Oh Magic

La Raffinerie
  • 17/05 | 20:30
  • 18/05 | 20:30
  • 19/05 | 20:30
  • 20/05 | 18:00

€ 16 / € 13

Ontmoet de kunstenaars na de voorstelling op 18/05

Simon Mayer, opgegroeid op het Oostenrijkse platteland, studeerde dans aan de Weense Ballettschule en later bij P.A.R.T.S. in Brussel. Folkore maakt deel uit van zijn DNA. Hij werkt met een kinderlijke nieuwsgierigheid en danst met een aanstekelijke speelsheid. In zijn nieuwste stuk, dat in wereldpremière gaat op het Kunstenfestivaldesarts, laat Mayer de magie van het theater klinken en botsen met de vormentaal van traditionele dans. De jonge maker gebruikt elementen uit meditatie en uit het sjamanisme om het therapeutische potentieel van beweging en geluid zichtbaar te maken. Hij wil een diepgevoelde verbinding tussen de levenden tot stand brengen en het primitieve menselijke wezen verzoenen met zijn technologische omgeving. Het resultaat is een hoogst onconventionele voorstelling waarin dans en muziek samenkomen, een liveconcert van robots en dansers, een dwaaltocht door de wonderen van de theatrale magie op zoek naar een nieuwe harmonie. Oh Magic verenigt de kracht van technologische tovenarij met de verwondering van pure eenvoud.

Compografie, concept & performance
Simon Mayer

Co-creatie & performance
Clara Frühstück, Patric Redl, Tobias Leibetseder, Manuel Wagner

Geluidsontwerp
Tobias Leibetseder

Bediening robot
Manuel Wagner

Kostuumontwerp
Andrea Simeon

Lichtontwerp
Heinz Kasper

Electronica & besturing
Jan Maria Lukas

Robotica & systeemintegratie
Dominik Strzelec

Geluid
Lukas Froschauer, Rene "Ringo" Grömer

Technische leiding
Gwen Lenoble

Software-programmering
Julian Rubisch

Dramaturgie
Robert Steijn

Onderzoek & antropologisch advies
Justine François, Manuel Wagner

Met dank aan
Julian Rubisch, Frans Poelstra, Jason Zieglmaier, Viktor Delev, Jürgen Ropp, Arbeitsplatz Wien, Wim Muyllaert

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts & Charleroi Danses

Productie
Hiros, Kopf hoch (Sophie Schmeiser & Anna Erb)

Co-productie
Kunstenfestivaldesarts, steirischer herbst festival (Graz), Noorderzon Performing Arts Festival (Groningen), Gessnerallee (Zürich), Teaterhuset Avant Garden (Trondheim), brut Wien, Centrale Fies (Dro), Kunstenwerkplaats Pianofabriek & GC De kroon (Brussel)

Met de steun van
Vlaamse Overheid, Kulturabteilung der Stadt Wien, Bundeskanzleramt Österreich, Österreichisches Kulturforum Brüssel

In samenwerking met
Tanzquartier Wien, D.ID Dance Identity, SPIEL, Klavierhaus A. Förstl

Project gecoproduceerd door
NXTSTP, met de steun van het Cultuurprogramma van de Europese Unie

Back to top

Oh Magic – zelfopgewekte trance doorheen een ritueel concert

Wat is sjamanisme vandaag? Zijn we de kostbare kennis verloren van de autohypnose, het in trance raken of wat ook de naam mag zijn van de verschillende zelfhelende praktijken die we kenden toen we kinderen waren? Is het echt zo dat maar een handvol religies alle spiritualiteit voor zichzelf mogen opeisen?

Met het performance-concert Oh Magic wil Simon Mayer de liefdesrelatie tussen het lichaam van de muzikant en het instrument dat hij of zij bespeelt herstellen – een liefdesrelatie die verder gaat dan de conventies van het beheersen van het instrument. Wel integendeel, hij vraagt de muzikanten om verder te gaan dan wat ze kennen, vraagt hen om hun instrument met nieuwe ogen te bekijken, weg van de academische normen van perfectie. Hij leidt hen naar een andere gemoedstoestand, vraagt hen opnieuw zo onschuldig als kinderen te worden en nieuwe speelmogelijkheden te verkennen.

