Memorandum

Cinema Galeries
  • 06/05 | 12:00 - 20:00
  • 07/05 | 12:00 - 20:00
  • 08/05 | 12:00 - 20:00
  • 10/05 | 12:00 - 20:00
  • 11/05 | 12:00 - 20:00
  • 12/05 | 12:00 - 20:00
  • 13/05 | 12:00 - 20:00
  • 14/05 | 12:00 - 20:00
  • 15/05 | 12:00 - 20:00
  • 17/05 | 12:00 - 20:00
  • 18/05 | 12:00 - 20:00
  • 19/05 | 12:00 - 20:00
  • 20/05 | 12:00 - 20:00
  • 21/05 | 12:00 - 20:00
  • 22/05 | 12:00 - 20:00
  • 24/05 | 12:00 - 20:00
  • 25/05 | 12:00 - 20:00
  • 26/05 | 12:00 - 20:00
  • 27/05 | 12:00 - 20:00
  • 28/05 | 12:00 - 20:00

€ 5 / € 3

Gratis toegang met een ticket voor Fever Room

In samenwerking met Cinema Galeries presenteert het Kunstenfestivaldesarts in 2016 een focusprogramma rond Apichatpong Weerasethakul, filmmaker en beeldend kunstenaar uit Thailand en sleutelfiguur van de 21ste-eeuwse cinema. Weerasethakul raakte bekend met ingetogen en contemplatieve films, waarmee hij al meermaals in de prijzen viel. Het geheugen en het verlangen dwalen als spoken rond in zijn werk. Hij overstijgt de grenzen van de cinema: hij maakt fictiefilms en experimentele documentaires, maar ook foto’s en video-installaties. Weerasethakul heeft een buitengewoon gevoel voor mysterie en traagheid. Hij toetst realisme aan sciencefiction, modern aan primitief, het alledaagse leven aan boeddhistische meditaties. Memorandum is een poging om het parcours van Weerasethakul in al zijn facetten te tonen. Het bestaat uit een retrospectieve van zijn kort- en langspeelfilms en een tentoonstelling van zijn video-installaties. Een uitgelezen kans om het werk van deze eigenzinnige kunstenaar te ontdekken.

Ook te zien
Fever Room
Tropical Malady
Master class
About Fever Room

Een retrospectieve van werken van
Apichatpong Weerasethakul

Assistent
Sompot Chidgasornpongse

Administratie
Stephanie Hermant

Productieondersteuning

Henri Dekoster, Chaisiri Jiwarangsan

Communicatie
Robine Petit, Lara Abdessalem

Projecties
Deniz Erdem

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Cinema Galeries

Productie
Kick The Machine Films

Met de steun van
Brussels Hoofdstedelijk Gewest/Région de Bruxelles Capitale, Stad Brussel/Ville de Bruxelles, Thalys, Hotel Marivaux, Géné-Electra, Nationale Loterij/Loterie Nationale

Back to top

Interview met Apichatpong Weerasethakul

Een memorandum helpt het geheugen door het opslaan van gebeurtenissen of observaties over een onderwerp. Van wat zou deze tentoonstelling een memorandum kunnen zijn?
In de loop der jaren zijn mijn films mijn geheugenbank geworden, deels omdat ik niet goed ben in onthouden. Vaak zijn er plaatsen, mensen, kleuren – zonder enige andere agenda. Het is ook een reis doorheen de geschiedenis van mijn huis.

De selectie van video’s en installaties lijkt een voorbeeld van hoe je recente werk steeds intiemer is geworden en steeds meer verbonden met je eigen land?
Het is altijd persoonlijk. Ik blijf gefascineerd door Thailand, met zijn lagen van verhalen, schoonheid en problemen. Ik merkte dat ik veranderde door het vastleggen zelf, vooral de laatste jaren, toen de politieke situatie hier erger werd. Ik maak me zorgen over onze obsessie met nationalisme, rechtschapenheid en spiritisme. Het affecteert de fundamentele rechten van mensen. Ik hoop dat Memorandum een aantal aspecten van deze reis weerspiegelt. Het is onmogelijk om alle installaties te presenteren, maar ik maakte een uiteenlopende selectie, van de eerste video van 17 jaar geleden tot de vrij recente. Voor mij weerspiegelen ze de ondergrondse, intieme sfeer van Cinema Galeries.

In een artikel dat je schreef voor Les Cahiers du cinéma dit jaar wees je op het belang van geesten in ons dagelijks leven. Het lijkt alsof ze echt deel uitmaken van je persoonlijke leven in deze tentoonstelling?
Ja. Er zijn verschillende soorten geesten die kwamen en gingen. Op de een of andere manier is het maken van film een soort exorcisme. Er waren spoken uit kinderverhalen en tv-shows en er waren spoken van politiek geweld. Feit en fictie zijn met elkaar verweven en op een gegeven moment doen ze er niet meer toe.

