When the mountain changed its clothing

Halles de Schaerbeek

4, 6/05 – 20:30
5/05 – 18:00
EN > FR / NL
1h 20min

De Duitse grootmeester van het muziektheater Heiner Goebbels keert terug naar het Kunstenfestivaldesarts. When the mountain changed its clothing plaatst een vijfendertigkoppig Sloveens meisjeskoor, rijk aan vocale texturen, op de voorgrond. Centraal staat het thema van de verandering: de ‘coming of age’ van de jonge meisjes (allen tussen 11 en 20 jaar) wordt een zinnebeeld voor de politieke en sociale veranderingen in hun geboortestreek. Flarden tekst van Rousseau, Gertrude Stein en Marina Abramović dwarrelen tussen muziekfragmenten van Schönberg, Brahms, folkloristische liederen en hedendaagse popmuziek. Kinderlijke onschuld of gevaarlijke onvoorspelbaarheid: naar welke kant slaat de slinger uiteindelijk door? Als een Bildungsroman schrijft deze voorstelling het verhaal van de politieke en sociale transformaties in de Balkan. De virtuoos Heiner Goebbels weet de blik van de toeschouwer om te keren en hem bewust te maken van zijn eigen perspectief. Een indrukwekkende compositie van stemmen met de kracht van literaire teksten. Pure schoonheid.

Concept, regie & muziek
Heiner Goebbels

Artistieke leiding Carmina Slovenica
Karmina Šilec

Vocal Theatre Carmina Slovenica
Maja Ambrož, Ana Arnejčič, Tia Kaja Benčič, Tamara Bočnik, Saša Borec, Mojca Borko, Neža Borkovič, Barbara Breznik, Špela Brvar, Jasmina Črnčič, Danaja Dvornik, Eva Germ, Anja Gostenčnik, Staša Gostenčnik, Kaja Gril Rogina, Sintija Habjanič, Nina Hanžič, Nastja Anastazija Karlovčec, Nika Kralj, Alja Lačen, Alenka Lavrenčič, Petra Lazar, Maja Lorber, Mojca Merc, Ana Novak, Sergeja Pavalec, Nika Pečovnik, Nina Pušenjak, Aina Reljič, Sara Ritonija, Ana Sandrin, Ana Studen, Jera Topolovec, Neža Vasle, Anja Vinkovič, Mojca Zidarič, Anja Žnidar

Tekst
Jean-Jaques Rousseau, Joseph Eichendorff, Adalbert Stifter, Gertrude Stein, Alain Robbe-Grillet, Marlen Haushofer, Marina Abramović & Ian McEwan

Muziek
Johannes Brahms, Arnold Schönberg, Karmina Šilec, Sarah Hopkins, Lojze Lebič, Heiner Goebbels

Scenografie & belichting
Klaus Grünberg

Kostuums
Florence von Gerkan

Choreografie
Florian Bilbao

Dramaturgie
Matthias Mohr

Geluid
Willi Bopp

Regieassistente & productieleiding
Fanny Frohnmeyer

Scenografieassistente
Monika Morsbach

Kostuumassistenten
Julia Wannek, Barbara Carbonell

Manager Carmina Slovenica
Minja Lednik

Assistente Carmina Slovenica
Barbara Eva Vilčnik

Technische leiding
Martin Rudolph

Technici
Konrad Anger, Alexander Luhn

Rekwisieten
Melanie Alsdorf

Tourmanager
Monique Stolz

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Halles de Schaerbeek

Productie
Ruhrtriennale (Bochum)

Coproductie
Kunstenfestivaldesarts, steirischer herbst (Graz), Maribor Theatre Festival - Festival Borštnikovo srečanje in the framework of Maribor 2012 European Capital of Culture (Maribor), Festival d'Automne à Paris, Grand Théâtre de Luxembourg, Holland Festival (Amsterdam), Kunstfestspiele Herrenhausen (Hannover) 


Met de steun van
Verein der Freunde und Förderer der Ruhrtriennale e.V.

Uitgeverij
G. Ricordi & Co. Bühnen- und Musikverlag GmbH München
Voorstelling in Brussel met de steun van 
Goethe-Institut Brüssel

Gecreëerd op de Ruhrtriennale in Bochum in september 2012

Back to top

Met When the mountain changed its clothing ('Toen de berg van kledij veranderde') presenteert Heiner Goebbels een nieuw muziektheaterstuk, een stuk over het vertrekken, weggaan, in een samenwerking met een 35-koppig koor van 11- tot 20-jarige meisjes uit de Sloveense stad Maribor. Onder leiding van Karmina Šilec is het Vocal Theater Carmina Slovenica in de afgelopen 25 jaar één van de meest vooraanstaande vocale ensembles van nationale en internationale bekendheid geworden. Hun indrukwekkende, uitgebreide en gevarieerde repertoire, dat zowel muziek uit de Middeleeuwen als volksmuziek en hedendaags werk omvat, maakt hen een veelgevraagd gezelschap. Een aanvraag voor een mogelijke compositieopdracht bood Heiner Goebbels de gelegenheid tot een eerste contact en het bijwonen van de repetities in Maribor, waar hij niet alleen onmiddellijk overdonderd was van de uitstekende muzikale en choreografische precisie van de jonge zangeressen, maar ook van hun zelfverzekerde vaardigheid. Uit deze ontmoeting ontstond het idee voor de creatie van een volledige muziektheaterproductie.

