Bird Watching

Paleis voor Schone Kunsten / Palais des Beaux-Arts
  • 15/05 | 20:00
  • 16/05 | 20:00

€ 14 / € 10
1h
EN

Ontmoet de kunstenaar na de filmscreening op 16/05

Lawrence Abu Hamdan is een hedendaags kunstenaar uit Jordanië die woont en werkt in Beiroet. Zijn werk legt verbanden tussen luisteren, politiek, mensenrechten, getuigenissen en waarheid. Bird Watching is de meest recente in een reeks van live audio-essays die de hedendaagse politiek van het luisteren en het belang van de oorgetuige onderzoeken. De centrale focus van deze ‘hoorzitting’ is een samenwerking met Amnesty International en Forensic Architecture voor een akoestisch onderzoek naar de gevangenis van Saydnaya, zo’n 25 km ten noorden van Damascus. De gevangenis is niet toegankelijk voor onafhankelijke waarnemers. Het geheugen van de overlevenden is de enige bron om het leven en de gruweldaden binnen de muren van de instelling te documenteren. Omdat ze in het donker verblijven, hebben de meeste gevangenen amper visuele herinneringen en ontwikkelden ze een acute gevoeligheid voor geluid. Abu Hamdan ontwikkelde vernieuwende methoden voor de overlevering van deze oorgetuigenissen. Hij verzamelt de klank her in neringen en maakt er een auditieve reconstructie van de architectuur en de ervaringen van de gevangenis mee.

EXTRA: screening van Rubber Coated Steel (2016) van Lawrence Abu Hamdan
16/05 – 21:00 (na de voorstelling)
Gratis toegang met ticket voorstelling

Tekst & uitvoering
Lawrence Abu Hamdan

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, BOZAR

Back to top

Lawrence Abu Hamdan (1985) is kunstenaar, ‘vertrouwelijk oor’ en onderzoeker aan het Vera List Center for Art and Politics at the New School in New York. Hij creëert audiovisuele installaties, performances, grafisch werk, fotografie, islamitische preken, cassettecomposities, chipspakjes, essays en lezingen. Abu Hamdans interesse in geluid en de link met politiek komt voort uit zijn achtergrond in de DIY-muziek. Hij heeft klankanalyses gemaakt voor gerechtelijke onderzoeken aan het UK Asylum Tribunal en zet zich in voor organisaties als Amnesty International en Defence for Children International. Het forensisch geluidsonderzoek dat hij doet vormt een onderdeel van zijn onderzoek in Forensic Architecture aan het Goldsmiths College in Londen, waar hij werkt aan een doctoraat. Zijn werk Rubber Coated Steel (2016) won de kortfilmprijs op het Internationaal Filmfestival van Rotterdam in 2017 en zijn tentoonstelling Earshot in Portikus Frankfurt (2016) won de Nam June Paik Award. Andere solotentoonstellingen omvatten تقيه (taqiyya) in de Kunsthalle St. Gallen (2015), Tape Echo (2013) bij Beirut in Caïro en het Van Abbemuseum in Eindhoven, The Freedom Of Speech Itself (2012) bij Showroom in Londen, en The Whole Truth (2012) in Casco Utrecht. Abu Hamdans geschreven werk werd gebundeld in Forensis (Sternberg Press) en hij publiceerde ook in Manifesta Journal en CabinetMagazine. Zijn werk is opgenomen in de collecties van MoMA New York, Van Abbemuseum Eindhoven, Centre Pompidou in Parijs en Arts Council in Engeland.

Back to top