COULISSE – Chantier Musil

M.A.P. Brussels

3/05 > 19:00
4-25/05 > Thursday to Sunday > 13:00-19:00
8.15.22/05 > 19:00 Next Wednesday @ M.A.P.

“Met ‘coulisse’ verwijs ik naar de plaats achter de scène, achter de realiteit: een plaats van overgang, tegelijk comfortabel en oncomfortabel.” Vincent Fortemps, graficus en medewerker van François Verret bij diens Chantier Musil , wilde een sfeer creëren als in een droom, om uitdrukking te geven aan Musils roman De man zonder eigenschappen. Voor de voorstelling én voor deze tentoonstelling ontwikkelde hij een techniek die licht en gegraveerd plastiek combineert om beelden in beweging te zetten: de ‘cinemechaniek’.

Ontwerp & realisatie: Vincent Fortemps

Tekeningen: Vincent Fortemps in het kader van de creatie Chantier Musil (Compagnie FV/François Verret)

Techniek: Jean-Francois Dubois, Vincent Fortemps

Productie: KunstenFESTIVALdesArts

Presentatie: M.A.P. Brussels, KunstenFESTIVALdesArts

Back to top

In zijn tentoonstelling ontwikkelt Vincent Fortemps een ruimte van verhalen, een ruimte van het mogelijke. Hij nodigt de toeschouwer/lezer uit om binnen te treden in een kamer waar het licht beelden en verhaalfragmenten te voorschijn haalt. Door die beelden ontdek je gaandeweg wat Vincent Fortemps wil vertellen: hij beschrijft een meervoudige en bewegende werkelijkheid. Het vertellen beheerst hij ondertussen: al tien jaar maakt hij strips. Deze keer gaat hij verder dan het boek, een drager die hij door en door kent. Hij laat ons binnentreden in een wereld van herhalingen waar elk beeld op het vorige of het volgende lijkt, maar nét anders is. De wisselwerking tussen de beelden is subtiel, stil en poëtisch, en creëert een denkbeeldige ruimte waar alle verhalen kunnen bestaan. Via deze empirische manier van werken zet hij de beelden bijna in beweging, zoals ook cinema van bij zijn ontstaan beweging suggereerde.

Niet toevallig sluit zijn techniek aan bij die van de film. Hier wordt pellicule niet verbrand door het licht; Fortemps graveert de transparante rhodoïd met de zware stempel van een lithografisch potlood. Door de dikke en vette materie van het potlood te bevochtigen, af te schrapen, te bekrassen, creëert de tekenaar een vibrerend en levendig oppervlak dat het verhaal tot leven brengt.

Bron van inspiratie is de roman van Robert Musil, Der Mann ohne Eigenschaften (De man zonder eigenschappen), maar vooral de ideeën die groeiden tijdens het werkproces voor de voorstelling Chantier Musil, die choreograaf-auteur François Verret (Compagnie FV) opzette.
Wat Vincent Fortemps bijblijft van Musils roman is de gefragmenteerde opbouw van een complex, niet-lineair verhaal. Het door elkaar weven van onafhankelijke verhaallijnen komt terug in de interactie tussen de beelden, de leegte en breuken die hen van mekaar scheiden (ellips), maar ook in de beelden zelf: het niet-beschrevene, de doffe donkerte, de afgrond van de materie.

“Met ‘coulisse’ verwijs ik naar de plaats achter de scène, achter de realiteit. Een plaats van overgang, van doorgang waar je op het punt staat om terug in de realiteit te stappen. Ik wil de toeschouwer in de positie plaatsen van degene die wacht in de coulissen, een positie die tegelijk comfortabel en oncomfortabel is. De toeschouwer de verborgen kant van een proces in wording laten ontdekken, in afwachting van wat zich zal of kan afspelen: de beweging.”

Vincent Fortemps, januari 2002

Back to top