En Alerte

La Raffinerie
  • 07/05 | 20:30
  • 08/05 | 20:30
  • 09/05 | 20:30
  • 10/05 | 20:30

€ 16 / € 13
50 min

Ontmoet de kunstenaars na de voorstelling van 8/05
After-concert in Le Space op 10/05 om 22:30

Taoufiq Izeddiou is danser, choreograaf, festivaldirecteur en een van de voorvechters van de hedendaagse dans in Marokko. Al meer dan vijftien jaar bouwt hij aan een oeuvre op het snijvlak van traditie en moderniteit en het kruispunt van Noord en Zuid. Zijn nieuwste creatie vindt haar oorsprong in persoonlijke herinneringen aan een soeficeremonie die hij als kind bijwoonde. Het was zijn eerste contact met spiritualiteit, maar ook met dans. Welke sporen heeft die ervaring nagelaten op zijn lichaam en zijn leven als kunstenaar? En Alerte is een choreografie over Taoufiq Izeddiou’s coming of age. In spiritualiteit ziet Izeddiou een onaardse aantrekkings kracht, een eeuwenoude wijsheid en een drijfveer voor blind geweld. Hij zet die dualiteit om in beweging en klank en gooit zijn forse lichaam en heldere stem mee in de strijd. Hij bespeelt de scène samen met twee muzikanten. Met heel zijn wezen geeft hij zich over, verzet zich, komt in actie, in een ‘staat van angst en waakzaamheid’. En Alerte: het lichaam op het hoogste dreigingsniveau.

Choreografie & dans
Taoufiq Izeddiou

Muzikanten
M’Aalem Stitou & Mathieu Gaborit aka Ayato

Geluidsontwerp
Éric Desjeux

Belichting
Marc Lhommel

Kostuums
Noureddine Amir

Video
Joachim Rümke

Met dank aan
Délégation Wallonie-Bruxelles in Rabat

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Charleroi Danses

Productie
Anania Danses/Taoufiq Izeddiou

Coproductie
Kunstenfestivaldesarts, Charleroi Danses, Festival de Marseille, steirischer herbst (Graz), Arab Fund for Arts and Culture AFAC

Met de steun van
Klap/Maison pour la danse (Marseille), Alkantara (Lissabon), Centre Chorégraphique National de Franche-Comté à Belfort, Bois de l’Aune/Pôle artistique et culturel de la Communauté du Pays d’Aix, Centre Chorégraphique National d’Orléans, Tanzquartier Wien, Institut français (Parijs), Noorderzon Performing Arts Festival (Groningen)

Project gecoproduceerd door

NXTSTP, met de steun van het Cultuurprogramma van de Europese Unie

Back to top

Materie

“Spreek over de dans, de miskende, soms onvoldoende, dan weer overdriven beminde dans… Een intieme ruimte, rood, warm, klein. En een immense dansvloer en een mens die eenzaam worstelt met zijn zoektocht en zijn onthechte gedachten. Wanneer die eerste dans mij bezoekt, schept ze een afstand tot mezelf, tot wie ik vandaag ben. Bij die eerste dans die me over mijn kindertijd doet praten. Die me toejuicht, me streelt en me zegt: dit ben jij niet! En nochtans breng je me aan het vallen, als een steen. Je maakt me aan het draaien. In weerwil van mezelf zoek ik geheime hoeken. Je verlicht me. Je geeft op me af. Je beledigt me. En je eist dat ik op zoek ga naar het licht in mij. Ik heb zo vaak in mezelf gegraven, ik heb mijn adem veranderd, mijn pas, mijn cadans, wat wil je nog meer? Ik heb ver weg gezocht, hoewel ik je in me draag. Je aanspraak op een eerste dans is dodelijk, bijna macaber. Ik dood je en keer je de rug toe. Ik vernietig je om vrij te zijn ten aanzien van mijn herinnering. En op het moment van je dood zullen sterke, snerpende klanken als die van een elektrische gitaar de dansvloer overspoelen.”
Taoufiq Izeddiou, januari 2014, Marrakech

