Anne Teresa De Keersmaeker & Radouan Mriziga / Rosas & A7LA5

    04/09  | 19:30
    05/09  | 19:30
    06/09  | 19:30

1h

Zonder water geen leven. Geconfronteerd met de wereldwijde droogte en schaarse watervoorraden krijgt die waarheid bijna iets fatalistisch. In het werk van Anne Teresa De Keersmaekers is ecologie een constante. Nadat ze vorig jaar aan de slag ging met de studenten van de dansschool P.A.R.T.S. in het kasteelpark van Gaasbeek wordt de vijver in de tuin van het Maison des Arts nu de locus voor een bijzondere ontmoeting met Radouan Mriziga. Beide kunstenaars delen een voorliefde voor de architectuur van de ruimte en het menselijke lichaam. In deze nieuwe creatie haakt De Keersmaeker aan bij haar decennialange onderzoek naar geometrie, de organisatie van lichamen in een ruimte en bouwt ze verder op het recente bewegingsprincipe ‘my breathing is my dancing’. Eén van de inspiratiebronnen is het kamermuziekwerk Le Merle Noir voor fluit en piano van Olivier Messiaen. De Franse componist had al van kindsbeen een grote interesse voor vogelgeluiden en combineert in dit werk transcripties van merelmotieven met de twaalftoonsmuziek. Vanuit een urgentie bevragen ze de aanwezigheid van natuur, midden in de stad, als een harmonische plek waar planten, dieren en mensen kunnen cohabiteren. In dit intiem duo bij valavond, met livemuziek, brengen De Keersmaeker en Mriziga het lichaam terug in een contact met een vergeten realiteit.

Anne Teresa De Keersmaeker (°1960) maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York. Twee jaar later ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première. In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Haar eerste stukken, waaronder Bartók/Mikrokosmos (1987) en Achterland (1990, op muziek van György Ligeti), worden gekenmerkt door strikt geometrische trajecten in de ruimte die een formele, maar toch emotioneel geladen verhouding tot de 20ste-eeuwse klassieke muziek laten zien. Sindsdien berust haar choreografisch werk op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek. Met Rosas creëerde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruikmaakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema’s, de natuur en sociale structuren, resulterend in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte. In 1995 richtte De Keersmaeker in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) op, in samenwerking met De Munt / La Monnaie.

Radouan Mriziga (1985) is een Brusselse choreograaf en danser uit Marrakech. Na een dansopleiding in Marokko, Tunesië en Frankrijk studeerde Radouan Mriziga af aan P.A.R.T.S. in Brussel. Al snel begon hij zich te concentreren op zijn eigen werk en toerde hij met zijn creaties over de hele wereld. Zijn voorstellingen onderzoeken de relatie tussen beweging, constructie en compositie. Mriziga's choreografieën focussen op de mens als de maker van zijn omgeving en smeden banden tussen het lichaam in beweging en de expressie van vorm in alledaagse materialen en de architectuur van onze gebouwde omgeving. Van 2017 tot 2021 is Mriziga een artist-in-residence in het Kaaitheater in Brussel.

Back to top