Co-natural

    21/05  | 18:00 - 22:00
    23/05  | 19:00 - 23:00
    24/05  | 19:00 - 23:00
    25/05  | 18:00 - 22:00
    26/05  | 18:00 - 22:00

€ 16 / € 13 (-25/65+)
4h

❗ Extra tickets verkrijgbaar aan de ingang.
De doorlopende acties duren 4 uur. Met een ticket kan je op elk moment binnen- en buitengaan. 

Alexandra Pirici verwerft bekendheid met haar performatieve interventies in museale contexten. Recentelijk was haar werk te zien tijdens Skulptur Projekte Münster, in Tate Modern in Londen of op de Biënnale van Venetië. In Kanal – Centre Pompidou – een pre-museale ruimte die wacht op haar collectie en bezoekers – deconstrueren drie performers en een hologram de grenzen tussen aan- en afwezigheid. Wat betekent aanwezig zijn? Wat is zijn? Vandaag lijkt alles en iedereen overal en nergens tegelijk: verspreid maar versnipperd. Met Co-natural achterhaalt Alexandra Pirici de mate waarin we zijn en niet-zijn. Ze laat zien hoe uiteenlopende bestaans - vormen naast en door elkaar bewegen: lichamelijk, virtueel, temporeel en permanent. Haar sculpturale performance en choreografie verbindt (on)zichtbare individuen en objecten als modulaire deeltjes met elkaar. Ze vervlecht tijd met ruimte, leven met dood, verleden met heden en toekomst. Co-natural is een spel van tijdelijkheid en zichtbaarheid.

Een project van Alexandra Pirici

Met Beniamin Boar, Paula Gherghe, Luisa Saraivá, Farid Fairuz als een holografisch figuur

Licht-, scenografie- & holografisch design Andrei Dinu

Fotografie Barbu Balasoiu

Presentatie Kunstenfestivaldesarts, Kanal – Centre Pompidou

Productie New Museum (New York)

Coproductie Kunstenfestivaldesarts

Met de steun van the European ArtEast Foundation, Art Encounters, Institut Culturel Roumain Bruxelles

Met dank aan CINETic & The National Dance Center Bucharest

Co-natural werd gemaakt voor the New Museum en geconcipieerd als solotentoonstelling, in opdracht van Helga Christoffersen, Associate Curator, voor de South Galleries van the New Museum

Back to top

Alexandra Pirici (geboren in 1982 in Boekarest, Roemenië) gebruikt beeldhouwkunst, performance en choreografie om symbolische manifestaties van de geschiedenis te verkennen, en ze doet daarbij een beroep op contexten die lichamelijke aanwezigheid zowel in reële als in virtuele ruimten definiëren.

Haar nieuwste werk, Co-natural (2018), is een actiestuk met live performers en één holografische performer. Het werk focust op de toenemende versplintering van het aanwezige zelf door digitalisering, financialisering en, meer in het algemeen, de moderne opsplitsing tussen natuur en cultuur, tussen lichaam en geest en tussen het individuele en het collectieve. Co-natural probeert een verstrooiing van de lichamelijke aanwezigheid te bewerkstelligen, als een commentaar op hedendaagse abstractieprocessen die vorm van inhoud en beeld van substantie scheiden. Maar het werk wendt die fragmentatie ook positief aan om zo een ander idee van het zelf te creëren: een zelf dat verdeeld is over tijd, ruimte, lichamen, geschiedenis en herinnering heen.

Dit werk staat in de lijn van Pirici's recente onderzoeken naar het collectieve lichaam, eveneens met een choreografie die verschillende temporele en ruimtelijke gebeurtenissen in real time met elkaar verbindt. Fysieke lichamen, stemmen en spookachtige beelden bieden een verkenning van aandenkens en monumenten, kunstwerken en voorwerpen in museumverzamelingen, verloren of opgeslagen in vrijhavens – en ook de abstractie van levende subjecten tot kwantificeerbare data waar geld aan verdiend kan worden. Dit werk wil ze allemaal opnieuw met elkaar verzoenen en hersitueren in nieuwe verhoudingen en verstrengelingen. Pirici contextualiseert het hologram als een fragment van het "geheel" met behulp van live actie; zo wordt het hologram een bemiddelaar van aanwezigheid en onthult het manieren waarop beelden en lichamen elkaar beïnvloeden. Co-natural poneert één enkel, modulair organisme gemaakt van levende en digitale materie dat zich geleidelijk aan opbouwt en dan weer oplost, en dat in de loop van elke dag op de tentoonstelling. 

Co-natural werd beïnvloed door, herschept en citeert o.m. de volgende niet-vermelde referenties: “Șaraiman” van Romica Puceanu, “L'Année dernière à Marienbad” van Alain Resnais en Alain Robbe-Grillet, "Portret van een Jongeman" van Rafaël, “Two Men Dancing” van Robert Mappelthorpe, het standbeeld van Christoffel Columbus door Gaetano Russo in het midden van Columbus Circle in Manhattan, New York City, "Amor en Psyche" van Antonio Canova, "The coevolution of gene mobility and sociality in bacteria" van Tatiana Dumitriu, "La invención de Morel" van Adolfo Bioy Casare, Octavia Butler, Donna Haraway, Anna Tsing, Arjun Appadurai, Eduardo Viveiros de Castro, Wili Ninja, Anna Akhmatova.

Back to top