Empire

KVS_BOL
  • 18/05 | 20:00
  • 19/05 | 20:00
  • 20/05 | 20:00
  • 21/05 | 15:00

€ 25 / € 20
2h
Arab / Kurdish / GR / RO > FR / NL

Ontmoet de artiesten na de voorstelling op 19/05

Milo Rau is niet bang van het grote verhaal. In 2014 zocht hij een antwoord op de vraag waarom jonge Europeanen zich aangetrokken voelen tot de heilige strijd in het Midden-Oosten en waar die ideologische thuisloosheid uit voortkomt. De beklemmende biografische close-ups van The Civil Wars waren het begin van zijn ambitieuze Europatrilogie. In 2015 liet Rau de oorlogservaringen van acteurs uit het Oostblok versmelten in het indringend psychodrama The Dark Ages. Met Empire, het sluitstuk van de trilogie, stelt de regisseur scherp op het zuidelijke deel van ons continent. Hij traceert de trajecten waarlangs vluchtelingen en migranten vandaag Europa proberen te bereiken en die de mythes van het oude Griekenland doen weerklinken. Wat zeggen de vluchtelingenroutes van 2017 over het verleden van Europa? Hoe zal Europa er morgen uitzien? Voor Milo Rau is Europa een rijk van eeuwenoude mythes en hedendaagse realpolitik, de heimat van de eeuwige homo migrans. Empire is een taboedoorbrekende odyssee over tragedies in kunst en leven. Een meesterwerk.

Concept, tekst & regie
Milo Rau

Tekst & uitvoering
Ramo Ali, Akillas Karazissis, Rami Khalaf, Maia Morgenstern

Dramaturgie & research
Stefan Bläske, Mirjam Knapp

Set & kostuums
Anton Lukas

Video
Marc Stephan

Muziek
Eleni Karaindrou

Geluid
Jens Baudisch

Techniek
Aymrik Pech

Regieassistent
Anna Königshofer

Stagiaire set & kostuums
Sarah Hoemske

Stagiaire regie
Laura Locher

Stagiaire dramaturgie
Marie Roth, Riccardo Raschi

Boventitels
Mirjam Knapp (bediening), IIPM (vertaling)

Productiemanagement
Mascha Euchner-Martinez, Eva-Karen Tittmann

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, KVS

Productie
IIPM – International Institute of Political Murder

Coproductie
Zürcher Theater Spektakel (Zürich), Schaubühne (Berlijn), steirischer herbst festival (Graz)

Met de steun van
Senatsverwaltung für Kultur und Europa Berlin, Hauptstadtkulturfonds Berlin, Pro Helvetia, Migros-Kulturprozent

Met bijzondere dank aan
Kulturförderung Kanton St.Gallen & Schauspielhaus Graz

Back to top

Empire

Wat betekent vlucht? Wat betekent thuis? Hoe kan je op het podium spreken over pijn, verlies en nieuw begin? Als sluitstuk van de Europatrilogie toont Empire biografische close-ups van mensen die als vluchteling naar Europa kwamen of in de randgebieden leefden. Acteurs uit Griekenland, Syrië en Roemenië vertellen over tragedies in kunst en leven, over foltering, vlucht, verdriet, dood en wedergeboorte. Wat gebeurt er met mensen die hun bezittingen of hun thuis verloren hebben door conflicten en oorlog?

Op het podium staan twee acteurs die het oude Europa vertegenwoordigen samen met twee Syrische acteurs die in de voorbije jaren gevlucht zijn naar Frankrijk en Duitsland. De Griek Akillas Karazissis ontdekte in de jaren 70 het hippieleven, het Ball der Einsamen Herzen en het theater in Heidelberg, speelde later ook in het antieke theater van Epidaurus de grote krijger en de tragische held. Maia Morgenstern werd bekend als actrice in de films van Angelopoulos en als moeder van Jezus in Mel Gibsons film The Passion of the Christ; ze leidt momenteel het Joodse Staatstheater in Boekarest. De acteur Rami Khalaf vluchtte naar Parijs met een vervalst Roemeens paspoort, werkte daar voor een Syrische radio en doorzocht duizenden foto’s van slachtoffers van het Syrische regime om zijn verdwenen broer te vinden. De Koerd Ramo Ali verbleef meerdere maanden in de gevangenissen van Assad. Zijn verhoren waren folteringen maar tegelijk een soort psychoanalyse. In Duitsland begon hij zijn vluchtverhalen op het podium te brengen.

Uit deze vier biografieën ontstaat een intiem en toch episch groots portret van een continent met een gebroken verleden en een onzekere toekomst. Empire besluit de reis van de Europatrilogie en de reflectie over de culturele wortels, het politieke heden en de toekomst van Europa – een continent tussen antieke mythe en imperiaal heden.

Back to top

Milo Rau werd geboren in Bern in 1977. Hij studeerde sociologie en Germaanse en Romaanse taal- en letterkunde in Parijs, Zürich en Berlijn en volgde les bij Tzvetan Todorov en Pierre Bourdieu. In 1997 maakte hij zijn eerste reportagereizen, met onder meer trips naar Chiapas en Cuba. Vanaf 2000 schreef hij voor de Neue Zürcher Zeitung en sinds 2002 werkt hij als regisseur en schrijver. In 2007 richtte Milo Rau het theater- en filmproductiehuis International Institute of Political Murder op, waarvan hij sindsdien aan de leiding staat. Zijn producties, campagnes en films (The Last Days of the Ceausescus, Hate Radio, City of Change, Breivik’s Statement, The Moscow Trials, The Zurich Trials, The Civil Wars, The Dark Ages, The Congo Tribunal, Compassion. The History of the Machine Gun en Five Easy Pieces) toerden in meer dan 30 landen en werden uitgenodigd op enkele van de grootste festivals, waaronder Berliner Theatertreffen, Festival d’Avignon, Zürcher Theater Spektakel, Noorderzon, Festival TransAmériques, Wiener Festwochen en Biennale Teatro di Venezia. Naast zijn werk voor theater en film doceert hij regie, cultuurtheorie en sociale sculptuur aan verschillende universiteiten en hogescholen. In 2014 ontving Milo Rau onder meer de Swiss Theatre Prize, de Hörspielpreis der Kriegsblinden (voor Hate Radio), de speciale juryprijs van het Duitse Filmfestival (voor The Moscow Trials) en de grote juryprijs van de Duitse theatertriënnale Festival Politik im Freien Theater (voor The Civil Wars). Zijn toneelstuk The Civil Wars werd door de Zwitserse openbare omroep geselecteerd als een van de vijf beste stukken van 2014 en werd verkozen tot een van de beste voorstellingen in Nederland en Vlaanderen in 2014-2015. In 2015 ontving Milo Rau de Konstanzer Konzilspreis, Preis für Europäische Begegnungen und Dialog (Prijs voor Europese Ontmoetingen en Dialoog), in 2016 de International Theatre Institute (ITI) Prize tijdens de Wereldtheaterdag en de 3sat-prijs in 2017. Onlangs riep La Libre Belgique Milo Rau uit tot ‘Europa’s meest gewilde regisseur’ en Le Soir bestempelde hem als een van de ‘meest vrije en vurige geesten van onze tijd.’ Sinds april 2017 staat hij als artistiek leider aan het hoofd van NTGent.

Back to top