Walker

Verschillende locaties in de stad

WALKER
21/03 > 24/05
Opening on 21/03 – 18:00
Tuesday to Sunday – 12:00 > 18:00

FILM RETROSPECTIVE
GALERIES Cinéma
21/03 > 24/05

GOODBYE, DRAGON INN (2003)
Special screening at Cinéma Marivaux
5/05 – 20:30
1h 20min

Tsai Ming-liang is een cultfilmmaker uit Taiwan en een van de meest eigenzinnige stemmen uit de cinema van de afgelopen twintig jaar. Sinds hij in 1994 een Gouden Leeuw won met het tegendraadse Vive l’amour heeft de cineast nog niets aan radicaliteit ingeboet. In een zoektocht naar puurheid en schoonheid maakt Tsai Ming-liang films waarin droom en realiteit in elkaar overvloeien. Tegenpolen ontmoeten elkaar in zijn werk, zo ook in de installatie Walker. In een reeks video’s volgen we een monnik die sierlijk voortbeweegt door stedelijke omgevingen. De hypnotiserende bewegingen zijn een zinnebeeld van eenzaamheid en verlangen in een hyperrealistische wereld. In de tweedeling tussen de trage mens en de vluchtige stad kaatst de regisseur onze blik terug naar de tegenwoordige tijd. Tsai Ming-liang is een centrale gast op deze festivaleditie. Walker is te zien in GALERIES, net als een retrospectieve van zijn films. Een ideale inleiding tot het werk van deze grootmeester van de cinéma d’auteur!

Films van
Tsai Ming-liang

Met
Lee Kang-sheng

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, GALERIES Cinéma

Coproductie
Kunstenfestivaldesarts, GALERIES Cinéma

Met de steun van
Cultural Ministry of Taiwan

Back to top

Tsai Ming-liang werd in Maleisië geboren in 1957, zes jaar voor de onafhankelijkheid van het land, in het kleine dorp Kuching, waar hij de eerste twintig jaar van zijn leven doorbracht. Er groeide stilaan een bepaalde belangstelling voor cinema, en die nam hij mee naar Taipei, de stad waar hij op twintigjarige leeftijd ging studeren en een hoop klassiekers van de Europese en Amerikaanse cinema ontdekte.

Na zijn studies regisseerde Tsai Ming-liang verschillende films met tieners en niet-professionele acteurs, waarvan vooral Lee Kang-sheng is bijgebleven. Rebels of the Neon God (1992), zijn eerste langspeelfilm is een weergave van het esthetische en topografische fundament van zijn werk. Maar met zijn tweede speelfilm, Vive L’Amour (1994), die geselecteerd werd voor Venetië, dat hij aan bekendheid won in Europa en de Taiwanese cinema op de wereldkaart plaatste.

De films van Tsai Ming-liang zijn in de eerste plaats fictie, maar ze zijn ook een weerspiegeling van het dagelijkse leven in zijn land. Taiwan: een land met de omvang van een natie maar de kwetsbaarheid van een eiland. De films van Tsai Ming-liang worden doorkruist door de realiteit van het Taiwanese leven.

Zoals de meeste filmmakers van deze regio en generatie, gehoorzamen de lange scènes en verhaallijnen niet aan die van de hedendaagse cinema. Tsai Ming-liang maakt parallelle kunstwerken voor musea, die een aanvulling zijn van zijn films. Hij gebruikt de ruimte van de cinema om een gevoel van melancholie op te wekken, als contrast met de realiteit van het dagelijks leven. Hij nodigt de kijkers uit om na te denken over de evoluties binnen de wereld van de cinema.

De videoinstallatie Walker is samengesteld uit zes films geïnspireerd op het leven van de boeddhistische monnik Xuan Zang. Deze monnik en reiziger is een zeer gekend figuur in het traditionele China. Xuan Zang (°602) trok op dertienjarige leeftijd naar het klooster en werd monnik op zijn twintigste. Vervolgens reisde hij naar China op zoek naar oude geschriften van het boeddhisme. Hij was ontevreden over de misinterpretaties en het onvolledige karakter van de bestaande boeddhistische schriften en vervolgde daarom zijn reis naar India, een reis die uiteindelijk negentien jaar duurde.

Met de reeks Walker wil ik dat de kijker over de volgende vraag nadenkt: Is het zien van een man die wandelt, die langzaam beweegt zonder echt het doel te hebben te bewegen en zonder te praten, een cinematografisch werk? Deze films doen de kijker nadenken over hoe hij in zijn dagelijks leven omgaan met tijd en ruimte. Ze laten ons toe om stil te staan en de omgeving in ons op te nemen en er zelf opnieuw het ritme van te bepalen.
Tsai Ming-liang

Back to top

De in 1957 in Malesië geboren Tsai Ming-liang is één van de meest prominente filmregisseurs van de nieuwe cinemastroming in Taiwan. In 1994 werd zijn film Vive L’amour met de Gouden Leeuw bekroond op het Filmfestival van Venetië. Sindsdien is hij een vaste waarde in de internationale cinema. In 2009 werd Face, de eerste film van de Louvre-collectie ‘Le Louvre s’offre aux cinéastes’, een referentie op het vlak van films die de wereld van galerijen en musea verkennen. De afgelopen jaren begaf Tsai Ming-Liang zich ook op het terrein van de installatiekunst. Zijn recente werken zijn getoond in Venetië, Shanghai en Nagoya en werden gunstig onthaald. Eén van de werken, It is a Dream, wordt sinds 2010 permanent vertoond in het Taipei Fine Arts Museum. Op uitnodiging van het National Chiang Kai-Shek Cultural Center, keerde Tsai in 2011 terug naar theaterperformances met drie monodrama’s, genaamd Only You, na 27 jaar afwezigheid. Sinds 2012 werkt hij aan een lang project waarbij hij Lee Kang-shengs trage stappen filmt, in samenwerking met verscheidene steden en organisaties. Tot hier toe maakte hij zes korte werken. Zijn laatste langspeelfilm Stray Dogs won de Grote Juryprijs op het 70ste Filmfestival van Venetië.

Back to top