Li Yongbin, Wang Jianwei

Paleis voor Schone Kunsten / Palais des Beaux-Arts

27 april/avril/april - 18 juni/juin/june
Dinsdag tot zondag/Mardi au dimanche/Tuesday to Sunday, 10:00 - 18:00

Uit een ontmoeting in Peking ontstaat het idee voor een dubbelproject in Brussel. Schilder en plastisch kunstenaar Wang Jianwei maakt zijn eerste theaterproductie Ping Feng, geproduceerd door het KunstenFESTIVALdesArts. Het Paleis voor Schone Kunsten toont daarnaast twee poëtische documentaires van Wang Jianwei (Production en Living Elsewhere) en nodigt ook een andere jonge Chinese videokunstenaar uit, Li Yongbin. Li Yongbin concentreert zich in zijn installaties op de metamorfoses van het gezicht. Zijn werk is sober en gereserveerd, wars van spectaculaire effecten. Faces is een subtiele bevraging van de relatie tussen tijd en identiteit.

Productie/Production: Vereniging voor Tentoonstellingen van het Paleis voor Schone Kunsten, Brussel/Société des Expositions du Palais des Beaux-Arts de Bruxelles

Back to top

Van de Chinese hedendaagse kunstscène zijn ons vooral de meer expressionistische stromingen bekend: performances waarbij kunstenaars het eigen lichaam pijnigen, schilderijen waar de verf uitbundig op het doek wordt aangebracht. Het lichamelijke is alomtegenwoordig, soms op het storende af. Anderzijds kent China sedert enkele jaren een razendsnelle ontwikkeling van hedendaagse uitdrukkingsvormen en een explosie van hoogtechnologische kunst, nog bevorderd en aangemoedigd door de contacten met het westerse professionele milieu.

In deze context lijkt Li Yongbins werk heel gereserveerd en sober. Hij werkt gewoon met video, meestal in een vaste cameraopstelling en zonder montage of andersoortige manipulatie. Enkele jaren geleden projecteerde hij 's nachts vanuit zijn raam een foto van het gelaat van zijn pas overleden moeder op het gebladerte van een boom. Bij dageraad verdween het beeld, langzaam oplossend in het daglicht. De video getuigde van dit proces, meer niet: de aanwezigheid van een beeld in een kleurloos landschap, en de duur van zijn verdwijning. Het leverde een uiterst eenvoudig werk op met een grote poëtische kracht.

Sedert 1996 dragen alle werken van Li Yongbin dezelfde titel: Face. Het gelaat dat men erin ontwaart is steeds hetzelfde: dat van de kunstenaar. Je ziet hem verschijnen en verdwijnen of van gedaante veranderen zonder dat een beroep wordt gedaan op speciale effecten. De procédés zijn eenvoudig: een spiegeling in het bewegende oppervlak van een met vloeistof gevulde kuip, de projectie van twee verschillende gezichten over elkaar heen, een ruit die naargelang de lichtinval spiegelt of zicht biedt op de buitenwereld... Het werk is wars van narcisme: van Li Yongbins gelaat zie je slechts een vage weerschijn, beelden die door de tijd worden getransformeerd en telkens weer ontsnappen. Raadselachtige beelden, soms beangstigend wanneer het gelaat monsterachtige vormen aanneemt. Aan de hand van uiterst eenvoudige middelen confronteert Li Yongbin ons met thema's als tijd en identiteit.

In het Paleis voor Schone Kunsten toont Li Yongbin de reeks Faces in de vorm van videoprojecties op grote schermen. De beelden hangen in een ruimte waarvan de configuratie herinnert aan het menselijk lichaam.

Tegelijkertijd met de tentoonstelling van Li Yongbin zal ook de film Production van Wang Jianwei te zien zijn in het Paleis voor Schone Kunsten. Het is een documentaire, maar tegelijkertijd ook een erg poëtische film. Production dompelt ons onder in de wereld van theehuizen waar mannen samenkomen om te drinken, te gokken en te praten. Via deze heftige gesprekken komen we veel te weten over wat er beweegt in de hedendaagse Chinese samenleving.

De film die Wang Jianwei net afgewerkt heeft, Living Elsewhere gaat over boeren die het platteland hebben achtergelaten om werk te vinden in de stad. De film werd opgenomen in Chengdu, de hoofdstad van Sichuan. We maken kennis met vier onconventionele figuren uit verschillende streken van China. Ze zijn ontworteld en werkloos, maar ze proberen wel te overleven.

Deze twee films tonen de diversiteit aan in het werk van Wang Jianwei. Hij regisseert tevens ook Ping Feng, zijn eerste theatervoorstelling in het kader van het KunstenFESTIVALdesArts.

Back to top