Midnight Special Agency

La Bellone

CentreduFESTIVALcentrum

2-24/05 > 0:00
Duration: 5’
En

Festivalcentrum, vijf voor middernacht. In het hoofdkwartier van de KunstenFESTIVALdesArts nieuwsstudio staat iedereen klaar: nog even… Jingle. De klok slaat twaalf. Nieuwsflash. ‘Willkommen, welkom, welcome…’

Elke dag om middernacht hebben ze vijf minuten lang het woord: Kaegi, Haug en Wetzel. Drie dwarskijkers uit Frankfurt en Berlijn, jong, alert en gespecialiseerd in subtiele spelletjes met de realiteit. Met taal, beelden en ‘gevonden mensen en voorwerpen’ boksen ze elke dag een nieuwe Midnight Special Agency in elkaar. Onderwerp: hun gaststad Brussel en, natuurlijk, het reilen en zeilen op het KunstenFESTIVALdesArts.

Door:

Helgard Haug, Stefan Kaegi, Daniel Wetzel

Met:

Elke avond een andere 'first time' performer

Productie& Presentatie:

KunstenFESTIVALdesArts

Met de steun van:

Goethe Institut Brüssel

Back to top

Iedere avond maken wij in vijf minuten de balans op. Televisie, maar dan in het echte leven. Iedere dag gaan wij op zoek naar een persoon in Brussel en laten hem of haar aan het woord in onze driedimensionale nieuwsuitzending. Vijfentwintig afleveringen lang.

Managers, pittaverkopers, ambtenaren van de dienst bevolking, schoenenmannequins, studenten biochemie... iedereen kan een nieuwslezer zijn. Wij kiezen mensen op basis van onze interesse in hun persoonlijkheid, hun functie in de stad, hun specifieke kijk óp die stad. Wij zoeken ervaringen, prognoses en strategieën waarmee zij zich de stad eigen maken.

Binnenland, buitenland, economie, cultuur, sport, weer... Volgens vaste spelregels - een vragenlijst – gunt de protagonist van de dag ons een blik in zijn leefwereld en maakt er ‘breaking news' van.

Er gebeuren veel rampen, voorvallen en schandalen die niet passen voor de camera. Theater kan op een directe manier verslag uitbrengen, wat op de beeldbuis niet kan. De vijfentwintig minidrama's tekenen het portret van een stad met vele stemmen. Taalgrenzen en wijkindelingen behoren evenzeer tot de thema's als de intocht van de eurocraten en de bloei van multiculturele oases. Maar de stedelijke verslaggeving maakt ook excursies naar het fictieve. Welke rol zouden de respectievelijke frontman en frontvrouw eigenlijk willen spelen in de stad? Wat is de persoonlijke crisishaard, de volgende topontmoeting?

Playing kings en queens for one day
Koning en koningin spelen voor één dag.

Veldwerk is het recept en de methode van alle HAUG / KAEGI / WETZEL-projecten:

Als Disneyland er is om de rest van de wereld nog echter te doen lijken, dan is deze echte wereld er om in scène te zetten – zo kan je, vrij naar Baudrillard, het Rimini-protocol omschrijven. Rimini-protocol is de deknaam van drie à vier stadsguerrilla's die de wereld willen veranderen, zij het tijdelijk en liefst verborgen. Zij smokkelen kunst de werkelijkheid binnen en bespieden het publiek terwijl het kijkt naar de ontploffing, die pas geslaagd is wanneer de flinterdunne lijn tussen ‘echt’ en ‘gemanipuleerd’ niet meer te herkennen is.

(Renate Klett)

Haug / Kaegi / Wetzel werken niet met professionele acteurs, maar met readymade-vertolkers. Dat maakt deel uit van hun concept: zij noemen hun vertolkers specialisten. Leken worden in de geënsceneerde ruimte van het podium geplaatst. Het resultaat is een voortdurend balanceren op de grens tussen realiteit en fictie, document en vertelling. De enscenering kan tot authenticiteit leiden, en omgekeerd.

(Journal Frankfurt)

Back to top