BR.#04

Tragedia Endogonidia - IV Episode

La Raffinerie

4.5.6.7/05 > 20:30
Documentation Cesena, Avignon, Berlin > 18:00 (doors open)

‘Naar mijn gevoel hebben we allemaal nood aan de sfinx uit een naamloze Tragedie. Tragedia Endogonidia, een organisme op de vlucht, in staat om zichzelf eindeloos voort te planten…’

Romeo Castellucci.

Socìetas Raffaello Sanzio opende in 2002 een imposante theatrale werf die gedurende twee jaar zal reizen door elf steden, zes landen. Elf Episodes, elf ‘meteoren’ die de sporen van de vorige met zich meedragen, ze transformeren en op hun beurt andere voortbrengen. Tragedia draait rond het hart van de tragedie als de aarde om de zon, haar satellieten zijn stem, licht, geboorte, geslacht, hersenen en economie… De vierde meteoor slaat in op Brussel, met in zijn kielzog ook video’s van de vorige etappes: Cesena, Avignon, Berlin.

Regie, scenografie, licht & kostuums:

Romeo Castellucci

Compositie voor woord, stem & klank:

Chiara Guidi

Beweging & schriftuur:

Claudia Castellucci

Originele Muziek en live-uitvoering:

Scott Gibbons

Met:

Sonia Beltran Napoles, Claudio Borghi, Ivo Bucciarelli, Claudia Castellucci, Sebastiano Castellucci, Luca Nava, Sergio Scarlatella

Videogeheugen:

Cristiano Carloni, Stefano Franceschetti

Foto:

Luca Delpia

Interpretatie en realisatie Kostuums:

Gabriella Battistini

Interpretatie en realisatie Licht:

Fabio Sajiz

Statica en dyamiek:

Stephan Duve

Ontwerp decor:

Emilia Romagna Teatro Fondazione Workshop

Machinisten :

Salvo Di Martina, Riccardo Maccheroni

Licht:

Fabio Sajiz, Luciano Trebbi

Geluidstechnicus:

Marco Olivieri

Assistentie:

Sonia Brunelli, Stefano Ferra & Paul Prestipino

Rekwisieten:

Carmen Castelluci

Pruiken :

Mario Audello/Torino

Speciale make-up effecten:

Michele Guaschino/Torino

Organisatie:

Gilda Biasini, Cosetta Nicolini,

Productieleiding :

Alessandra Vinanti

Assistentie:

Silva Buldrini

Administratie:

Elisa Bruno, Massimiliano Coli, Michela Medri

Consulent & planning:

Thomas Consulting Group

Vertaling>Engels:

Valentina Guidi

Vertaling>Frans (uitgezonderd de tekst van Joe Kelleher):

Jean-Louis Provoyeur

Met dank aan :

Céline Astrié, Dario Boldrini, Joe Kelleher, Savino Paradiso, Nicholas Ridout

Productie:

Socìetas Raffaello Sanzio (Cesena), Festival d'Avignon, Hebbel Theater (Berlin), KunstenFESTIVALdesArts (Brussel/Bruxelles), Bergen International Festival, Odéon -Théâtre de l'Europe avec/met/with le Festival d'Automne à Paris, Romaeuropa Festival, Le Maillon-Théâtre de Strasbourg, LIFT (London International Festival of Theatre), Théâtre des Bernardines avec/met/with le Théâtre du Gymnase à Marseille

In samenwerking met:

Emilia Romagna Teatro Fondazione

Met de steun van:

Programme Culture 2000 of the European Union CLT2002/A2/IT-2055

Back to top

De Tragedia Endogonidia is een dramatische cyclus die zich in ontwikkelt doorheen elf verschillende Episodes, verbonden aan negen Europese steden. Het gaat om een open representatiesysteem dat zichzelf in de loop van drie jaar voorstellingen voortdurend blijft transformeren; de verschillende fases van deze evolutie worden etappe per etappe onthuld.

De namen van de Episodes bestaan telkens uit twee delen: spatio-temporele afkortingen die verwijzen naar de plaatsen op het parcours van de Tragedia – de steden – en een nummer dat trapsgewijs toeneemt en zodoende gerelateerd is aan het transformatieproces.

De term ‘Endogonidia’ alludeert op eenvoudige levende wezens die in zich twee ‘gonades’ (1) verenigen: dit staat hen toe om zichzelf voort te planten tot in het oneindige. Het woord ‘Tragedia’ daarentegen veronderstelt een einde (dat van de held). Tragedia Endogonidia is dus in zekere zin ‘de oneindigheid van het einde’.

Het is de bedoeling om de tragedie voor te stellen door haar te herdenken, nu en telkens opnieuw, hier, in de tijd en ruimte waarin we ons bevinden. De beeldenreeks is niet gebaseerd op herkenbare mythes, integendeel, ze is altijd op de toekomst gericht. In alle Episodes komen basispersonages voor die regelmatig terugkomen; thema’s en concepten van de tragedie die de toeschouwer beleeft in zijn meest natuurlijke rol: die van getuige.

De etappe van Brussel (BR.#04), de IVe Episode, introduceert nieuwe personages uit het universum van de Tragedia Endogonidia. Het gaat om personages die te maken hebben met het thema ‘tijd’, niet in de abstracte zin van het woord, maar als onlosmakelijk deel van de biologische leeftijd van mensen.BR.#04 analyseert het menselijk leven en de dimensie ‘levensduur’, in de eerste plaats door het enigma van het levensbegin te bevragen: de komst op de wereld, de initiatie in de taal en de afdaling in de bodemloze put van de tijd.

De Tragedia Endogonidia omvat ook een Filmische Cyclus, een dagboek van de reizen: Idioma, Clima Crono (Idioom, Klimaat, Chrono) en een Atlas van beelden en ideeën.

Socìetas Raffaello Sanzio zal deze cyclus verder ontwikkelen tot einde 2004. De samenstelling is als volgt:

C.#01 CESENA 25-26 januari 2002
A.#02 AVIGNON / Festival d’Avignon 7-16 juli 2002
BR.#04 BRUXELLES/BRUSSEL / KunstenFESTIVALdesArts 4-7 mei 2003
BN.#05 BERGEN / International Festival Norway 22-25 mei 2003
P.#06 PARIS / Odéon Théâtre de l'Europe avec le Festival d'Automne 18-31 oktober 2003
R.#07 ROMA / Romaeuropafestival 1-30 november 2003
S.#08 STRASBOURG / Le Maillon Théâtre de Strasbourg 7-20 februari 2004
L.#09 LONDON / London International Festival of Theatre mei 2004
M.#10 MARSEILLE / Les Bernardines avec le Théâtre du Gymnase september 2004
C.#11 CESENA / Socìetas Raffaello Sanzio oktober 2004
-----------------------------------

(1) Fr., gevormd van het Griekse gonè (paring, afkomst), (biologisch) geslachtsklier. Een orgaan dat gameten produceert (voortplantingscel die zich met een andere cel van het tegenovergestelde geslacht verenigt tot een zygoot om een nieuw individu te gaan vormen). Mannelijke gonade (cfr. teelbal), Vrouwelijke gonade (cfr. eierstok).

Back to top