Your Brother. Remember?

Beursschouwburg

9, 10, 11, 13/05 – 20:30
12/05 – 22:00
EN > NL / FR
1h 5min

In de Amerikaanse staat Maine maken pubers Zachary Oberzan en zijn oudere broer Gator homevideo’s waarin ze scènes uit Hollywoodfilms naspelen. Jean-Claude Van Dammes karatekaskraker Kickboxer moet eraan geloven, net als de cult snuff movie Faces of Death . Twintig jaar later doen ze het opnieuw, als een soort ‘before’ en ‘after’ filmpjes. In een subtiele mengeling van homevideo’s, Hollywood film footage en live performance krijgen we zicht op de relatie tussen de twee broers. De ene is ondertussen een gerenommeerd acteur die van theater en film zijn beroep heeft gemaakt. De andere is aan lager wal geraakt en leert tijdens zijn verblijf in de gevangenis dat acteren vooral een ‘kunst van het manipuleren’ is. Hamvraag blijft: had het ook anders kunnen lopen? In hoeverre verschillen hun levens van elkaar? Wie is echt of oprecht in zijn spel: degene die op scène acteert of degene die het toepast in de realiteit? En wat als ook de grote helden in het echte leven tragische figuren blijken?

Concept, regie & montage
Zachary Oberzan

Met
Gator Oberzan op video

Teksten
Zachary & Gator Oberzan

Regieassistent & tourmanager
Nicole Schuchardt

Licht, geluid & video
Tom Barcal

Met dank aan
Jan Stelma, Mark Yeoman,
brut Wien, Peter Nigrini, Nicole Schuchardt, Laurie Palmer, Lauren Wissot, Nature Theater
of Oklahoma & Jean-Claude Van Damme

Productie
Kunstenfestivaldesarts.

Gecoproduceerd & ontwikkeld
in residentie bij

Noorderzon Performing Arts Festival/Grand Theater Groningen, brut Wien

Back to top

Your Brother. Remember?

Ik heb lang nagedacht over wat ik zou zeggen om dit stuk uit te leggen. Ik ging proberen iets te schrijven dat artistiek en intelligent klonk. Maar er nu over schrijven zou de magie voor mij bederven. Ik vroeg dus aan mijn broer Gator iets te schrijven over zijn ervaringen bij het maken van het stuk, en ik wist dat dit uiteindelijk even veelzeggend zou worden als om het even wat ik zelf ineen zou kunnen flansen. Zoals het hoort deed hij de week toen hij dit schreef zijn uiterste best om van de methadon af te blijven. Ik denk dat hij zich met mijn vraag op iets kon concentreren, wat altijd erg helpt in die omstandigheden. Hij zond mij een vier pagina’s tellende, handgeschreven brief. Ik geef hem hier ongewijzigd mee.

Zachary Oberzan

I. Een van de vele versies van ons leven geschikt voor verfilming

Zo valt het uiteen. Mijn ouders zijn uiteengegaan. Mijn broer en ik hebben daar verschillend op gereageerd. Ik werd Opstandig, hij trok zich terug. Maar eigenlijk denk ik dat we vóór de scheiding ook al zo waren... Maar desondanks maakten we vaak ruzie. Soms kwam er geweld aan te pas. En ik schaam mij daar nu voor. Hoe dan ook, mij opstandigheid dreef mij een bepaalde richting uit.
Mijn teruggetrokken broer daarentegen leek een soort routine te ontwikkelen die hem het grootste deel van De Dag deed slapen, maar tijdens de rest van de dag leerde Hij zichzelf Gitaar spelen en zingen. Den avond bracht hij door in de lokale Duncan Donuts waar hij dan zat te zingen voor Dronkaards. Hij is een doorzetter en als hij het niet is, dan ben ik het voor hem omdat hij die stem en die Gitaar nam en met zijn zelf aangeleerde vaardigheden zoveel meer bereikte dan iemand ooit voor mogelijk had gehouden.
Tot op dat punt hadden mijn broer en ik één ervaring die ons bij elkaar deed passen zoals stukjes van een puzzel. Toen hij naar de hogeschool ging begon hij zich veel met filmen bezig te houden, In de tijd toen een videocamera nog even groot was als een reiskoffer en je er een VHS cassette moest insteken. Ik was op hetzelfde ogenblik aan het afstuderen maar herstelde ook van een auto-ongeval en was heel erg geïnteresseerd in wat Zack aan het doen was. Ik vond het heel leuk om te doen alsof ik iemand anders was. Ik had dat tot dan toe al zo vaak gedaan.
Nu we het toch over bij elkaar passen als 2 puzzelstukken hebben was zijn gevoel voor humor zoals het mijne als hij het grappig vond dan vond ik het ook grappig. Als hij het een slechte film vond dan vond ik het ook een slechte film
Hij kon door al de nep en geforceerd acteerwerk in a scène heenkijken en dat de regisseur de scène misschien in plaats van op één manier ze op een andere had opgenomen. Maar goed ik ging akoord met elk idee dat hij had over hoe een film moest zijn. Natuurlijk zullen er wel een paar meningsverschillen geweest zijn maar die waren zo klein dat we het binnen een paar seconden al eens waren. En dus gingen we graag zitten om naar films te kijken en maakten de hele tijd lijstjes in ons hoofd van wat beter had gekund. Maar er waren dingen die wij geweldig vonden zoals wanneer Jean Claude Va Damme voor het eerst beseft in "kickbor" dat hij "Op de ouwe manier" moet vechten die intense maar toch verbijsterde blik. god wat een scène.
Maar goed wee besloten om eigen virsies van een paar van onze Favorieten te maken. Nummer één op de lijst was natuerlijk "Kickboxer" met JCVD de andere "Faces of Death" Een film waarmee we, dachten we, Dr. Francis S.Gross konden eren en helpen zijn Dappere avonturen om de wereld van de Faces of Death in te trekken Rechtvaardigen