De slaap lijkt ook een nieuwe betekenis in je werk te krijgen, van Team (2007) tot Dilbar (2013) en Cemetery of Splendour (2015).
Voor mij is slapen iets als naar de bioscoop gaan. Er zijn verschillende scenario’s die we ‘s nachts ervaren die intenser zijn dan die van films. En voor ons zijn ze het meest relevant, omdat ze van ons zijn, ze komen voort uit ons geheugen. Ik richt me op het slapen en dromen als instrumenten om de werkelijkheid te ontlopen, om een andere wereld of idealisme te vinden. Het heeft zeker een politieke kant.

Er zal een reeks van vier kortfilmprogramma’s tijdens de retrospectieve te zien zijn. Hoe wil je dat wij jouw werk ervaren?
Neem de tijd en laat ze bij je binnenstromen zonder ze te analyseren. Het filmmaken is bij mij niet zo logisch, maar emotioneel. Soms zijn de termen ‘kortfilm’ en ‘installatie’ onderling inwisselbaar. Het is beter om ze gewoon als ‘licht’ te zien.

Hoe is je werk geëvolueerd van de eerste installaties, zoals Windows (1999), tot deze tentoonstelling? Zeker nu je een nieuwe laag aan je werk hebt toegevoegd met live performance?
Het verbaast me dat ik niet het gevoel heb dat mijn praktijk veel veranderd is. Natuurlijk ben ik meer bewust van de geschiedenis van het land geworden, maar de manier waarop ik film en experimenteer zijn dezelfde. Zelfs performance is in principe een ander soort cinema. Als ik ergens het verschil zou moeten situeren, dan denk ik dat ik mij in het begin eerder richtte op vormen. Maar de laatste tijd voel ik me minder beperkt in het vinden van nieuwe stemmen. Ik denk dat het het beste is om gewoon te luisteren naar je eigen ritme en het te vertalen zoals een kind dat zou doen.

Edouard Meier,
februari 2016

Back to top

Apichatpong Weerasethakul (1970) werd geboren in Bangkok en groeide op in Khon Kaen in het noordoosten van Thailand. Hij begon in 1994 met het maken van film en video’s en werkte in 2000 zijn eerste speelfilm af. Sinds 1998 toont hij wereldwijd zijn tentoonstellingen en installaties. Zijn vaak niet-lineaire werken, gekenmerkt door een sterk gevoel van ontwrichting, behandelen thema’s als het geheugen en subtiel benaderde persoonlijke en sociale kwesties. Zijn kunstprojecten en speelfilms genieten een brede erkenning en zijn bekroond met talrijke prijzen, waaronder twee prijzen op het filmfestival van Cannes. In 2005 kreeg hij van het Thaise ministerie van Cultuur een van de meest prestigieuze prijzen in Thailand, de Silpathorn Award. In 2008 ontving hij van de Franse minister van Cultuur de medaille van Ridder in de Orde van Kunst en Letteren. In 2011 werd hij in dezelfde discipline gelauwerd met de Medaille van Officier. Zijn in het najaar van 2006 afgewerkte film Syndromes and a Century was de eerste Thaise film die werd geselecteerd op het Filmfestival van Venetië. Apichatpong Weerasethakul is ook een van de twintig internationale kunstenaars en filmmakers die de opdracht kregen om een kortfilm te maken voor de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties, in het kader van de zestigste verjaardag van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. In 2009 publiceerde het Oostenrijkse Filmmuseum een uitvoerige Engelstalige monografie over zijn werk. Zijn project uit 2009, Primitive, bestaat uit een grootschalige video-installatie, een kunstenaarsboek en de speelfilm Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives. De film won een Gouden Palm op het 63ste Filmfestival van Cannes in 2010, de eerste Zuidoost-Aziatische film – en de zevende uit Azië – die deze prestigieuze prijs wist te winnen. In 2012 werd hij uitgenodigd om deel te nemen aan documenta (13) in Kassel. Weerasethakul ontving ook de Sharjah Biennial Prize op de elfde Sharjah Biënnale van 2013 in de Verenigde Arabische Emiraten. Hij ontving ook de Fukuoka Prize in Japan in 2013. In het najaar van 2014 ontving hij de Yanghyun Art Prize, een van de meest prestigieuze prijzen in Korea. In 2016 werd een retrospectieve van zijn films getoond in Tate Britain (UK). Apichatpong Weerasethakul werkt en woont momenteel in Chiang Mai, Thailand.

Apichatpong Weerasethakul op het Kunstenfestivaldesarts
2005: Worldly Desires

Back to top