Oh Magic creëert een speeltuin voor de muzikanten waarin ze hun intuïtie op de proef stellen door beslissingen te nemen waarvan ze de gevolgen niet kennen. ‘Shoshin’ (初心in het Japans) is een concept uit het Zenboeddhisme dat ‘de geest van de beginner’ betekent. Het verwijst naar een houding van openheid, van enthousiasme en afwezigheid van vooroordelen bij de studie van een onderwerp, zelfs op gevorderd niveau, net zoals een beginner dat zou doen. De term wordt vooral gebruikt in de praktijk van het Zenboeddhisme. De Zenmeester Shunryu Suzuki zegt hierover: ‘In de geest van de beginner zijn er vele mogelijkheden, in de geest van de expert zijn er weinig.’

Er wordt een meditatieve geestestoestand opgeroepen, die wil dat de performers contact maken met hun ongecensureerde onderbewustzijn en luisteren naar wat ze echt willen. Ze worden uitgedaagd om de wortels van hun verlangens, worstelingen, zelfs koppigheid en woede bij het maken van kunst te observeren, alsook hoe de verschillende emoties en energie een eerste stap kunnen zijn in het maken van een nieuw soort muziek. Misschien kunnen we deze extase ‘het beleven van de muziek die men binnenin waarneemt’ noemen.

In deze extase botsen het organische en het mechanische soms. De clash manifesteert zich niet alleen tussen de uitvoerder en het instrument, maar ook in de geest en het lichaam van de toeschouwer. Bronislav Malinowski, een invloedrijke antropoloog, stelde aan het begin van de twintigste eeuw dat alle levende samenlevingen effectieve kennis en praktische technieken hebben ontwikkeld voor het omgaan met de wereld. Tegelijkertijd beseffen zij echter ook dat hun controle over de wereld beperkt is. Daar waar techniek en kennis volstaan voor het vervullen van doelen, wordt geen magie gebruikt. Maar wanneer de uitkomst onzeker is, ongeacht de vaardigheden en het inzicht die mensen kunnen hebben, is het heel waarschijnlijk dat ze hun toevlucht zullen zoeken in magische praktijken. Het gebruik van magie in dit soort situaties, zo stelt Malinowski, dient om de angst weg te nemen, wat mensen toelaat zich te concentreren op wat zij wel kunnen controleren.

Oh Magic heeft een complexe technische dimensie die geluid, licht en robotica omvat. In die zin zijn storingen, fouten en zelfs mislukkingen allemaal elementen in dit complexe technologische geheel. De mensen op scène kunnen niet anders dan hopen dat de geesten van elektronica en robotica het goed met hen voorhebben. Maar, beelden wij ons deze geesten in, of zijn ze werkelijk in de ruimte aanwezig? Maakt het überhaupt iets uit, gezien het helende proces al bezig is? Oh Magic laat iedere individuele bezoeker van dit hedendaagse concert zichzelf de volgende vraag stellen: ‘Geloof ik nog steeds in magie zoals toen ik een kind was?’ Misschien zal iedere toeschouwer de trancetechnieken uit zijn of haar jeugd herontdekken zodat ze terug naar het heden kunnen worden gebracht, om vervolgens mee naar huis te nemen.

Laat ons met opzet een beetje gek zijn, zodat we gezond van geest kunnen blijven in deze overweldigende, complexe wereld.

Back to top

Simon Mayer (1984) is een Oostenrijkse muzikant, performer en choreograaf. Hij studeerde aan de Wiener Staatsoper Balletakademie en aan P.A.R.T.S. in Brussel en was lid van het Staatsoper Ballet in Wenen. In 2009 richtte hij de band Rising Halfmoon op. Als danser, choreograaf en muzikant was hij betrokken bij producties van Anne Teresa de Keersmaeker (The Song), Wim Vandekeybus (Frisking) en Zita Swoon. Zijn eigen repertoire bestaat uit solo’s, duetten en groepschoreografieën die over de hele wereld gespeeld worden: O feather of lead, Dancing with the Sound Hobbyist (Zita Swoon), Monkeymind, SunBengSitting en Sons of Sissy. Simon Mayer is artistiek leider van het festival Spiel, dat hijsamen met zijn broers organiseert. In Wenen richtte hij het gezelschapKopf Hoch op. Hij doceert hedendaagse dans, groepsdans, traditioneledans en stemtechnieken.

Back to top