Maggie the Cat

    04/09  | 19:30
    05/09  | 15:00
    05/09  | 19:30

€ 20 / € 17
1h

Hedendaagse dans, voguing, Japanse butoh, antiek Grieks theater, performancekunst… Het elegante, subtiele vocabularium van de Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell is beïnvloed door een brede waaier aan genres. Inspiratie voor Maggie the Cat vond Harrell bij Maggie, het getroebleerde maar stoere hoofdpersonage uit Tennessee Williams’ Cat on a Hot Tin Roof. Harrell verplaatste de focus echter van de rijke, witte familie naar de Afro-Amerikaanse bedienden. Voor deze voorstelling creëerde de choreograaf een interieur dat zich uitstrekt van de keuken en het salon tot de slaapkamer en de veranda. Op die manier reveleert en deconstrueert Harrell het sociale weefsel van een gesegregeerde samenleving. Ondertussen danst en voguet hij, en brengt hij een hommage aan het Amerikaanse Zuiden. De night-on-the-town-soundtrack past even goed in een nachtclub als in het theater. Na zijn bejubelde solo Dancer of the Year, die vorig jaar in première ging op het Kunstenfestivaldesarts, keert Harrell terug naar Brussel met een gracieuze choreografie die gedanst wordt met kussens, lakens en ander huisraad. Alsof de choreograaf drie maanden lang met z’n performers in een appartement opgesloten zat en de voorstelling daaruit ontpopte. Maggie the Cat is een vrolijk statement over de onzichtbare grenzen in de huizen van mensen en een verhaal dat je meeneemt langs de verborgen ruimtes van een canonieke klassieker.

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts-Les Halles de Schaerbeek

Regie, choreografie, kostuumsontwerp, scenografie- en geluidsontwerp: Trajal Harrell
scenografieontwerp: Erik Flatmo
Belichting: Stéfane Perraud
Dramaturgie: Katinka Deecke
Dans: Trajal Harrell, Helan Boyd Auerbach, Perle Palombe, Rob Fordeyn, Vânia Doutel Vaz, Nasheeka Nedsreal, Christopher Matthew, Tiran Normanson, Songhay Toldon, Ondrej Vidlar

Producent: Axel Satgé
Rekwisieten: Sally Heard
Productieleiding: Steve Wald and Paul Moore
Licht technici licht: Andrew Wynne
Geluids technici: Melvin Coote                                       

Een productie door Manchester International Festival

Maggie the Cat is deel van de Porca Miseria trilogie, opgedragen door: Manchester International Festival, Schauspielhaus Zürich, ONASSIS STEGI, Kampnagel (Hamburg), Holland Festival, the Barbican and Dance Umbrella, NYU Skirball, Berliner Festspiele en The Arts Centre bij NYU Abu Dhabi

Maggie the Cat was in premiere gepresenteerd bij Manchester International Festival in juli 2019

Back to top

Trajal Harrell (1973, Douglas, VS) liet zich internationaal opmerken met de reeks Twenty Looks or Paris is Burning at the Judson Church, waarin hij de voguing-traditie theoretisch naast die van de vroege postmoderne dans plaatst. Harrell wordt inmiddels beschouwd als één van de belangrijkste choreografen van zijn generatie. In 2016 voltooide hij de tweejarige Annenberg Residentie in het MoMa, waarin hij zijn aandacht wijdde aan het werk van de Japanse butoh-grondlegger Tatsumi Hijikata. Door butoh te benaderen door de theoretische lens van realness, een sleutelconcept binnen voguing, en moderne dans op zijn beurt te bekijken door de bril van butoh, creëerde Harrell een aantal werken die een speculatieve blik op de geschiedenis en het archief koppelen aan een hedendaagse danspraktijk en compositie. Tot Harrells performances behoren onder andere Used Abused and Hung Out to Dry (2013), The Ghost of Montpellier Meets the Samurai (2015), The Return of La Argentina (2016), In the Mood for Frankie (2016), Caen Amour (2016), Juliet and Romeo (2017) en Morning in Byzantium (2018). Recent creëerde hij enkele werken voor musea en galerijen, waaronder Okidoki (2018), Everything Not In It’s Right Place II (2018) en Everything Not in It’s Right Place (2018).

Back to top