Donna Haraway: Story Telling for Earthly Survival

Beursschouwburg
  • 25/05 | 20:30
  • 26/05 | 19:00
  • 27/05 | 21:00
  • 28/05 | 19:00

€ 8 / € 6
1h 30min
EN > NL / FR

Ontmoet de kunstenaar na de film op 27/05

Donna Haraway is een invloedrijk kenniswetenschapster, feministe en sciencefictionliefhebster, die met haar werk een brug slaat tussen wetenschap en fictie. In de jaren 80 raakte ze bekend met werk rond gender, identiteit en technologie waarin ze brak met de heersende trends en de deur openzette voor een vrijmoedig en vrolijk transfeminisme. Haraway is een begenadigd vertelster, die in een tijdperk van rampen een weerspannig en hoopvol universum van krioelende wezens en transsoorten schetst. De Brusselse filmmaker Fabrizio Terranova zocht Donna Haraway thuis in Californië op, leefde enkele weken bijna letterlijk bij haar in en maakte daar een eigenzinnig filmportret van. Terranova laat Haraway in haar eigen leefomgeving spreken en gebruikt aantrekkelijke ensceneringen die de speelse denkgevoeligheid van de wetenschapster op de spits drijven. Het resultaat is een zeldzaam openhartig intellectueel portret van een hoogst origineel denkster.

Met
Donna Haraway, Rusten Hogness, Cayenne Pepper

Tekst & regie
Fabrizio Terranova

Cinematografie
Tristan Galand

Klank
Nicolas Lebecque

Beeldmontage
Bruno Tracq

Klankontwerp
Frédéric Fichefet

Klankmontage
Cyril Mossé

Muziek
Laurent Baudoux & The Fan Club Orchestra

Special effects
Patrick Theunen

Animatie
Clara Sobrino

Artistieke raad
Isabelle Stengers

Producent
Ellen Meiresonne

Coproducent
Olivier Marboeuf, Javier Packer-Comyn

Uitvoerend producent
Fabien Siouffi

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Beursschouwburg

Productie
Atelier Graphoui (Brussel)

Coproductie
Kunstenfestivaldesarts, Spectre Productions (Rennes), CBA – Centre de l’audiovisuel (Brussel), Fabbula (Barcelona), Rien à Voir (Brussel)

Met de steun van
Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles

Back to top

Story Telling for Earthly Survival

Donna Haraway is een van de meest relevante stemmen van onze tijd, iemand die ons in staat stelt om al doende na te denken over wat ons vandaag overkomt. Zoals ik al schreef naar aanleiding van de Franse vertaling van een van haar boeken, is ze in staat om ‘hoop op te wekken aan de rand van de afgrond’. Haraway belichaamt wat men het ‘ecosofisch denken’ zou kunnen noemen: een manier van denken over de wereld die scherp en veeleisend is en gemakkelijke oplossingen uit de weg gaat, die beschikt over een stellige kracht waar we absoluut behoefte aan hebben.

Haraway begint pas sinds kort in het Frans vertaald te worden (en is nog niet in Nederlandse vertaling verschenen, red.). Dat het zo lang heeft geduurd, ligt voor een deel aan haar complexe taalgebruik. Maar wanneer je haar hoort spreken, doen de kracht, de humor en de oprechtheid waarmee ze zich uitdrukt alle complexiteiten wegsmelten. De film van Fabrizio Terranova zal een openbaring zijn voor wie Haraway als een moeilijke auteur beschouwt, en net daarom zou hij vertoond moeten worden op zoveel mogelijk plekken en over de hele wereld, inclusief in onderzoekscentra en op andere plaatsen waar het denken van de toekomst vorm krijgt.

De keuze van Fabrizio Terranova om een pseudorealistische film met een discrete dosis fictie te maken, beantwoordt precies aan de aanwezigheidsvorm die dit portret zo integer maakt. Het is geen neutrale blik, maar ook geen machtsgreep. De filmische aanpak dwingt Haraway niet in een keurslijf, net zomin als dat het geval was met Josée Andréi, aan wie Terranova zijn eerste, prachtige film wijdde. De regisseur geeft alle ruimte aan de personages om zichzelf te zijn en wacht tot in de montageruimte om het opgenomen document om te zetten in een documentaire die de signatuur van de auteur en het subject draagt. Ik ben de regisseur dankbaar voor de manier waarop hij zijn talent, intelligentie en fijngevoeligheid heeft ingezet voor deze overdracht van intelligentie en emotie. Ik wil ook het uitzonderlijke vertrouwen aanstippen dat hij Haraway heeft ingeboezemd, want tot nu toe waren behalve haar lezingen geen video-opnames beschikbaar – en net daarin kan ze haar ‘denken in het hier en nu’ niet de vrije loop laten.

Isabelle Stengers

Back to top

Fabrizio Terranova woont en werkt in Brussel. Hij is cineast, activist, regisseur en docent aan erg (École de recherche graphique) in Brussel, waar hij de master Récits et expérimentation/Narration spéculative mee oprichtte en coördineert. Hij herwerkte zijn experimentele documentaire Josée Andrei, An Insane Portrait tot een boek dat werd uitgegeven bij Éditions du souffle. Terranova is een van de oprichters van DingDingDong, een vereniging die informatie verzamelt en verspreidt over de ziekte van Huntington. Recent schreef hij het artikel ‘Les Enfants du compost’ dat gepubliceerd werd in de collectieve uitgave Gestes spéculatifs (Les Presses du réel, 2015).

Back to top