Corps Diplomatique

Halles de Schaerbeek

± 1h 30min
FR > NL

13/05 – 20:30
14/05 – 18:00
15/05 – 20:30

In 1972 stuurde de NASA een gouden plaat met stukjes cultureel erfgoed de ruimte in om de diversiteit van het leven op aarde te vertegenwoordigen. Halory Goerger doet daar in 2015 een schepje bovenop en ontwikkelt een ruimteprogramma voor levende kunst. Na het fenomenale Germinal (2013, met Antoine Defoort) schiet Halory Goerger dit jaar een voltallig theaterensemble de kosmos in met maar één missie: een stuk schrijven, repeteren en spelen. Wat wordt er van zo’n intergalactisch stuk nadat het vele lichtjaren geëvolueerd is? Hoe kan een theaterstuk de essentie van de mensheid eigenlijk overbrengen? En wat kan theater in de toekomst überhaupt nog betekenen? Corps Diplomatique is een gedurfd staaltje sciencefiction over de overlevering van duizenden jaren mensheid. Het is een krankzinnige, maar rigoureus gedocumenteerde dagdroom van een intelligent en grensverleggend kunstenaar. Halory Goerger zet het theater in een teletijdmachine en kijkt reikhalzend naar wat er gebeurt. De toekomst is al begonnen. Zet je schrap.

Concept & regie
Halory Goerger

Uitvoering & artistieke samenwerking
Albane Aubry, Mélanie Bestel, Arnaud Boulogne, Dominique Gilliot, Halory Goerger

Toneelmeester
Emilie Godreuil

Informatica
Antoine Villeret & Cyrille Henry

Geluid & digitale regie
Robin Mignot / Stéphane Lévêque

Digitale integratie
Robin Mignot

Licht
Annie Leuridan

Kostuums
Aurélie Noble

Muziek
Martin Granger

Outside eye
Mylène Benoit

Decor
Halory Goerger & Théâtre Nanterre-Amandiers

Make-up advies
Manue Brechet

Productieleiding
Marion Le Guerroué/l’Amicale de production

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Halles de Schaerbeek

Productie
l’Amicale de production (Rijsel)

Coproductie
Kunstenfestivaldesarts in samenwerking met Les Halles de Schaerbeek, le Phénix – Scène nationale Valenciennes, Dublin Theatre Festival, Noorderzon Performing Arts Festival (Groningen), Arsenic (Lausanne), BIT Teatergarasjen (Bergen), BUDA Kunstencentrum (Kortrijk), Kunstencentrum Vooruit (Gent), Espace Malraux – Scène nationale de Chambéry et de la Savoie, Le CENTQUATRE (Parijs), Le Manège de Reims, Théâtre Nanterre-Amandiers, Théâtre national de Bordeaux en Aquitaine, Le Quartz – Scène nationale de Brest, Espace des Arts (Chalon-sur-Saône)

Met de steun van
Beursschouwburg (Brussel), Le Vivat (Armentières), Szene Salzburg, APAP Network

In samenwerking met
DICRéAM, DRAC Nord-Pas de Calais, spedidam

Voorstelling in Brussel met de steun van
Institut français

Project gecoproduceerd door
NXTSTP, met de steun van het Cultuurprogramma van de Europese Unie & APAP/Performing Europe

Dit project werd gecreëerd met de steun van
Ministère de la Culture et de la Communication (DRAC Nord-Pas-de-Calais)

Halory Goerger is verbonden aan
CENTQUATRE (Parijs) & het netwerk APAP/Performing Europe (DGEAC - Programme Culture)

L’Amicale de production is verbonden aan
Phénix-Scène Nationale de Valenciennes & Beursschouwburg (Brussel)

L’Amicale de production wordt ondersteund door
Ministère de la Culture et de la Communication (Conventionnement DRAC Nord-Pas-de-Calais), Conseil régional du Nord-Pas-de-calais, Ville de Lille

Back to top

Corps Diplomatique

Een lokale journalist heeft zich de moeite getroost aanwezig te zijn bij het vertrek van het Corps Diplomatique, een groep ruimtevaarders die zich klaarmaakt voor omzwervingen in de ruimte en er dagelijks theaterteksten zal schrijven. Aangezien de tijd niet langer macht over hen zal hebben en ze lichtjaren van het aardse gekrioel verwijderd zullen zijn, zal hun oeuvre in een enkele creatieve beweging tot stand kunnen komen. Ze hebben alles meegenomen om autonoom te kunnen functioneren en de bemanning via kunstmatige voortplanting aan te vullen. Telkens een acteur sterft, zal iemand anders zijn of haar rol overnemen.