II. PANnenkoeken Stakes Hamburgurs & Friet

Dat was de beste tijd die ik ooit met mijn broer beleefd heb maar met de tijd is die voorbij.
Het ging in NY zo goed met Zack ik probeerde het hoofd boven water te houden door persoonlijk privécliëntes op te leiden Ik denk dat ik een richting aan het vinden was volwassen aan het worden was. Genoeg om gelukkig te zijn voor mijn broer en wat hij deed en wat een fantastische job hij in NY deed als acteur vertelde ik iedereen. Ik zou hetzelfde tegen hem zeggen als hij in een sombere bui ooit naar huis zou bellen Ik zou hem kunnen uitlegen dat hij zijn depressie kan overwinnen door ze aan de kant te gooien alsof ze niet echt was. Je moet vooruitgaan onthou dat. Ik moest alleen maar door deze huidige situatie geraken. Als iets anders gebeurde dan vond ik de juiste antwoorden die hij nodig had om zijn grote sprong voorwaarts mogelijk te maken.
Hoe het ook zij Zack belt mij op een dag op en wil weten of ik hem wil helpen voor een project Hij piekert natuurlijk wil ik dat. Ik was Dol op die toestanden 20 jr geleden. Zo wat voor een project is't? Hij zegt OH het wordt een remake van alles wat we 20 jaar geleden gedaan hebben.
Hij legde het dus uit en ik was Enthousiast maar ook hoe leuk het zou zijn om nog ‘s een film te maken, ik was zo Opgewonden mijn broer weer te zien
Het was alweer een tijd geleden sinds we nog 's samen konden zijn laat staen dat we nog 's hetzelfde konden doen dat ik voelde dat ons in het begin had samengebracht
Dus kwam hij en we gingen onmiddellijk van start. Hij stond erop dat wij (zo veel mogelijk) dezelfde kleren droegen als toen we het origineel maakten. Het was soms Tamelijk lastig om kleren van 20 jr geleden aan te trekken als ik sindsdien meer dan 100 pond aangekomen ben. En hij stond er op dat wij ons aan de Dialoog van de 20 jr. oude opnamen zouden houden dus wat eens een geïmproviseerde Dialoog was, was nu het Script geworden voor de remake.
Ik had het gevoel dat de film meer emoties in mij losmaakte, omdat hij op een of andere manier toonde wat er in mijn leven de laatste 20 jaar of zo allemaal gebeurd was en we kozen dus welke roemrijke momenten we er zouden uit halen Ik wilde het in de vorm van een soort re-enscenering met liedjes die ik schreef en die Zack op Punt zou stellen zodat we konden profiteren van Zacks geweldig muzikaal talent. Ik geloof dat we mijn leven hebben overlopen met een paar overdosissen drugs een tocht naar de gevangenis en erin op gedwongen drugontwenning. Ik weet alleen maar dat ik, na dit Gedaan te hebben en meer van mijn broer te hebben geleerd over de business, elkedag hoop een job te vinden als acteur, regisseur, gelijk wat. Vooral m/ mijn Broer remember.

Gator Oberzan

Back to top

Zachary Oberzan (°1974) maakt deel uit van Nature Theater of Oklahoma. Met dat collectief uit New York creëerde en presenteerde hij al een hele reeks producties over de hele wereld, waaronder de eenmansshow Rambo Solo (2009). Nog in 2009 maakte Oberzan zijn langspeelfilm Flooding with Love for the Kid , een adaptatie van het verhaal van Rambo die volledig werd opgenomen in Oberzans eigen appartement in Manhattan en waarin hij bovendien alle 26 rollen zelf speelt. De film werd getoond op verschillende festivals in New York en Europa. Zachary Oberzan bracht ook al twee albums uit als muzikant. In 2010 treedt hij op met de Wooster Group en zal hij samenwerken met de Nederlandse theatergroep Kassys.

Back to top