Germinal

La Raffinerie

21, 22, 23, 24/05 – 20:30
25/05 – 18:00
FR > NL

1h 20min


De Fransen Halory Goerger en Antoine Defoort banen zich al jaren een weg doorheen verschillende genres en evenveel media. Als kunstenaar combineren ze een ongepolijste do-it-yourself mentaliteit met een sterke virtuositeit, en een wetenschappelijke aanpak met een gezonde dosis humor. In hun jongste creatie Germinal betreden ze de black box van het theater als een nog onbekende plek. “Wat zouden we doen als we de mogelijkheid hadden om van nul te herbeginnen, zelfs binnen een ruimte van 8 op 8 meter?” Als een geschiedenis van de beschaving begint Germinal met de ontdekking van taal en haar relatie met de werkelijkheid. De performers vallen vervolgens van de ene ontdekking in de andere – van de wetten van de fysica tot de pijlers van verbale communicatie. Germinal is een onstuimig filosofisch heldendicht van begin tot einde. Het is een boeiend en oprecht stuk over het maken van theater als metafoor voor de vorming van de mens en de wereld. Een meesterwerkje!

Concept
Antoine Defoort & Halory Goerger

Met
Arnaud Boulogne, Ondine Cloez / Beatriz Setien, Antoine Defoort & Halory Goerger

Technische leiding & toneelmeester
Maël Teillant

Licht & video
Sébastien Bausseron

Geluid
Robin mignot

Licht
Annie Leuridan

Decor
Christian Allamano, Cédric Ravier & Danny Vandeput

Productie
Julien Fournet

Productieassistentie
Mathilde Maillard

Administratie
Sarah Calvez

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Charleroi Danses / La Raffinerie

Productie
L'Amicale de production (Rijsel)

Coproductie
Kunstenfestivaldesarts, La Biennale de la Danse de Lyon, Le Phénix-Scène nationale de Valenciennes, Kunstencentrum Buda (Kortrijk), Kunstencentrum Vooruit (Gent), Le Vivat-Scène conventionnée d'Armentières, le Manège.mons / CECN / technocITé (Mons), Alkantara Festival (Lissabon), Théâtre national de Bordeaux en Aquitaine, Théâtre de la Manufacture-CDN Nancy Lorraine, Baltoscandal Festival (Rakvere), Noorderzon Performing Arts Festival (Groningen), Rotterdamse Schouwburg


Met de steun van
Conseil Régional Nord-Pas-de- Calais, Ministère de la Culture et de la Communication (DRAC Nord-Pas-de-Calais), apap / Performing Europe (DGEAC-Culture Programme)

Performance in Brussel met de steun van
Institut français

Project gecoproduceerd door
NXTSTP, met de steun van het Cultuurprogramma van de Europese Unie



Gecreëerd in Lyon in september 2012

L'Amicale de production is in residentie bij Le Phénix-Scène nationale de Valenciennes, Beursschouwburg (Brussel) & CENTQUATRE (Paris)

Back to top

Hoe zouden we het doen als we de mogelijkheid hadden van nul te beginnen in een ruimte van acht meter op tien? Germinal zet vier personen op scène die het theaterplateau zien als een lege ruimte waar alles mogelijk is. Vanuit deze ruimte laten ze een systeem ontstaan. De stoutmoedigen zouden zeggen: de wereld. Toekijken bij de ontwikkeling ervan geeft de gelegenheid de constructie van een nieuwe taalgeschiedenis, kennis en sociale structuren mee te maken.

In Germinal zijn we getuige van de geboorte van een beschaving waarvan het podium het territorium is en de acteurs de bewoners zijn. Hun behoeften, vaardigheden en verlangens zijn grenzeloos: een samenleving bouwen voor de tijd van de voorstelling. Het stuk is meteen ook een geschiedenis van het theater, van zijn archaïsche vorm (zoals pantomime) tot de hedendaagse expressie die verschillende registers verkent. Het zijn evenveel voorwendselen om soms aberrante relatievoorwaarden te scheppen tussen deze vier individuen die het samenleven tegelijk ontdekken en opnieuw uitvinden.

