A Notional History

    12/05  | 20:30 - 21:45
    13/05  | 20:30 - 21:45
    14/05  | 20:30 - 21:45
    15/05  | 20:30 - 21:45
    16/05  | 15:00 - 16:15

€ 16 / € 13
Bahasa Malaysia, English → NL, FR, EN

Sinds de onafhankelijkheid van Maleisië in 1957 won de Barisan Nasional partij alle verkiezingen. In 2018 verliezen ze de verkiezingen en wordt voor het eerst in 61 jaar een nieuwe regering verkozen. Op dit kantelpunt voor de toekomst van Maleisië kijkt kunstenaar Mark Teh naar het verleden van zijn land. Met een hybride team van journalisten, kunstenaars(ressen) en activisten focust hij op de onvervulde revolutie van de verbannen Maleisische communistische partij. Via beeldmateriaal van een onvoltooide documentaire die de oude communistische strijders veertig jaar later in de jungle opzoekt, komen we op de huid te zitten van deze tragische geschiedenis. Dit staat in schril contrast met hoe de vorige regeringen deze geschiedenis in de geschiedenisboeken onzichtbaar maakten. Met het aanstellen van de nieuwe regering is het debat over geschiedenis dan ook volledig losgebarsten en wordt dit momentum aangegrepen om een nieuw handboek te schrijven over de geschiedenis van de 20ste eeuw. Hoe lessen trekken uit een verleden vol blinde vlekken en vergeten tragedies met gecensureerde episodes? Hoe samen schrijven aan de meervoudige toekomst van het nieuwe Maleisië? 

Vanwege de SARS-CoV-2 crisis werden wij genoodzaakt dit project te annuleren

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts-La Balsamine

Regie: Mark Teh
Productie ontwerper: Wong Tay Sy
Media- en Lichtontwerp: Syamsul Azhar
Performers: Fahmi Reza, Faiqsyazwan Kuhiri, Rahmah Pauzi
Toneelmeester: Veeky Tan
Productie Assistent: Darynn Wee
Productie: June Tan
Uitvoerende productie: Five Arts Centre (Malaysië)

Coproductie: TPAM-Performing Arts Meeting Yokohama

Back to top

Mark Teh
Mark Teh is een performancemaker, onderzoeker en curator gevestigd in Kuala Lumpur, Maleisië. Zijn uiteenlopende, collaboratieve projecten richten zich op de problematiek van de geschiedenis, het geheugen, countermapping en de stedelijke context - en nemen vaak documentaire en speculatieve vormen aan. Zijn praktijk concentreert zich op performance, maar opereert ook via tentoonstellingen, educatieve activiteiten, schrijven en cureren. Zijn projecten werden onlangs gepresenteerd in het MAIIAM Contemporary Art Museum, Chiang Mai (2020), Salihara, Jakarta (2019), het Tokyo Metropolitan Theatre (2019), het Yamaguchi Center for Arts and Media [YCAM] (2019), TPAM, Yokohama (2019), BIPAM, Bangkok (2018), het OzAsia Festival, Adelaide (2018), het Fast Forward Festival, Athene (2018), MMCA Seoul (2018), het SPIELART Festival, München (2017), Haus de Kulturen der Welt, Berlijn (2017) en het Bangkok Arts & Culture Centre (2017).  Mark is lid van Five Arts Centre, een collectief van interdisciplinaire kunstenaars, makers en activisten in Maleisië.

Back to top