Escuela de Frontera / A School of Borders

    15/05 - 20/05  | 13:00 - 15:30

EN

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in hoe dans en fysieke praktijken een grens en een overgangstoestand kunnen belichamen — geen ervaring vereist
1-dag engagement maar je kan meer dan 1 sessie bijwonen
Registratie verplicht: freeschool@kfda.be | 02 226 45 91  

Gratis toegang, Beperkte capaciteit

#dance #frontera #decolonizing the body #embodying

La danza de Conquista is een dans die de verovering van verschillende Latijns-Amerikaanse territoria door de Spanjaarden in scène zet. Oorspronkelijk een praktijk die gebruikt werd voor koloniale propaganda, transformeerde de dans gaandeweg en putte inspiratie uit autochtone dansvormen van voor de Spaanse overheersing die aan de basis van de dans liggen, om een vorm van verzet tegen de neokolonisering uit te drukken. De Mexicaans-Chileens choreografe en danseres Amanda Piña focust zich in haar werk vooral op de dekolonisering van de kunst. Samen met Rodrigo de la Torre, een danser uit Matamores die de dans in deze nieuwe vorm heeft “geüpdatet”, geeft ze een workshop over de huidige praktijk van de danza in de stad Matamoros, Tamaulipas, binnen de gevoelige geopolitieke context van de grens tussen Mexico en de VS. Naast het aanleren van de bewegingen van de dans, zal Amanda Piña de tijd nemen voor een reflectie rond koloniale vertellingen, inheemse gewoonten en de hedendaagse plaatselijke cultuur, om zo de dans op een genereuze manier door te geven aan de deelne.e.m.st.ers. 

Lecture by Rolando Vazquez Melken
17.05 — 13:00
EN

Zie ook: Frontera / Border – a Living Monument

Vanwege de SARS-CoV-2 crisis werden wij genoodzaakt dit project te annuleren

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts-Charleroi danse
In samenwerking met: Melting Pot transition

Back to top

Amanda Piña
Amanda Piña is een Mexicaans-Chileens-Oostenrijkse kunstenaar en cultureel werker die woont en werkt tussen Wenen en Mexico-Stad. Haar werk richt zich op de dekolonisatie van de kunst, waarbij ze de politieke en sociale kracht van de beweging centraal stelt. Haar werken zijn hedendaagse rituelen, gericht op de tijdelijke opheffing van de ideologische scheiding tussen modern en traditioneel, tussen mens, dier en plant, en tussen natuur en cultuur. Amanda Piña is geïnteresseerd in het maken van kunst die verder gaat dan het idee van een product en in het ontwikkelen van nieuwe denkkaders voor het creëren van zintuiglijke ervaringen.

Haar werken werden eerder gepresenteerd in gerenommeerde kunstinstellingen zoals de Fondation Cartier pour l'Art Contemporain, Parijs, het MUMOK Museum of Modern Art, TQW en ImpulsTanz Festival in Wenen, DeSingel Antwerpen, STUK Leuven, Buda Kortrijk, Beurschouwburg Brussel, Royal Festival Hall London, Museo Universitario del Chopo, Mexico City, Tanz NRW, Düsseldorf en HAU, Hebbel am Ufer in Berlijn, NAVE en Festival Internacional Santiago a Mil in Chili.

Ze studeerde schilderkunst voor ze zich toelegde op performance en bewegingsgerichte kunst, studeerde Fysiek Theater in Santiago de Chile, Theaterantropologie in Barcelona en Hedendaagse Dans en Choreografie in Mexico, Barcelona, Salzburg (SEAD) en Montpellier (Ex.e.r.ce Choreographic Centre Montpellier) bij - onder andere - Mathilde Monnier, Joao Fiaideiro, Xavier Le Roy, Olga Mesa en Julyen Hamilton. In 2006 ontving ze de danceWEB-beurs en in 2007 de beurs voor Jonge Choreografen van het Tanzquartier Wien. In 2018 ontving ze de Fonca Arts-beurs van de Mexicaanse overheid.

Sinds 2013 is ze gecertificeerd Feldenkrais-beoefenaar en past ze deze methode toe op bewegingsonderzoek in performance, installatie en video. Ze danste en trad op in werken van - onder andere - DD Dorvillier, Claudia Heu, Ewa Bankowska, Daniel Aschwanden, Frans Poelstra & Robert Stejin, en Christine Gaigg.  Zij voltooide de internationale postdoctorale opleiding tot curator in de podiumkunsten aan de Universiteit van Salzburg met prof. Nicole Haitzinger en Sigrid Gareis.

Sinds 2008 leidt ze de in verruimde choreografie en performance gespecialiseerde galerieruimte nadaLokal in Wenen, die ze samen met de Zwitserse beeldende kunstenaar Daniel Zimmermann oprichtte. Momenteel werkt ze aan de realisatie van het langetermijnproject Endangered Human Movements, gewijd aan bewegingen en culturele praktijken die reeds zijn verdwenen of met verdwijnen worden bedreigd. In het kader van dit project werden reeds vier onderzoeksbundels gerealiseerd, waaronder voorstellingen, installaties, video's, publicaties, curatoriele kaders, workshops en lezingen. 

Back to top