Frontera / Border – a Living Monument

    15/05  | 22:00 - 23:00
    16/05  | 23:00
    18/05  | 18:00 - 19:00
    19/05  | 18:00 - 19:00
    20/05  | 20:00 - 21:00

€ 16 / €13
± 1h

Frontera I Border – a Living Monument van de Mexicaans-Chileense choreografe Amanda Piña bouwt voort op een dans die ontstond aan de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten en die wordt uitgevoerd door jongeren die opgroeien in een context van extreem geweld. Het geweld is eigen aan dit grensgebied waar drugshandel, militarisering en uitbuiting van goedkope arbeidskrachten de dagelijkse realiteit uitmaken. De dans waarop Amanda Piña zich inspireert is in oorsprong een “veroveringsdans” van de christenen, gecreëerd door de Spanjaarden, die zo hun overwinningen op de Moren vierden. Tijdens de kolonisatie van Latijns-Amerika transformeerde de dans tot een racistisch propaganda-instrument. Het verschil tussen blank en niet-blank werd dus getransponeerd naar de nieuwe realiteit, want de “Indiaan” belichaamde uiteraard de te domineren “Moor” terwijl de Spanjaard de christen vertegenwoordigde. Deze dans bleef muteren doorheen de geschiedenis en kan vandaag begrepen worden als een ritueel van verzet tegen de koloniale of huidige neoliberale machten. Via een choreografie die grenzen opzoekt en waarin behalve de hiphopcultuur ook koloniale verhalen en inheemse praktijken en mystiek doorklinken, herinnert Amanda Piña ons er eveneens aan dat een grens niet alleen een geografische barrière is maar ook fysiek in onze lichamen aanwezig is, wat bijdraagt tot racialisering. Onze lichamen zelf dragen dus grenzen in zich en sommige meer dan andere.

Zie ook: Free School, Escuela de Frontera / A School of Borders

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts-BOZAR als deel van de tentoonstelling “Danser Brut” 20.05 — 21.07

Artistieke leiding en choreografie: Amanda Piña
Choreografie en overdracht: Rodrigo de la Torre Coronado
Eerdere overdracht in België: Amanda Piña & Dafne del Carmen Moreno
Ambassadeurs van La Danza de Matamoros in België: MELTING POT Marco
Torrice, Ezra Fieremans & Lucas Katangila
Onderzoek en theorie: Nicole Haitzinger, Amanda Piña
Onderzoek en beweging: Alma Quintana, Juan Carlos Palma Velasco, Alberto
Montes, Paula Chaves
Met: Matteo Marziano Graziano, Lau Lukkarila, Jhonatan Magaña García, Dafne del
Carmen Moreno, Juan Carlos Palma Velasco, Cristina Sandino, Rodrigo de la Torre
Coronado, Lina María Venegas, Paula Chavez
Muziek: Christian Müller
Live percussie: Jhonatan Magaña García
Art Design: Michel Jimenez
Advies: Marie–Christine Barrata Dragono
Tour producent: Something Great
Manager: Angela Vadori

Productie: nadaproductions

Coproductie: Kunstenfestivaldesarts, Museum of Contemporary Art Kiasma
Met de financiële steun van: de stad Wenen (Kulturabteilung der Stadt Wien), de
BKA (Bundeskanzleramt— Kunst und Kultur)
Met de steun van: het Mexicaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken, National
School of Folkloric Dance of Mexico, INBA, National Institute of Fine Arts Mexico,
Diplomado “Como Encender Un Fosforo”, Alma Quintana, University Museum of
Contemporary Art of Mexico, MUAC, het Goethe Instituut Mexico, Museo
Universitario del Chopo, de Mexicaanse ambassade in Oostenrijk, ImPulsTanz
International Dance Festival.

Performances in Brussel met de steun van het Oostenrijkse Cultuurforum Brussel

In samenwerking met: Melting Pot en Open ISAC

Back to top

Amanda Piña
Amanda Piña is een Mexicaans-Chileens-Oostenrijkse kunstenaar en cultureel werker die woont en werkt tussen Wenen en Mexico-Stad. Haar werk richt zich op de dekolonisatie van de kunst, waarbij ze de politieke en sociale kracht van de beweging centraal stelt. Haar werken zijn hedendaagse rituelen, gericht op de tijdelijke opheffing van de ideologische scheiding tussen modern en traditioneel, tussen mens, dier en plant, en tussen natuur en cultuur. Amanda Piña is geïnteresseerd in het maken van kunst die verder gaat dan het idee van een product en in het ontwikkelen van nieuwe denkkaders voor het creëren van zintuiglijke ervaringen.

Haar werken werden eerder gepresenteerd in gerenommeerde kunstinstellingen zoals de Fondation Cartier pour l'Art Contemporain, Parijs, het MUMOK Museum of Modern Art, TQW en ImpulsTanz Festival in Wenen, DeSingel Antwerpen, STUK Leuven, Buda Kortrijk, Beurschouwburg Brussel, Royal Festival Hall London, Museo Universitario del Chopo, Mexico City, Tanz NRW, Düsseldorf en HAU, Hebbel am Ufer in Berlijn, NAVE en Festival Internacional Santiago a Mil in Chili.

Ze studeerde schilderkunst voor ze zich toelegde op performance en bewegingsgerichte kunst, studeerde Fysiek Theater in Santiago de Chile, Theaterantropologie in Barcelona en Hedendaagse Dans en Choreografie in Mexico, Barcelona, Salzburg (SEAD) en Montpellier (Ex.e.r.ce Choreographic Centre Montpellier) bij - onder andere - Mathilde Monnier, Joao Fiaideiro, Xavier Le Roy, Olga Mesa en Julyen Hamilton. In 2006 ontving ze de danceWEB-beurs en in 2007 de beurs voor Jonge Choreografen van het Tanzquartier Wien. In 2018 ontving ze de Fonca Arts-beurs van de Mexicaanse overheid.

Sinds 2013 is ze gecertificeerd Feldenkrais-beoefenaar en past ze deze methode toe op bewegingsonderzoek in performance, installatie en video. Ze danste en trad op in werken van - onder andere - DD Dorvillier, Claudia Heu, Ewa Bankowska, Daniel Aschwanden, Frans Poelstra & Robert Stejin, en Christine Gaigg.  Zij voltooide de internationale postdoctorale opleiding tot curator in de podiumkunsten aan de Universiteit van Salzburg met prof. Nicole Haitzinger en Sigrid Gareis.

Sinds 2008 leidt ze de in verruimde choreografie en performance gespecialiseerde galerieruimte nadaLokal in Wenen, die ze samen met de Zwitserse beeldende kunstenaar Daniel Zimmermann oprichtte. Momenteel werkt ze aan de realisatie van het langetermijnproject Endangered Human Movements, gewijd aan bewegingen en culturele praktijken die reeds zijn verdwenen of met verdwijnen worden bedreigd. In het kader van dit project werden reeds vier onderzoeksbundels gerealiseerd, waaronder voorstellingen, installaties, video's, publicaties, curatoriele kaders, workshops en lezingen.

 

Back to top