Dans, muziek en hedendaagse poëzie zijn het creatieve materiaal waaruit En alerte is opgebouwd. De danstaal eigent zich de poëzie, de taal toe om zich te doen gelden, om zich los te werken. Deze keer put Taoufiq Izeddiou inspiratie uit de hedendaagse Arabische dichtkunst en met name uit die van Mahmoud Darwich. De kwestie van de taal, die Darwich aankaart, is voor iedere moderne Arabische dichter van essentieel belang. Ze bracht een heel lang gedicht voort, Madîh al-Zill al-‘Alî (Lof van de hoge schaduw), waarin zich diepgravende bespiegelingen over de existentiële vraagstukken ontvouwen. En alerte laat zich op sleeptouw nemen door de wereld van dit volkomen nieuwe gedicht, geschreven tijdens het beleg van Beiroet en door de dichter zelf in Algiers voorgelezen in 1983. De echo van deze tekst raakt aan het hart van onze huidige wereld.

“Wat is de revolutie wijds.
Wat is de weg smal.
Wat is de gedachte groot.
Wat is de Staat klein!”
Mahmoud Darwich, 1983
Documentair gedicht uit Nous choisirons Sophocles et autres poèmes, vertaald uit het Arabisch door Elias Sanbar, Actes Sud, 2011 [vert.]

Back to top

Taoufiq Izeddiou (1975) is choreograaf, danser, lesgever en artistiek leider van het gezelschap Anania en het festival voor hedendaagse dans On Marche. Hij is afkomstig uit Marrakech, waar hij een opleiding architectuur volgt en zich toelegt op het boksen en het theater, alvorens de weg van de dans in te slaan. Zijn passie voor dans ontluikt pas echt in het begin van de jaren negentig, in het kader van een opleiding klassieke en jazzdans aan het Institut français van Marrakech. In 1997 ontdekt hij de de hedendaagse dans door ontmoetingen met grote choreografen als Mathilde Monnier, Georges Appaix en Bernardo Montet. In de loop van die opleiding is het vooral Bernardo Montet die hem vanaf 1999 wegwijs maakt in de professionele dansscène. Samen gaan ze op zoek naar een choreografische invulling van begrippen als oorsprong en identiteit. Terwijl hij als danser verbonden is aan het Centre chorégraphique national van Tours, creëert Izeddiou in 2000 zijn eerste eigen choreografie. Na het succes van de collectieve voorstelling Fina Kenti (2003) richt hij Anania op, het eerste hedendaagse dansgezelschap in Marokko. Omdat hij het belangrijk vindt zijn kennis door te geven, organiseert Taoufiq Izeddiou van 2003 tot 2005 een cursus hedendaagse dans, Al Mokhtabar I (Het Laboratorium), waarna hij verscheidene studenten naar het gezelschap Anania laat doorstromen. Hij houdt een tweede cursus, Al Mokhtabar II, van 2012 tot 2015. In 2007 behaalt Taoufiq Izeddiou het diploma hedendaagse dans van de Franse republiek. Zowel op de Marokkaanse als de internationale dansscène toont hij voorstellingen die peilen naar het spanningsveld tussen traditie en moderniteit. Na Coeur sans corps, Clandestins CSC, Déserts désirs, Aataba en Aaléef creëert hij in 2013 zijn tiende voorstelling, Rev’Illusion, waarmee hij momenteel een internationale tournee doet. De choreografieën van Taoufiq Izeddiou reizen naar Afrika, het Midden-Oosten, Europa, Latijns- en Noord-Amerika en worden geprogrammeerd door de belangrijkste zalen en festivals voor hedendaagse dans: Danse Afrique Danse, Montpellier Danse, Charleroi Danses, Rencontres Chorégraphiques internationales de Seine-St-Denis, het CND van Parijs, Tanzquartier in Wenen en TransAmériques in Montréal.

Back to top