Vanwege de SARS-CoV-2 crisis werden wij genoodzaakt de 25e editie van het festival in mei 2020 te annuleren, waaronder dit project.

Mal – Embriaguez Divina

    27/05  | 20:15 - 21:45
    28/05  | 20:15 - 21:45
    29/05  | 20:15 - 21:45
    30/05  | 20:15 - 21:45

€20 / €16
±1h30

Gefragmenteerde bewegingen, misvormde gezichten, percussie en een razendsnel tempo: de dans van Marlene Monteiro Freitas is een wereld van overdaad die de toeschouwer overweldigt met een ongelofelijke kracht en tegelijkertijd telkens opnieuw de diepe intimiteit van de menselijke natuur weet te doorgronden. Haar nieuwe choreografie, Mal – Embriaguez Divina, is een intensieve voorstelling waarin de menselijke fascinatie voor het kwaad en het onbehagen uitgebeeld wordt. Het Mal wordt al van oudsher belichaamd door de Duivel, die ook in andere tradities voorgesteld wordt als de Antichrist, Satan, Leviathan of Lucifer. Maar het Mal komt ook voor als Heks, Tovenaar, Vrouw, Dier, Hybride, Mutant en ga zo maar door. Monteiro Freitas’ Mal neemt dit als uitgangspunt en plaatst een groep mensen, in de vorm van een koor, op het toneel. De groep blijkt onder invloed van spookachtige visioenen, giftige getuigenissen, bacteriële beelden en verrotte fantasieën. Wij bekijken hen, maar zij bekijken ons evenzeer. Het is een choreografie waarin het Mal zelf zich tussen zijn verschillende referenties kan bewegen, tussen religieuze, morele, ethische, politieke en gerechtelijke discours. Na haar wereldwijde succes met Bacchantes keert Marlene Monteiro Freitas terug naar Brussel – naar het grote podium van het Théâtre National – met een uniek choreografisch werk vol tomeloze energie.

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts-Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Choreografie: Marlene Monteiro Freitas
Met: Andreas Merk, Betty Tchomanga, Hsin-Yi Hsiang, Jelena Kuljic, Majd Feddah,
Mariana Tembe, Miguel Filipe, Samouil Stoyanov en Walter Hess
Assistent: Lander Patrick
Belichting en scenografie: Yannick Fouassier
Scenografie assistent: Miguel Figueira
Toneelmeester: André Calado
Onderzoek: Marlene Monteiro Freitas, João Francisco Figueira
Dramaturgie: Martin Valdés-Stauber
Productie: P.OR.K en Münchner Kammerspiele
Distributie: Key Performance  

Coproductie: Biennale de la danse de Lyon 2020 en Pôle européen de création —
Ministry of Culture / Maison de la Dance als steun van de Biennale de la danse de Lyon 2020, Culturgest, Kunstenfestivaldesarts, Künstlerhaus Mousonturm, NEXT festival, Ruhrtriennale, TANDEM Scène nationale, Teatro Municipal do Porto, Theater Freiburg, Wiener Festwochen, HAU Hebbel am Ufer

Voorstellingen in Brussel met de steun van de Ambassade van Portugal in Brussel
en Camões-Institute for Cooperation and Language

Back to top

Marlene Monteiro Freitas
Marlene Monteiro Freitas is geboren in Kaapverdië, waar ze het dansgezelschap Compass heeft opgericht. Ze studeerde dans aan P.A.R.T.S. (Brussel), E.S.D. en Fundação Calouste Gulbenkian (Lissabon). Ze heeft onder andere gewerkt met Emmanuelle Huynh, Loïc Touzé, Tânia Carvalho en Boris Charmatz. Ze maakte de volgende voorstellingen: Bacchantes - Prelude for a Purge (2017), Jaguar in samenwerking met Andreas Merk (2015), van ivoor en vlees - ook de beelden lijden (2014); Paradise (2012-13); (M)imosa, in samenwerking met Trajal Harell, François Chaignaud en Cecilia Bengolea (2011), Guintche (2010), A Seriedade do Animal (2009-10), A Improbabilidade da Certeza (2006), Larvar (2006), Primeira Impressão (2005) - werken waarvan de gemene deler openheid, onzuiverheid en intensiteit zijn. 

In 2017 bekroonde de Portugese Vereniging van Auteurs (SPA) Jaguar met de prijs voor de beste choreografie en in datzelfde jaar werd Freitas door de regering van Kaapverdië geëerd voor haar culturele prestaties. In 2018 creëerde ze Canine Jaunâtre 3 voor Batsheva Dance Company. Ook in 2018 heeft La Biennale di Venezia de Zilveren Leeuw voor de Dans aan MMF toegekend. Ze heeft een lopende samenwerking met O Espaço do Tempo (PT). Zij is mede-oprichtster van P.OR.K, een productiestructuur in Lissabon (PT).

Back to top