My Breathing is My Dancing

WIELS

8/05 – 17:00 + 19:00
9/05 – 13:00 + 15:00 + 17:00
10/05 – 13:00 + 15:00 + 17:00
14/05 – 13:00 + 15:00 + 17:00

Tijdens Work/Travail/Arbeid was Anne Teresa De Keersmaeker zelf negen weken lang aan het werk in WIELS. Na “my walking is my dancing”, het choreografische principe van haar recente voorstellingen En Atendant, Cesena, Partita 2 en Vortex Temporum, volgde “my talking is my dancing”, het spreken dat aan de basis ligt van Golden Hours (As you like it). Nu zet de choreografe de muziek die “haar dans van zuurstof voorziet” op de voorgrond. Salvatore Sciarrino’s l’Opera per flauto, uitgevoerd door Chryssi Dimitriou, is een meesterlijke compositie van stemmen en instrumentele gebaren die zich situeren tussen stilte en fluistergeluiden. Het werk zet De Keersmaeker aan tot dansen in de sporen van de ademhaling van de fluitiste. Ze treedt uit de bescheiden schaduw van de muziek en ontplooit een stil concert van ruimte, een vectoriële dans die de complexe architectuur van een uitgestrekte kinesfeer schetst. Een elegante studie van de beweging van de ademhaling naar de beweging van de ruimte.
Work in progress / progress in work

Gecreëerd tijdens de tentoonstelling
Work/Travail/Arbeid in WIELS

Werk
Anne Teresa De Keersmaeker, Marie Goudot, Chryssi Dimitriou, Femke Gyselinck, Thierry Bae, Bojana Cvejic

Muziek
Salvatore Sciarrino, Opera per flauto
– Immagine fenicia
– All’aure in una lontananza
Johann Sebastian Bach, Partita for flute
– Allemande

Techniek & kostuums
Rosas

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, WIELS

Productie
Rosas (Brussel)

Back to top

Na haar studies aan de dansschool MUDRA in Brussel en aan de Tisch School of the Arts in New York creëerde Anne Teresa De Keersmaeker (1960) haar eerste choreografie, Asch , in 1980. In 1982 ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich , een van de invloedrijkste choreografieën van haar tijd, in première. In 1983 richtte De Keersmaeker gelijktijdig met de creatie van Rosas danst Rosas haar gezelschap Rosas op. In haar werk staat de relatie tussen muziek en dans centraal. Ze heeft met componisten uit verschillende muziekperiodes gewerkt. Tijdens de residentie van Rosas in de Munt (1992-2007) regisseerde De Keersmaeker verschillende opera’s. Ook de relatie tussen dans en tekst loopt als een rode draad door haar werk. In recente producties zijn samenwerkingen met beeldende kunstenaars kenmerkend. In 1995 richtte ze samen met de Munt de dansschool P.A.R.T.S. op.

Back to top