Geraakt door de zuivere bedoelingen van het team, beslist de journalist te blijven. En zal dat tot het einde der tijden betreuren. Corps Diplomatique regisseert de trage afbraak van een zorgeloze, postmoderne utopie en eert onze soms lachwekkende inspanningen om een coherent artistiek discours te ontwikkelen in een maatschappij die naar de vaantjes is. In de fysica of de analytische filosofie staat een gedachte-experiment voor een poging om een probleem louter aan de hand van je verbeeldingskracht op te lossen, ook al moet je je geest daarvoor in de vreemdste bochten wringen. Wat Corps Diplomatique op het podium toont, was misschien beter bij een gedachte-experiment gebleven. Wat zou er gebeuren als de bemanning van een ruimtestation tienduizenden jaren lang door de ruimte zou zwerven, met als missie zich voort te planten, te schrijven, te repeteren en een toneelstuk op te voeren? Hoe zou een voorstelling eruitzien als die opgevat was met de bedoeling om – letterlijk – door het hele universum te worden gezien? Zou je niet snel tot de vaststelling komen dat er iets rot is in het koninkrijk?

Er is mij jammer genoeg geen ruimteprogramma toevertrouwd. Dit project is wat ik de ruimte in zou willen sturen in plaats van de NASA zijn gang te laten gaan, die gelijk wat in zijn raketten stopt. We beschikken over net voldoende energie om mensen met klassieke aandrijving de kosmos in te sturen. Laten we eens een keer geen testpiloten, ingenieurs of miljardairs sturen, maar wel artiesten. En daarna laten we ze rotten, om te zien wat er gebeurt. Ze zullen ons diplomatiek lichaam zijn. Ze zullen ons vertegenwoordigen, in de ruimte en de tijd.

Terwijl een tijdscapsule toegang verschaft tot een momentopname van de beschaving, zorgt Corps Diplomatique ervoor dat die beschaving generatie na generatie evolueert. Gelukkig maar, want ze heeft er nood aan. Maar bovenal hopen we dat de bemanningsleden zich, zwevend in een niet-gefragmenteerde, zuivere en continue tijdsruimte, enkel aan de productie van hun oeuvre zullen wijden. Met deze voorstelling hebben we dus een tweevoudig doel: het epos vertellen, maar ook de productie die eruit voortvloeit.

De leden van Corps Diplomatique die in het ruimtestation geboren worden, hebben als enig toekomstperspectief het creatieve werk dat hun voorouders startten, voort te zetten. Ontmoetingen met hypothetische toeschouwers, in de verschillende stadia van het werkproces, staan voor evenveel gelegenheden om zich met het publiek te meten. Ervan uitgaand dat de bemanningsleden de helft van de tijd zullen wijden aan het schrijven en repeteren van het stuk, zullen ze het een miljoen keer gebracht hebben vooraleer ze de dichtstbijzijnde exoplaneet bereiken. Dit wordt dan ook de best voorbereide theatervoorstelling uit de geschiedenis van het universum.

Halory Goerger, 27 maart 2015

Back to top

Halory Goerger (1978) maakt voorstellingen en installaties in plaats van huizen te bouwen of dieren te herstellen, omdat dat nu eenmaal beter is voor iedereen. Zijn interesse gaat naar de geschiedenis van de ideeën, aangezien die allemaal al bezet waren toen hij er een wou kiezen. De in 1978 geboren kunstenaar houdt er een ongekunstelde artistieke praktijk op na, die eerder beïnvloed wordt door de no-dans dan door het yes-theater. Hij ontwikkelt een podiumschriftuur die uitmondt in voorstellingen als Métrage Variable, &&&&& & &&& en Germinal. Halory Goerger is medeoprichter van L’Amicale de production.

Back to top