De creatieve ploeg - Klaus Grünberg (scenografie en verlichting), Florence von Gerkan (kostuumontwerp), Willi Bopp (geluid) en Matthias Mohr (dramaturgie) - zet in deze productie zijn langdurige samenwerking met Heiner Goebbels voort. Samen met het koor ontwikkelden zij de scènes, teksten, muziek en acties, die zich voortdurend op de grens tussen opvallend kinderlijke onschuld en gevaarlijke onvoorspelbaarheid bewegen. Eén van Goebbels' eerste muziektheaterstukken (Die Wiederholung, 1995) eindigt met een vraag-en-antwoord spel: "Waar dromen kleine meisjes van? - Messen, en bloed." En dat is meteen ook het vertrekpunt van zijn nieuwste muziektheaterstuk. Het centrale thema in dit werk is radicale verandering: de verandering waar de jonge meisjes mee worden geconfronteerd doorheen de teksten en verhalen die ze vertellen en zingen over het einde van de kindertijd, en de verandering die zij ervaren doorheen de politieke en sociale onrust van de regio waarin zowel hun eigen cultuur als de muzikale cultuur van het koor geworteld is. De regie wil de blik van de toeschouwer - die zich spontaan richt op de zangeressen - omkeren en richten op de toeschouwer zelf, om hem bewust te maken van zijn eigen perspectief en standpunt. Net als de berg Kanin uit een traditioneel Sloveens lied gebracht door het koor, verandert de muziek als het ware van kledij en worden middeleeuwse antifonen, politieke liederen uit de tijd van Tito en popmuziek opgevoerd.

Back to top

Heiner Goebbels (1952) is een Duitse componist en regisseur die sinds 1972 in Frankfurt am Main woont. Hij studeerde sociologie en musicologie en creëert muziektheater, theatrale concerten, radiostukken en composities voor ensemble en voor groot orkest. Als componist werkt hij samen met een keur aan ensembles en orkesten (Ensemble Modern, London Sinfonietta, Orchestra of the Age of Enlightenment, Berliner Philharmoniker) en dirigenten (Lothar Zagrosek, Sir Simon Rattle, Peter Eötvös, Peter Rundel en vele anderen). Vanaf het begin van de jaren negentig begon hij uniek en bejubeld muziektheater te componeren en te regisseren. Een kleine greep uit het omvangrijke oeuvre: Black on White (1996), Max Black (1998), Eislermaterial (1998), Hashirigaki (2000), Landscape with Distant Relatives (2002), Eraritjaritjaka (2004), Stifters Dinge (2007), Songs of Wars I have Seen (2007), I went to the house but did not enter (2008). De meeste werken werden geproduceerd door Theatre Vidy in Lausanne; ze waren gevraagd op de belangrijkste internationale theater- en muziekfestivals in Europa, de VS, Zuid-Amerika, Australië en Azië. Er kwamen talrijke cd-opnamen uit bij ECM en er volgden twee Grammy-nominaties. Goebbels schrijft en geeft lezingen. Hij ontving veel internationale platen-, radio-, theater- en muziekprijzen. Goebels is componist in residentie bij het Lucerne Festival en het Bochumer Symphoniker, is lid van verschillende kunstacademies, honorable fellow aan het Dartington College of Arts in Devon en aan de Central School of Speech and Drama in Londen. Hij was fellow aan het Wissenschaftskolleg zu Berlin (2007-2008) en kunstenaar in residentie aan de Cornell University in Ithaca (VS). Heiner Goebbels is hoogleraar aan het Institut für Angewandte Theaterwissenschaft van de Justus-Liebig-Universität Gießen en sinds 2006 voorzitter van de Hessische Theaterakademie. Van 2012 tot 2014 is hij artistiek directeur van het International Festival of the Arts Ruhrtriennale. In 2012 was Heiner Goebbels winnaar van de International Ibsen Award, een van de meest prestigieuze theaterprijzen ter wereld.

Het Sloveense Vocal Theatre Carmina Slovenica, met Karmina Šilec als artistiek directeur, staat bekend om zijn innovatieve programmering. Het verkent werken uit de voorhoede van de hedendaagse muziekscene. Met Choregie – vocal theatre or theatre of voices introduceert Carmina Slovenica een concept dat hedendaagse muziek, drama, beweging en andere podiumelementen combineert. Met dit ‘vocaal theater’-concept concerteerde het ensemble op podia over de hele wereld, van de Tokyo Metropolitan Art Space en de St. Petersburg Philharmonia tot het Teatro Teresa Carreño in Caracas, van het Hong Kong Cultural Centre en de San Francisco Symphony Hall tot het Teatro Colón in Buenos Aires. Carmina Slovenica werd uitgenodigd op de meest prestigieuze muziekevenementen, zoals de World Music Days en het World Symposium on Choral Music (beide georganiseerd door de International Society for Contemporary Music, ISCM), het Moscow Easter Festival, de Dresdner Musikfestspiele enz. Het hoofddoel van het ensemble en zijn artistieke leider is een constante zoektocht naar nieuwe muziek en nieuwe werkterreinen, wat al vruchten afwierp in het brede repertoire dat vandaag wordt gebracht, van vroege en etnische vocale muziek tot de laatste avant-garde. Carmina Slovenica, met zijn karakteristieke geluid en brede, gevarieerde virtuositeit is het ideale ensemble voor verschillende repertoires, van a-capellamuziek uit alle genres tot vocaal-instrumentale projecten.

Back to top