Blauwdruk voor een museum voor hedendaagse kunst voor de Europese hoofdstad

WIELS
  • 05/05 | 11:00 - 20:00
  • 06/05 | 11:00 - 18:00
  • 07/05 | 11:00 - 18:00
  • 09/05 | 11:00 - 18:00
  • 10/05 | 11:00 - 18:00
  • 11/05 | 11:00 - 18:00
  • 12/05 | 11:00 - 18:00
  • 13/05 | 11:00 - 18:00
  • 14/05 | 11:00 - 18:00
  • 16/05 | 11:00 - 18:00
  • 17/05 | 11:00 - 21:00
  • 18/05 | 11:00 - 18:00
  • 19/05 | 11:00 - 18:00
  • 20/05 | 11:00 - 18:00
  • 21/05 | 11:00 - 18:00
  • 23/05 | 11:00 - 18:00
  • 24/05 | 11:00 - 18:00
  • 25/05 | 11:00 - 18:00
  • 26/05 | 11:00 - 18:00
  • 27/05 | 11:00 - 20:00

€ 12 / € 10 / € 8

WIELS bestaat tien jaar! Eerder dan terug te blikken kijkt het kunstencentrum resoluut vooruit, met een ambitieuze tentoonstelling die voor het eerst ook buiten de eigen expositieruimtes loopt, in het aanpalende BRASS en Métropole-gebouw. Het afwezige museum is een blauwdruk voor een mogelijk museum voor hedendaagse kunst in Brussel, de superdiverse, multiculturele hoofdstad van Europa. Nog nooit werden kunstmusea meer bezocht dan vandaag, en toch zijn ze in het publieke debat al te vaak afwezig. Welke plaats moet een museum innemen in de stad en de samenleving? Hoe verzoen je het lokale historische bewustzijn met de kosmopolitische beeldtaal van kunstenaars en de paradoxen van de globalisering? Hoe kan een museum de dode hoeken van de geschiedenis zichtbaar maken en tegelijk een afspiegeling zijn van de groeiende heterogeniteit van de samenleving? Het Kunstenfestivaldesarts en WIELS bundelen de krachten om van Het afwezige museum een transdisciplinaire ruimte voor hedendaagse kunst in Brussel te maken. Mis het niet.

Tentoonstelling
20/04 > 13/08

Vernissage
19/04 – 20:00

Met
Francis Alÿs, Archives de l’Ambassade Universelle, Younes Baba-Ali, Jo Baer, Monika Baer, Sammy Baloji, Guillaume Bijl, Dirk Braeckman, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Dewar & Gregory Gicquel, Marlene Dumas, Jimmie Durham, Jana Euler,Olivier Foulon, Michel François, Ellen Gallagher, Mekhitar Garabedian, Isa Genzken, Jef Geys, Jos de Gruyter & Harald Thys, Thomas Hirschhorn, Carsten Höller, Cameron Jamie, Ann Veronica Janssens, Martin Kippenberger, Goshka Macuga, Mark Manders, Lucy McKenzie, Wesley Meuris, Nástio Mosquito, Jean-Luc Moulène, Le Mur, Oscar Murillo, Otobong Nkanga, Felix Nussbaum, Willem Oorebeek, Marina Pinsky, Lili Reynaud Dewar, Gerhard Richter, Walter Swennen, Wolfgang Tillmans, Rosemarie Trockel, Luc Tuymans, Peter Wächtler, Christopher Williams, Nil Yalter

Scenografie
Richard Venlet

Samengesteld door
Dirk Snauwaert, in samenwerking met Zoë Gray, Frédérique Versaen, Caroline Dumalin & Charlotte Friling

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, WIELS

Tentoonstelling gerealiseerd met de bijzondere steun van
Fondation Willame, Mondriaan Fund, Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el arte & the WIELS Patrons, in samenwerking met Kunstenfestivaldesarts, BRASS & Vorst Jobhuis

Back to top

Het afwezige museum
Blauwdruk voor een museum voor hedendaagse kunst voor de Europese hoofdstad

Het tienjarig bestaan van WIELS is de aanleiding voor een groot tentoonstellingsproject dat niet enkel in het gerenoveerde Blommegebouw plaatsvindt, maar ook in de twee aanpalende gebouwen die deel uitmaken van het erfgoed van de voormalige Wielemansbrouwerij.

De titel Het afwezige museum is een knipoog naar het feit dat WIELS, dat niet het statuut van museum geniet, in de volksmond steevast ‘het WIELS-museum’ wordt genoemd. Dit is zowel een teken van erkenning als een weerspiegeling van de publieke verwachtingen tegenover WIELS als instelling. Naar aanleiding van de komst van een nieuw museum ontwerpt WIELS deze tijdelijke tentoonstelling als een voorafschaduwing of blauwdruk voor een mogelijk museum voor hedendaagse kunst in de hoofdstad van Europa.

Het Kunstenfestivaldesarts, net als WIELS een platform voor artistieke creatie en de uitwisseling van ideeën, is een voor de hand liggende bondgenoot om zo’n blauwdruk te schetsen. De bevolking in de binnensteden heeft zich de afgelopen decennia volkomen getransformeerd, gediversifieerd, gemulticulturaliseerd. De verhaallijnen van de kunstenmusea blijven echter vaak beperkt tot het Westers perspectief, voor het construeren van een stabiele en consensuele nationale identiteit. Dit lokale debat zal worden verankerd in een internationaal perspectief van kunst en globalisering. Hoe verhouden kunstenaars zich tot de paradoxen van de mondialisering en de omwentelingen van de geschiedenis, in het licht van hun individuele gevoeligheden en beeldtalen?

Het valt op hoe afwezig kunstenmusea blijven in deze prangende, brede publieke debatten vandaag. Vooral musea voor hedendaagse kunst kenden nog nooit zo’n populariteit, en toch zijn ze opmerkelijk afwezig in de publieke arena en wordt hun stem in de publieke opinievorming nauwelijks gehoord.

Bestaande werken en nieuwe producties van ongeveer 45 eigentijdse en historische kunstenaars zullen de uitdagingen waarvoor musea vandaag staan, als ook de gemeenschappen die hen inspireren, vertalen en vertolken.

Back to top