In dit auto-generatieve stuk tracht men te begrijpen of het echt de moeite loont als de stabiliteit wankelt. Men tracht te weten te komen of er een legaal ontologisch minimum is. Men rangschikt de wereld volgens nieuwe categorieën. Alles klasseren. Alles kapotmaken. Maar dan wel plechtig, toegewijd en joviaal.

Halory Goerger

Ik maak voorstellingen en installaties in plaats van huizen te bouwen of dieren te repareren, want zo is het beter voor iedereen. Ik werk met de geschiedenis van ideeën want alles was al genomen toen ik aankwam.

Ik bouw spectaculaire systemen in afgesloten recipiënten, als evenveel kleine projectontwikkelaarshuisjes waar ik niet zou willen leven behalve als er vuur in zat. Het discours dient als cement voor een vorm die tijdens de voorstelling opgebouwd en opgebruikt wordt. In elke handeling flirt de absolute armoede met de formele striktheid in een ontspannen verhouding tot de artistieke praktijken en met de zorg er levend uit te komen.

Antoine Defoort

Ik streef altijd naar een goede sfeer en een hoge mate van porositeit tussen mijn seizoensgebonden grillen, het leven, de waarheid en de hedendaagse kunst. Ik word vaak geconfronteerd met flagrante tegenstellingen die ofwel fier aanvaard worden of vol schaamte verborgen door van de hak op de tak springen en wilde uitweidingen.

De mislukkingen en ongelukken worden met open armen ontvangen en vormen een krokante korreligheid die door kenners zeer geapprecieerd wordt. En zoals de Nederlandstaligen het zo goed verwoord hebben: "Antoine Defoort springt van de hak op de tak en maakt als humoristische beeldenstormer de gekste zijsprongen."

Back to top

Halory Goerger maakt voorstellingen en installaties in plaats van huizen te bouwen of dieren te repareren, want zo is het beter voor iedereen. Hij werkt met de geschiedenis van ideeën want alles was al genomen toen hij aankwam. Hij bouwt spectaculaire systemen in afgesloten recipiënten, als evenveel kleine projectontwikkelaarshuisjes waar hij niet zou willen leven behalve als er vuur in zat. Het discours dient als cement voor een vorm die tijdens de voorstelling opgebouwd en opgebruikt wordt. In elke handeling flirt de absolute armoede met de formele striktheid in een ontspannen verhouding tot de artistieke praktijken en met de zorg er levend uit te komen.

Antoine Defoort streeft altijd naar een goede sfeer en een hoge mate van porositeit tussen zijn seizoensgebonden grillen, het leven, de waarheid en de hedendaagse kunst. Hij wordt vaak geconfronteerd met flagrante tegenstellingen die ofwel fier aanvaard worden of vol schaamte verborgen. De mislukkingen en ongelukken worden met open armen ontvangen en vormen een krokante korreligheid die door kenners zeer geapprecieerd wordt. En zoals de Nederlandstaligen het zo goed verwoord hebben: “Antoine Defoort springt van de hak op de tak en maakt als humoristische beeldenstormer de gekste zijsprongen.”

L’Amicale de production is een coöperatieve voor projecten die artistieke mengvormen produceert, ergens tussen beeldende kunst en podiumkunsten in. De ervaring van L’Amicale is coöperatief, om antwoorden te vinden op esthetische, technologische en economische vragen die verbonden zijn met nieuwe vormen van schrijven voor het toneel. De leden van L’Amicale ontwikkelen een reflectie op de productie van hybride vormen en proberen de projecten zo goed mogelijk te volgen, vanuit een constante bekommernis om recht te doen aan de auteurs. L’Amicale werd opgericht in 2010, de kantoren zijn gevestigd in Rijsel en Brussel. De artistieke leiding is momenteel in handen van Antoine Defoort, Julien Fournet en Halory Goerger.

Back to top