Gwendoline Blondeel, Raphaële Green, Logan Lopez Gonzalez, Pierre Derhet (Doctor), Kamil Ben Hsain Lachiri

Koorcoach
Polina Bogdanova 

Met dank aan
Aurélie Deloche, Julie Chenot, Fabienne Moris, Jean-Pierre Rehm, Bernard Foccroulle, Paul Aron, Anne-Lise Gobin, Ferdinand du Bois, Michael Lynch, Aurélie Bardaji, Bruno Münger, Boris Münger, Natacha Belova, Elisabeth Dégremont, Françoise Dodo, the residents and the caregivers of the Centre hospitalier Montperrin in Aix-en-Provence  

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Les Halles de Schaerbeek, De Munt / La Monnaie 

Productie
Muziektheater Transparant & Ictus 

Coproductie
Kunstenfestivaldesarts, Les Halles de Schaerbeek, Théâtre de Liège i.k.v. IMPACT, De Munt / La Monnaie, Present Perfect vzw, The GMEM Marseille, Actoral Marseille & Les films de Force Majeure  

Met de steun van
Federation Wallonie-Bruxelles, International Film Festival Marseille FID, Camargo Foundation, IRCAM, CNC DICRéAM, Thank you & Good Night Production, Interreg V Euregio Meuse Rhin & Wallonia, Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid & Österreichisches Kulturforum

Back to top
INTERVIEW MET JORGE LEÓN DOOR ISABELLE DUMONT

In 2014 maakte cineast en regisseur Jorge León Before we go, een gewaagde cinematografische propositie met drie terminale patiënten. De film toonde hun ontmoeting in de Munt met choreografen, acteurs en musici in het kader van een uniek experiment dat het thema van de dood verkent aan de hand van dans, muziek en stilte.

Met het Mitra-project, waarvan de toneelversie maar het eerste luik is (het tweede is een film, die nu op de montagetafel ligt), brengt Jorge León ditmaal cinema, opera en performance bij elkaar om de door opsluiting en isolement verstomde schreeuw van een vrouw weerklank te geven.

Die vrouw is Mitra Kadivar, een psychoanalytica uit Teheran. Na haar internering, in december 2012, in een psychiatrische kliniek stuurde ze een SOS naar haar Franse collega Jacques-Alain Miller, die aan het e-mailen sloeg om haar vrij te krijgen. Op basis van die aangrijpende briefwisseling vertelt de voorstelling Mitra de strijd van een vrouw om gehoord te worden. Het getuigt van de veerkracht van onze menselijkheid die zich, hoewel kwetsbaar, verzet tegen al wat haar wil vermorzelen.

Mitra is een krachtige, subversieve vrouwenfiguur… 

Jorge León Het solidariteitsethos plaatst elke protagonist van die uitwisseling in een riskante en oncomfortabele situatie. Dat ethos spoort hen aan de verantwoordelijkheid voor hun engagement op te nemen. Dit aspect komt heel sterk naar voren in die mailwisseling. Ja, Mitra staat op het punt het pleit te verliezen, maar ze blijft koelbloedig en kan rekenen op een solidariteitsnetwerk om haar uit de problemen te helpen… Daarom is er nog geen sprake van een happy end, maar we vonden het meer dan ooit belangrijk om als operapersonage een vrouw op te voeren die ‘on(be)handelbaar’ is – tot in de klinische betekenis van het woord –, een vrouw die haar lot aanvaardt, naar gerechtigheid dorst en zichzelf nooit als slachtoffer ziet.

In deze toneelversie draait alles rond de muziek en de zang.

De partituur is van Eva Reiter – en de koorpartijen van George Van Dam. Hun composities zijn opgenomen door het Ictus Ensemble samen met zes jonge zangers van de het MM solisten ensemble van de Munt. In deze muziektranscriptie vind ik het vooral interessant het heden van de gebeurtenis te overstijgen en er een tijdloze mythe van te maken. Een prozaïsch document – een briefwisseling via internet – te transformeren in een scenische propositie die flirt met de codes van de opera. De kracht van de woorden uit te breiden met de amplitude van de zang. Het is zeker niet de bedoeling een journalistieke, documentaire duiding van die uitwisseling te bieden, maar tegelijkertijd voedt de compositie zich met elementen uit Mitra’s realiteit, met haar woorden, die een aria worden. De bedoeling is dus de ideale omstandigheden te creëren waarin de toeschouwer-luisteraar de kracht van de woorden zo raak mogelijk kan ervaren – zowel de zingevende dimensie als de zintuiglijke impact ervan. 

Het publiek wordt ondergedompeld in een ruimte met klanken, teksten, beelden en een live performance.

Die aanpak is een poging om die verschillende uitdrukkingsvormen met elkaar te verbinden, in evenwicht te brengen. Er ontstaat een spanning tussen het materiële karakter van de lichamen en de stemmen op het toneel, en de immateriële aard van de digitale uitwisseling, van de gespatialiseerde muziek en de beelden die op het scherm te zien zijn. Simone Aughterlony en Claron McFadden wisselen elkaar af en vullen elkaar aan als de belichaming van de kracht van het Zijn en van de drang naar gerechtigheid wanneer die onder druk staan.

Back to top

Jorge León studeerde film aan het INSAS in Brussel. Heel snel gaat zijn interesse uit naar de documentaire praktijk. Zijn pad kruist dat van tal van bekende podiumkunstenaars (Olga De Soto, Meg Stuart, Benoît Lachambre, Simone Aughterlony, ...). Daaruit komen talrijke artistieke samenwerkingen tot stand. Zijn meest recente producties Before we go (2014), Vous êtes servis (2010) en 10 min. (2009), zijn ruim verspreid in het internationale festivalcircuit en vielen meerdere malen in de prijzen (o.a. de FIPRESCI prijs  - prix de la critique internationale - in 2015). Parallel met de vertoning van Vous êtes servis op het Kunstenfestivaldesarts in Brussel stelde León Deserve voor, een theatervoorstelling gemaakt in samenwerking met Simone Aughterlony. Beiden breiden hun samenwerking verder uit met de voorstelling UNI*FORM dat in Theater Spektakel Zürich in 2015 in première ging. Het scenario voor zijn volgende film, Mitra-Events unfolding kreeg de prijs van het FIDLAB Marseille. De film zit volop in de productiefase.

Back to top