Tabla Dubb

Beursschouwburg

20.21.22/05 > 23:00
35’

Comment être présent à la une de son désir ? Juste là, vivant, et attentif à la complexité d'un monde aléatoire où tradition et modernité s'enlient en-deçà de toute stratégie. Façonner une forme contemporaine qui démagnétise les clichés culturels. Hassan Khan oeuvre au Caire, comme artiste et performer, l'un des plus questionneurs du moment. Avec tabla dubb, il invite le public à déambuler dans un espace nu et foisonnant au coeur duquel il manipule et mixe à vue un maelström de sons et d'images urbains : tablas traditionnels, bruitages et musique électronique enrobent la projection continue d'images ravies à la rue. Sa manière d'arpenter la notion du pouvoir dans les rues du Caire.

Door/Par/By : hassan khan

Presentatie/Présentation/Presentation : Beursschouwburg, KunstenFESTIVALdesArts

Back to top

Cairo, maart 2004

tabla dubb is een audiovisuele performance. Khan werkt met zelf gecomponeerde en uitgevoerde muziek die bestaat uit een combinatie van gesamplede, aan elkaar gekoppelde, gemonteerde en bewerkte tabla ritmes, gegenereerde klankpatronen en bewerkte frequenties. De artiest mixt dit live met een beeldenarchief dat hij zelf verzameld en gemonteerd heeft.

tabla dubb is GEEN DJ/VJ evenement

tabla dubb is een poging om een voor iedereen toegankelijk medium te creëren dat gebruik maakt van basiselementen uit de populaire Egyptische cultuur (de tabla), en dit binnen de context van een performance die op twee elementen berust: muziek en video. Het resultaat is een culturele ervaring waarbij kort maar krachtig de intriges bestudeerd worden van het samenwonen in een stad waar men dagelijks om de macht strijdt.

Versterkte aanwezigheid

tabla dubb weigert deel te nemen aan de bekrompen discussies omtrent het ‘traditionele’ en het ‘hedendaagse’ zoals die weerklinken binnen de machtsinstellingen die van de Oriënt een cliché maken. Een cultureel product wordt er als een instrument gezien; het bekende wordt bespeeld en voert zo een eigen meta aan. tabla dubb is een poging om de onzekerheid te ontlopen die gepaard gaat met het steeds opnieuw moeten aannemen van identiteiten, ‘rollen’ die door de officiële cultuur continu gepromoot wordt.

Daarbij wordt de nood om de ‘achtergrond’ (de wereld) als ‘object’ te zien – zoals in een negentiende-eeuwse koloniale wereldtentoonstelling – in vraag gesteld.

We zijn getuigen van het rondspoken in verschillende tijdsspannes en complexe ruimtes, die instorten en samenvouwen. Een spoor wordt getrokken, een psychegeografie gesuggereerd maar nooit nader toegelicht.

Hypnose als strategie

De stadsomgeving wordt op een hyperrealistische manier bestudeerd: als iets dat de aandacht op zichzelf vestigt en zich als oppervlakkig én diepgaand manifesteert; als iets puur materieels dat toch naar iets anders verwijst; als iets dat als code en sleutel fungeert, en dat zichzelf vorm geeft.

Een standpunt ergens tussen confrontatie en verering, mystiek en analyse, totalisatie en politiek materialisme.

hassan khan

Back to top