Bangkok, Bangkok

De Markten

7/05 Opening > 18:00
8 – 27/05, Tuesday through Sunday > 12:00 – 18:00
Shadow Show by Vassan Sittihket : 7/05 > 18:00, 8/05 > 13:00 & 15:00 & 17:00

De tentoonstelling Bangkok, Bangkok doet het verhaal van een onvolmaakte en onvolledige stad. Hoewel de Aziatische metropool bekend staat als toegangspoort en transit zone voor Zuidoost Azië, is Bangkok zelden een eindbestemming.

Acht Thaise kunstenaars bedienen zich in Brussel van film, fotografie en video of vertellen live of on line, met veel gevoel voor humor en sarcasme, van de ondergang en verrijzenis van de wereldstad. Elke kunstenaar geeft zijn persoonlijke visie op de vele veranderingen die Bangkok zo verminkt hebben en bejubelt tegelijk de chaotische charme van zijn thuisbasis.

Tijdens het openingsweekend verrast Vassan Sittihket met een schaduwpoppenspektakel.

Curator:

Gridthiya Gaweewong, Project 304, Bangkok

Artiesten:

Manit Sriwanichpoom, Jibby Yunibandhu, Wit Pimkanchanapong, Prapon Kumjim, Kornkrit Jianpinidnan, Thasnai Sethaseree, Vassan Sittihket, Kamol Phaosavasdi

Organisatie:

Project 304 and AARA (Bangkok), in collaboration with La Capella (Barcelona)

Met de steun van:

Royal Thai Embassy, Brussels

Presentatie:

De Markten, KunstenFESTIVALdesArts

Back to top

Thailand raakte midden de jaren negentig in een economische storm verzeild. De instorting van de economie bracht een drastische wijziging teweeg in het stedelijke landschap en stadsspoken doken uit het niets op, om de stad te tekenen met ongeneeslijke littekens. Bangkok, die “zelfgeorganiseerde” stad, door William Lim, een architect uit Singapore, verzonnen als een postmoderne stad, dankt haar charme aan haar chaotische gebrek aan organisatie, haar toegankelijkheid voor lokale en buitenlandse bezoekers. Eerder dan een eindbestemming in se voor toeristen, doet Bangkok dienst als doorgang, een transitzone voor zij die in Zuidoost Aziatische landen rondhangen. In de hele stad is niets compleet of perfect. We hebben allemaal wel iets om over te klagen, van de riolering en de straten tot de sky train en de bevoegdheid die ervoor verantwoordelijk is.

Bangkok, Bangkok wil de bezoeker kennis laten maken met hedendaagse kunst van in Bangkok gevestigde kunstenaars, die met hun werk deze stad, haar inwoners, levensstijl en mentaliteit vanuit verschillende invalshoeken benaderen. Als inwoners van Bangkok en als getuigen van de snelle groei, instorting en wedergeboorte van deze stad, portretteren de jonge kunstenaars hun standpunt tegenover die veranderingen. Ze bestuderen de toestanden en levensstijlen in de stad en de omringende gebieden aan de hand van fotografie, video en film, met een stevige dosis humor, satire en kritiek. Tegelijk zoeken ze toenadering en wisselwerking met het Brusselse publiek door de lokale bevolking in het project te betrekken.

De tentoonstelling bestaat uit twee delen: stadslandschap en cultureel landschap. In de sectie stadslandschap komen beelden aan bod uit Bangkok vanaf de economische crisis tot vandaag, aan de hand van foto’s in Manit Sriwanichpooms Dream Interruptus en in zijn publicatie Bangkok in Black and White. Manit, die zijn carrière startte als journalistiek fotograaf, is altijd al geïnteresseerd geweest in sociale en politieke thema’s, zowel op plaatselijk als op internationaal niveau. Deze reeks is één van zijn belangrijkste en misschien wel meest obscure werken, ook al staat ze vaak in de schaduw van zijn beroemde fotoserie Pink Man. Het videowerk van Vanchit Jibby Yunibandhu toont ons beelden van Bangkok vanuit verschillende oogpunten. About Bangkok that I think I know gaat over haar persoonlijke beleving van de stad, en belichaamt ook haar poging om haar weg te vinden in de stad na de snelle veranderingen van de laatste tien jaar. In sterk contrast tot het werk van Vanchit, creëert Wit Pimkanchanapong in If there is no corruption een pseudo-metrosysteem voor Bangkok, als kritiek en satire op het bestaande systeem en de infrastructuur voor openbaar vervoer in deze megastad, en op de stedelijke ordening en administratie. Kamol Phaosavasdi exploreert Bangkok op een nog andere manier. Aan de hand van een video-installatie, Techno Temple, plaatst hij het spitsuur in Bangkok naast real time sfeerbeelden van zijn tentoonstelling in Bangkok, Here and Now, en terugkerende bewegingen van onbekende scripts. Hij plaatst drie videobeelden naast elkaar, en tovert de chaotische atmosfeer van Bangkok om tot een tempel.

Kornkrit Jianpinidnan, een jonge modefotograaf, komt een hele reeks portretten voorstellen van de jongere generatie in Bangkok, zowel geboren “Bangkokkers” als immigranten, op hun meest intieme momenten. Kornkrit vroeg ze om hem op te bellen wanneer ze klaar waren om gefotografeerd te worden. De idee was het overgangspunt tussen publiek en privé te vatten, volgens het criterium van elk individu, en het gevoel van vervreemding te benadrukken. Prapon Kumjim zal in Brussel met plaatselijke inwoners werken om de projecten, die in Bangkok gestart waren, te voltooien. Propon Kumjim is een fotokunstenaar, die zich inspireert op zijn omzwervingen en onze mediagerichte maatschappij om de grens tussen kunst en film te doen vervagen. Als onderdeel van zijn project over culturele wisselwerking, zal hij mensen uit Brussel vragen foto’s te nemen van hun dagelijkse bezigheden. Prapon zal die dan opnieuw fotograferen en monteren in een storyboard formaat. Ook Thasnai heeft zijn eigen manier om de gemeenschap te benaderen. Hij neemt als kunstenaar actief deel in een sociaal, antropologisch en op research gebaseerd project. In zijn werk gaat hij op zoek naar culturele misinterpretaties en karaktertrekken. Hij doet dat door een interessante dialoog te creëren tussen de verschillende steden in de wereld en hun perceptie van Thailand. Het project in Brussel gaat over de idee van culturele vertaling en de perceptie van elke natie/vertelling vanuit een multiculturele achtergrond.

Aansluitend op beide delen van de tentoonstelling, brengt Vasan Sittikhet, een sociaal geëngageerd performance kunstenaar, met zijn marionettenshow een parodie op de politieke situatie in Thailand. Dit project wordt een interessante metafoor, die de toeschouwers de kans geeft hun ideeën over wat gebeurt in het land van de glimlach, te herzien.

Back to top